
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,532 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,356 |
اعتبار سنجی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی عمومی برای دوره دوم متوسطه نظری | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 42-23 اصل مقاله (757.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا ابدام1؛ عباس قلتاش* 2؛ فائزه ناطقی3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی واحد اراک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک .ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی واحد مرودشت دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی واحد اراک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این تحقیق اعتبار سنجی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی عمومی برای دوره دوم متوسطه نظری بود. روشها: روش تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) بوده که دادههای آن به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. جامعه آماری شامل متخصصان برنامهریزی درسی و کلیه دبیران و کارشناسان دوره متوسطه نظری استان فارس میباشد. نمونه آماری در بخش کمی در دو مرحله انتخاب گردید در ابتدا 10 نفر از متخصصان برنامهریزی درسی بهصورت هدفمند انتخاب و سپس از بین کلیه دبیران و کارشناسان دوره متوسطه نظری استان فارس که در زمینه برنامهریزی درسی صاحبنظر بودند 80 نفر بهعنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری برای جمعآوری دادههای، در مرحله کیفی شامل تحلیل محتوای قیاسی و در مرحله کمی پرسشنامهای است که براساس یافتههای بخش کیفی تدوین شده است که روایی صوری پرسشنامه مورد تأیید 15 تن از اساتید علوم تربیتی همچنین پایانی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 92/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی با نظام مقولهبندی قیاسی و روشهای کمی ازجمله تحلیل عاملی از طریق نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که ویژگیهای عناصر برنامه درسی شامل اهداف، محتوا، روش و ارزشیابی هستند که یافته ها مرتبط با عناصر اصلی هدف، محتوا، روش و ارزشیابی را مورد تأیید قرار داد. همچنین ویژگیهای عناصر برنامه درسی مبتنی بر شایستگی عمومی برای دوره دوم متوسطه نظری استخراج و طراحی شد. همچنین میتوان نتیجه گرفت که فرایند، مراحل و چگونگی ارائه الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی عمومی برای دوره دوم متوسطه نظری، منتج از پژوهشهای پیشین در رابطه با موضوع بود. الگوی مذکور پس از اعتباریابی توسط متخصصان و صاحبنظران و اعمال تعدیلها، مورد تأیید قرار گرفت. نتایج این پژوهش میتواند در طراحی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی مورداستفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتبارسنجی؛ برنامه درسی؛ شایستگی عمومی؛ دوره دوم متوسطه نظری | ||
مراجع | ||
Ahmadi, S. (2019). Evaluating Curriculum According to Competencies from the perspective of Technology Engineering’s Students of Shiraz Industrial University. Journal of Curriculum Research, 2(16): 224-244. [in Persian]. Parson, L., Childs, B., & Elzie, P. (2018). Using Competency-Based Curriculum Design to Create a Health Professions Education Certificate Program the Meets the Needs of Students, Administrators, Faculty, and Patients, Health Professions Education, 4(3), 207-217. Koenen, A. K., Dochy, F., & Berghmans, I. (2015). A phenomenographic analysis of the implementation of competence-based education in higher education. Teaching and Teacher Education, 50, 1-12. Andronache, D., Bocoş, M., & Neculau, B. C. (2015). A systemic-interactionist model to design a competency-based curriculum. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 715-721. Byham, WandMoyer, R. (2002).Using Competencies to Build a Successful rganization.Canada: DDI. Cave ,EandMc Keown ,P. (1993).Managerial Effectiveness:The Identification of Need. Management Education and Development , 24 )2) pp122-137. Cheng, M. S. (2012). “A competency model for Culinology graduates: Evaluation of the Research Chefs Association's Bachelor of Science in Culinology core competencies”. Graduate Theses and Dissertations, Iowa State University. Deye, S. (2018). A Look at Competency-based Education in K-12 Schools, Ncsl, 26(30), 1-6. Dilmore T., Moore D., & Bjork Z. (2011). Implementing Competency-Based Education: AProcess Workbook, University of Pittsburgh Press. Dochy, P., & Nickmans, G. (2005). Competence-based education and assessment. Theory and practice of fexible learning. Utrecht: Lemma. Durandish A. R. Naderi, Ez., & Seif Naraghi, M. (2019). Designing a curriculum framework based on the competence of industrial mechanics in the second year of high school. Educational innovations, 18(71):7-38. [in Persian]. Fathi Vajargah, K. (2016). Principles and concepts of curriculum planning. Tehran: Bal. [in Persian]. Ford, K. (2014). Competency-Based Education: History, Opportunities, and Challenges. Published by UMUC Center for Innovation In Learning and Student Success (CILSS). Gentry, W., & Hubbard, R. (2004). entrepreneurship and household savings. manuscript Columbia. Advances in Economic Analysis and Policy, 4(1). University Business School. New York. Haunstein, p. (2000). Competency Modeling Approaches and strategies.http://www.csae.com/client/csae.pdf. Hedayati, A., Maleki, H., Sadeghi, A., & Sadipoor, E (2016). “Design and validate a competency-based curriculum template Master's degree program in thecurriculumQuarterly of Qualitative Research in Curriculum Studies”. 1(4): 27-61. [in Persian]. Koenen, A. K., Dochy, F., & Berghmans, I. (2015). A Phenomenographic analysis of the implementation of competence-based education in higher education. Teaching and Teacher Education, 50, 1-12. McKernan, J. (2007). Curriculum and imagination: Process theory, pedagogy-.and action research. New York: Routledge. Mohammadi, M., Abedini Beltrak, M., & Mansouri, S. (2019). Build and validate a constructive curriculum scale in higher education. Higher Education Curriculum Studies, 10(19):123-148. [in Persian]. Momeni Mahmouei, H., & Shariatmadari A. (2008). A competency based curriculum model for undergraduate course on primary education. Quarteriy Journal of Management and Planning in Educational Systems.(1) , 128-149. [in Persian]. Nkya, H., & Huang, F.(2019).Community Awareness for Competency Based Curriculum, A Case of Parents of Public Secondary School Students in Arusha Tanzania, International Journal of Academic Management Science Research, 3(3), 19-23. Owhadi, M., & Mazāheri, H. (2016). Validating the curriculum guide to “life skills and manners” education curriculum. Quarterly Journal of Educatinal Innovations. 11(4): 165-186. Purwanto, S., & Ardriyati, W. (2013). Redisigning a Competence-based Syllabus of English for Information Technoligy: A Case Study at Unisbank. Journal Ilmiah Dinamika Bahasa dan Budaya, 8(1), 66-76. Ryan, Sh. L. (2011). Development of a competency-based curriculum in the active management of the third stage of labor for skilled birth attendants. Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Doctor of Nursing Practice in the Graduate School of The Ohio State University. Safi, A. (2011). Primary education, secondary and high school, Tehran: Samat. [in Persian]. Sánchez C., Fermín, S. A., Martín C., López D., Ageno A., Cabré J., Garcia J., Aranda J., & Gibert K. (2018). Competency Maps: An Effective Model to Integrate Professional Competencies across a STEM Curriculum, Journal of Science Education and Technology, 27(5):448-468. Shafiee, F. (2017). “Competency Based Curriculum, National Conference on Educational Psychology and Elementary and Preschool Planning and Education, Shadegan, Islamic Azad University”, Shadegan Branch. [in Persian]. Singla P.K., Rastogi K. M., & Sunita Rani J. (2005). Developing Competency-Based Curriculum For Technical Programms. National Sympasium on Engineering Education./India Institute of Science,Banglore. Soare, E. (2015). Using the Complex Learning Situation Model in the Evaluation of Competences. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 1-6. Sudsomboon, W. (2007). Construction of A Competency-Based Curriculum Content Framework For Mechanical Technology Education Program on Automotive Technology Subjects. Proceedings of the ICASE Asian Symposium . Pattaya, Thailand, retrieved on 4th Feb, 2011 from http://www.kmutt. ac.th/rippc/pdf/abs50/5030 03.pdf. Tajik, A. (2004). Education; Civil society, rights and citizenship education. Ain Aban,. 32 and 33. Talebi, B., Moradi, S., Pakdel Bonab, M., & Zemestani, GH. (2011). Determining the level of professional qualifications and competencies of teachers. The first national conference on education in Iran 1404. Walsh, JL. (2002). “Educational of professionals: Is there a role for a competency-based approach”? Australia: University of Queensland Publication; Yazdani, F., Abbasi, E., hasani, M., & Aliasgari, M. (2018). Designing and Validating the Curriculum of Social Education Lesson of the First Level of High School, Based on the High Level Documents. Psychology and Education Sciences Research in school and virtual learning, 2(22): 95-117. [in Persian]. Zeller, M. P., Sherbino, J., Whitman, L., Skeate, R., & Arnold, D. M. (2016). “Design and Implementation of a Competency-Based Transfusion Medicine Training Program in Canada”. Transfusion medicine reviews, 30(1), 30-36. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 876 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 605 |