
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,600 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,389 |
برندسازی شهری در راستای توسعه گردشگری خلاق به کمک مدل مدیریت برندشهری (CBM)- مورد مطالعه: شهرجونقان | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 40، آبان 1400، صفحه 27-42 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J011.2021.114 | ||
نویسندگان | ||
زهره اسدی* 1؛ حمید محمدی2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، دانشکده هنرومعماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
2استادیار، گروه شهرسازی، دانشکده هنرومعماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
چکیده | ||
در چند دهه گذشته، موضوع برند سازی در برنامهریزی گردشگری توجه بسیاری را به خود جلب نموده است. در بازارهای بهشدت رقابتی جهانی، نیاز مقصدها برای ایجاد یک هویت منحصربهفرد و بینظیر (یعنی متمایز ساختن خودشان از رقبا) بیشازپیش اهمیت حیاتی پیداکرده است. برند سازی در راستای گردشگری به معنی چگونگی ادراک ذهنی استفادهکنندگان از یک مقصد گردشگری است. در همین راستا هدف اصلی این پژوهش ایجاد یک تصویر روشن، واضح و خاص از سیمای شهر جونقان برای جذب حداکثری ﺟﺮﯾﺎن ﺑﺎزدﯾﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن در ازای ارﺗﻘﺎی ﺟﺬاﺑﯿﺖﻫﺎی ﺷﻬﺮ است ﺗﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﻬﺘﺮی ﺑﺮای زﻧﺪﮔﯽ ﻓﺮاﻫﻢ ﮔﺮدد. در پژوهش کاربردی و توسعه محور حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی و به کمک شیوه مطالعات کتابخانهای که برای جمعآوری اطلاعات و دادهها استفادهشده، ابتدا چارچوب نظری در رابطه با موضوع برند سازی شهری و گردشگری خلاق و نقش برند سازی شهری در گردشگری تبیین شده و در ادامه با کمک مدل مدیریت برند شهر و شیوه کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساختاریافته به ایجاد برند برای شهر جونقان پرداختهشده است. نتایج حاکی از این است که قلعه سردار اسعد بختیاری بهعنوان تصویر و برند شهر جونقان شناساییشده و در راستای توسعه گردشگری خلاق به کمک برند شهر به ایجاد یک مسیر گردشگری منجر میشود که حوزههای تاریخی و طبیعی موجود در شهر را باهم میآمیزد تا با ایجاد محصولات نوآورانه و جذب کارآفرینها، مزیتهای رقابتی نسبت به مقاصد دیگر پیدا کرده و آوازه و چشمانداز شهر را در سراسر جهان بازگو نموده و پشتیبان و هدایت گر خلاقیت در شهر گردد و به پیشبرد گردشگری، صادرات و سرمایه گذاری در شهر منجر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
برند؛ برند سازی شهری؛ گردشگری خلاق؛ مدیریت برند شهری؛ جونقان | ||
مراجع | ||
Anholt, S. (2007). The New Brand Management for Nations, Cities and Regions. Competitive Identity and Development»/Palgrave Macmillan Ltd, 6. Ashworth, G., & Kavaratzis, M. (2009). Beyond the logo: Brand management for cities. Journal of Brand management, 16(8), 520-531. Braun, E., & Zenker, S. (2010). Towards an integrated approach for place brand management. Gaggiotti, H., Cheng, P. L. K., & Yunak, O. (2008). City brand management (CBM): The case of Kazakhstan. Place Branding and Public Diplomacy, 4(2), 115-123. Baste negar, M; Hassani, A. (2018). Approach; Spiritual strategy or strategic spirituality in the development of creative tourism. Bagh-e Nazar, Year 15, No. 60. [in Persian] Berandegi, B; Nemati, D. (2012). Creative tourism; A path to development. The First National Conference on Tourism and Nature Tourism of Iran, Islamic Azad University, Hamedan Branch, Farda Environmental Thinkers Company, Hamedan, Iran. [in Persian] Dalavi, M; Salamatian, N .(2014). Urban branding with emphasis on the components of the Islamic city. Sixth National Conference on Urban Planning and Management, 12 and 13 November, Mashhad, Iran. [in Persian] Ghaffari, A; Zare, N. (2015). Fundamentals and concepts of branding and its relationship with the city. , International Conference on New Research in Civil Engineering, Architecture and Urban Planning, 26 November. Tehran.Iran. [in Persian] Goli Garmestani, Z. (2016). Urban Creator Tourism Development Strategies in Iran [Case study: Sari city]. Master Thesis in Tourism Management, Planning and Development, Hakim Jorjani Institute of Higher Education. Golestan,Iran. [in Persian] Karami, S; Fakhraei, A. (2012). Brand position and special value in tourism development and tourist attraction. The first national conference on geography and tourism in the third millennium. Najafabad, Iran, Islamic Azad University. [in Persian] Kavaratzis, M., & Ashworth, G. J. (2007). Partners in coffeeshops, canals and commerce: Marketing the city of Amsterdam. Cities, 24(1), 16-25. Lezgi, E; Siami, Q. (2017). Expressing urban branding criteria with emphasis on its economic dimensions [Case study: Mashhad metropolis]. Geographical Research Quarterly of the Thirty-second Year, No. 3, the autumn 2017, No. 126. [in Persian] Master Plan of Junqan City. (2009). Persin Consulting Engineers Design and Construction. [in Persian] Metaxas, T. (2010). Place marketing, place branding and foreign direct investments: Defining their relationship in the frame of local economic development process. Place Branding and Public Diplomacy, 6(3), 228-243. Mohammadpour Zarandi, H; Aminian, N. (2015). Assessing the potential for Recreating of tourist sidewalks from the perspective of sustainable urban development [Case study: 15 Khordad St., Tehran]. Journal of Urban Economics and Management 3 (11). [in Persian] Molaei, A; Sanaei, A; Bahramian, S. (2014). Analysis of brand building methods in tourism destinations. National Conference on Marketing Research, International Conference Center, Tehran, Iran, Shahid Beheshti University. [in Persian] Monshi, M; Jan Babanejad, M. (2015). The role and importance of branding in tourism planning International Development Conference focusing on agriculture, environment and tourism. Tabriz, Iran. [in Persian] Moradi, F; Zarabadi, Z; Majedi, H. (2017). Explain the urban branding model in order to promote competitiveness and urban economic growth using the F ANP model, Journal of Economics and Urban Management, No. 22, pp. 33-56. [in Persian] Mousavi, N; Sepahvand, R; Shariatnejad, A. (2017). Explaining the components of urban branding with emphasis on tourism industry [Case study: Khorramabad city] Journal of Tourism and Development, Year 6, No. 4, 160-179. [in Persian] Movahed, A. (2011). Tourism marketing for cities Azarakhsh Publishing, Tehran. [in Persian] Rahimi, A. (2014). History and culture of Junqan City Cup. Moalef Publications, Tehran, Iran. [in Persian] Rahimi, M; Mardali, M; Daha, E; Fallahzade, A. (2013). Creative city [theoretical foundations and indicators]. Tehran Studies and Planning Center, Daneshshahr, No. 196, August, 9-36. [in Persian] Richards, G. (2009). Creative tourism and local development. Creative Tourism: A global conversation, 78-90. Richards, G. (2011). Creativity and tourism: The state of the art. Annals of tourism research, 38(4), 1225-1253. Richards, G., & Raymond, C. (2000). Creative tourism. ATLAS news, 23(8), 16-20. Richards, G., & Wilson, J. (2007). Tourism development trajectories: From culture to creativity? In Tourism, creativity and development (pp. 23-56). Routledge. Robati Anaraki, A. (2016). Creative strategic tourism planning. Master Thesis, Isfahan University of Arts, Isfahan, Iran. [in Persian] Saeedi Rezvani, N. (2012). Entrepreneurship and Creativity in Tourism [Creative Tourism]. Conference on Tourism Infrastructure Developmen. [in Persian] Shahi, T; Khorshid, S. (2015). Intangible heritage is a path to the development of creative tourism [Case study - Mazandaran province]. "International Conference on New Research in Industrial Management and Engineering, Tehran, Iran. [in Persian] Statistical Yearbooks (2016), Statistics Center of Iran. [in Persian] Summary of Junqan city master plan report. (2019). First stage studies [studies of region, sphere of influence and city] and second stage studies [analysis and inference]. Saman Vision Planning Consulting Engineers. [in Persian] Tasci, A. D., Gartner, W. C., & Tamer Cavusgil, S. (2007). Conceptualization and operationalization of destination image. Journal of hospitality & tourism research, 31(2), 194-223. UNESCO, (2006). Creative Cities Network Towards Sustainable Strategies for Creative Tourism: Discussion Report of the Planning Meeting for 2008 International Conference on Creative Tourism Santa Fe New Mexico, U. S. A October 25 Zare elmi. M;Mohamadi, H. (2016). Urban branding from concept to performance [the role of urban branding in economic empowerment of place]. The Second International Conference on New Research Achievements in Civil Engineering, Architecture and Urban Management. Tehran, Iran, Comprehensive University of Applied Sciences. [in Persian] Zargham Borujeni, H; Bazrafshan, M; Abui Yazdi, H. (2013). cognition the tourism industry [tenets, Procedures and Approaches]. Tehran: Mahkameh Publishing, Fourth Edition. [in Persian]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,006 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 651 |