
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,359 |
ساخت و هنجاریابی آزمون تشخیصی نارسانویسی دانشآموزان با مشکلات ویژه یادگیری در پایه اول، دوم و سوم ابتدایی شهر همدان | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 120-99 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوالقاسم یعقوبی* 1؛ مریم پلنگی2؛ افشین افضلی3 | ||
1استاد گروه روان شناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2کارشناس ارشد و دانش آموخته روان شناسی بالینی، همدان، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی آزمون تشخیصی نارسانویسی برای دانش اموزان پایه اول، دوم و سوم ابتدایی بود. جامعه پژوهش را دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس ابتدایی شهر همدان تشکیل می دادند، از جامعه هدف 332 نفر (175 عادی و 157 نارسانویس) به عنوان نمونه انتخاب گردید. پس از ساخت آزمونها و اجرا بر روی نمونه ها، پایایی آزمون 91/0 محاسبه شد که در سطح مطلوبی می باشد. برای بررسی معناداری تفاوت میان نمرات گروه نارسانویس و عادی از آزمون T مستقل استفاده شد که بر اساس نتایج، تفاوت میان دو گروه در سطح آلفای 01/0 معنادار بود. به منظور سنجش روایی ملاکی از روش چند روش چند صفت استفاده شد، که به این منظور چک لیستی از نشانگان توسط متخصصین برای گروه نارسانویس تکمیل شد در کلیه موارد همبستگی مولفه های هم نام در چک لیست و آزمونها معنادار و بالاتر از مولفه های غیر همنام بود. به منظور بررسی روایی محتوایی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد، که بر اساس نتایج کلیه شاخصهای برازش مدل در حد مطلوبی بود، و بارهای عاملی کلیه مولفه ها نیز قابل قبول بودند | ||
کلیدواژهها | ||
"اختلالات خاص یادگیری"؛ " نارسانویسی"؛ " املاء"؛ " اعتباریابی آزمون تشخیصی"؛ " روایی محتوایی آزمون تشخیصی" | ||
مراجع | ||
- Berninger, H. (2020). "Coding the Sentences in writing", Journal of Writing, 28, 886-889 -Carroll, J. M., Solity, J., Shapiro, L. R. (2021). Predicting dysgraphia using prereading skills: the role of sensorimotor and cognitive abilities. Journal of Child Psychology and Psychiatry: 57, 750–758. Dadsetan, P. (2000). Language Disorders in Diagnosis and Rehabilitation Methods, Tehran: Samat Publications. (In Persian). Germanòa,E; Gaglianob,A; Arenaa,C; Cedroc,C; Vetrid,L; FeliciaOpertoe,F; GiovannaPastorinoe ,f., & MicheleRoccell, R. (2020). Reading–writing disorder in children with idiopathic epilepsy. Epilepsy & Behavior 111 (2020) 107118.ELSEVIER. Karande, S., Mahajan, V., & Kulkarni, M. (2016). Recollections of learning disabled adolescents of their schooling experiences: aqualitative study. Indian Journal of Medical Sciences, 63(9), 382-391 Karimi, Y. (2005). Learning Disorders. Tehran: Savalan Publications(In Persian). Kay, S. (2017). Auctorial effector acts as a plant inscription factor and induces a cell size regulator, Science, 318 (5850). 648-651. Liu, S., Li, C. W., & Liu, D. (2019). Auditory, Visual, and Cross-Modal Temporal Processing Skills among Chinese Children with Developmental Dyslexia-dysgraphia. Journal of Learning Disabilities. McCarney, S. B., & Arthaud, T. J. (2019). Learning disability evaluation scale penormed. - Nazari, Z., & barzegar, K. (2019). The effectiveness of self-regulated learning education on Executive functions of dyslexic students. Psychology of Exceptional Individuals, 6(24), 181-203. (In Persian) Sadock, B, J., & Sadock, V, A. (2018). Kaplan and Sadock's Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry Edition 11, Translated by Farzin Rezaei. Tehran: Arjomand. (In Persian) -Sadr, M., Dehghani Ahmadabadi, Z., & Jafari, L. (2019). Comparison of the effectiveness of Sina teaching method and phoneme composition in correcting the non-writing problems of second and third grade elementary students. Quarterly Journal of Exceptional Children, Year 19, Issue 3, 2019(In Persian). Seif Naraghi, M., & Naderi, A. (2016). Special learning disabilities. Tehran: Amirkabir Publishing(In Persian). seif Naraghi, M., & Naderi, A. (2015). Special learning disabilities. Tehran: Arasbaran Publishing(In Persian). Swanson, L, H., Harris, R. K., & Graham, S. (2014). Handbook of Learning disabilities. New York, N.Y.: Guilford Press. Thiel, l. (2019). Applying therapies and technologies to the treatment of dysgraphia. A thesis submitted to the university of Manchester Yaghoobi, A., & Palangi, M. (2019). Special learning disorders (definitions, etiology, intervention). Hamedan, Publications: Bu Ali Sina University. (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 649 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 496 |