
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,620 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,399 |
تجلی قرآن در رمان «رؤوس الشیاطین» اثر أیمن العتوم | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
دوره 1، شماره 2، مرداد 1401، صفحه 125-142 اصل مقاله (361.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/j022.2022.014 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا عزیزی پور* 1؛ مرثد نادری2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
2کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
قرآن کریم تأثیرگذارترین کتاب بر زندگی و ادبیات مسلمانان است که الفاظ، مضامین و اسلوبهای آن به صورتهای مختلف در تألیفات ادیبان مسلمان متجلی شده است. أیمن العتوم نویسنده و شاعر اردنی در نوشتههای خود به صورتهای مختلف از قرآن کریم بهره میگیرد. تا آنجا که حتی اسم رمانهای او همه برگرفته از قرآن هستند. رمان «رؤوس الشیاطین» یکی از تألیفات اوست که دربارهی شخصیت نابغهای سخن میگوید که از کودکی در افکار مختلف سرگردان بوده وسرانجام این افکار را از ذهن خود پاک میسازد وانسان خوبی میگردد. بهکارگیری قرآن در آثار وی اساساً سرچشمه در ارتباط معنوی همهی مسلمانان با قرآن کریم دارد وباید گفت که بررسی و تحلیل کاربرد قرآن در آثار ادیبان مسلمان از آنجا که به شناخت حدود تأثیرگذاری قرآن در ادبیات مسلمانان میانجامد، حائز اهمیت است. این تحقیق که در نظر دارد تا شیوهی نویسندهی مذکور را در به کار بردن قرآن تحلیل و بررسی کند، با روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته است ونشان میدهد که وی در رمان مذکور به سه شیوه از قرآن کریم بهره گرفته است: اول نقل قول مستقیم از قرآن، دوم کاربرد بینامتنی از عبارات قرآنی و سوم ذکر هدفمند نام قرآن در میان کتب شناختهشدهی ادبی، فلسفی و غیره. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ بینامتنیت؛ رمان «رؤوس الشیاطین»؛ أیمن العتوم | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
انجینو، مارک. (1987م). فی أصول الخطاب النقدی الجدید. (ترجمه: احمد المدینی). بغداد: دار الشؤون الثقافیة العامة.
حلبی، شهاب الدین محمود. (1980م). حسن التوسل إلى صناعة الترسل. (تحقیق: أکرم عثمان یوسف). بغداد: وزارة الثقافة والإعلام.
خرمدل، مصطفی. (1389ش). تفسیر نور (چاپ هشتم). تهران: نشر احسان.
الرمانی، إبراهیم. (1988م). النص الغائب فی الشعر العربی الحدیث. مجلة الوحدة، 48.
العتوم، أیمن. (بیتا). رؤوس الشیاطین (چاپ اول). بیروت: دار المعرفة.
عزام، محمد. (2001م). النص الغائب: تجلیات التناص فی الشعر العربی (چاپ اول). دمشق: اتحاد الکتاب العرب.
عزام، محمد. (2005م). شعریة الخطاب السردی (چاپ اول). دمشق: اتحاد الکتاب العرب.
غوادرة، فیصل حسین. (2015م). صورة الأقصى فی شعر د. أیمن العتوم من خلال قصائده: (خذنی إلى المسجد الأقصى، یا قلب أمتنا، ملحمة الأقصى، خذنی إلى المسجد الأقصى) نموذجاً. الجامعة الإسلامیة للبحوث الإنسانیة، 23(1)، 29-68.
المرکز الفلسطینی للإعلام. (2008م). الشاعر الدکتور أیمن العتوم یتحدث عن أدب المقاومة والمشهد الشعری الثائر. Retrieved from www.palinfo.com
مکاریک، ایرناریما. (1385ش). دانشنامهی نظریات ادبی معاصر (چاپ دوم). (ترجمه: مهران نجفی و محمد نبوی). تهران: آگه.
موسی، خلیل. (2000م). قراءات فی الشعر العربی الحدیث والمعاصر. دمشق: اتحاد الکتاب العرب.
میرزایی، فرامرز، و واحدی، ماشاء الله. (1388ش). روابط بینامتنی قرآن با اشعار أحمد مطر. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، 25 (پیاپی 22)، 229-232.
وعدالله، لیدیا. (2005م). التناص المعرفی فی شعر عزالدین المناصرة (چاپ اول). دار المندلاوی.
ویکلی، کریستین. (1381ش). وابستگی متون: تعامل متون (روابط بینامتنی در ادبیات کودک و نوجوان). (ترجمه: طاهر آدینهپور). پژوهشنامهی ادبیات کودک و نوجوان، 28، 4-11.
یداللهی فارسانی، عباس. (1440ق). الأنماط التراثیة فی شعر أیمن العتوم دیوان خذنی إلى المسجد الأقصى نموذجاً. آداب الکوفة، 38، 505-526. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 723 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,662 |