
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,359 |
تأثیر بازیدرمانی مبتنی بر نظام خانواده روی جو خانواده و مشکلات رفتاری کودکان دچار اختلال فزون کنشی/کاستی توجه | ||
مشاوره و روان درمانی خانواده | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 30، اسفند 1399، صفحه 101-136 اصل مقاله (2.57 M) | ||
نوع مقاله: کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/fcp.2021.61939 | ||
نویسندگان | ||
حوریه معصومی راد1؛ ماندانا نیکنام* 2 | ||
1کارشناس ارشدمشاوره خانواده،گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهشهای فراوانی بهصورت مجزا راجع به اثربخشی رویکرد خانوادهدرمانی نظامدار در حل مشکلات خانواده و استفاده از بازیدرمانی یا درمانهای خانوادهمدار جهت کاهش مشکلات رفتاری کودکان مخصوصاً کودکان دچار اختلال فزون کنشی/کاستی توجه بهره فراوانی برده شده است در این پژوهش به تلفیق رویکرد نظامدار خانواده و بازیدرمانی برای کار با این کودکان و خانوادههایشان پرداخته شد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر نظام خانواده بر جو خانواده و مشکلات رفتاری کودکان دچار اختلال فزون کنشی/کاستی توجه بود. در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 6 تا 8 سال دچار اختلال فزون کنشی/کاستی توجه و خانوادههای آنها در شهر تهران بودند که در سال 1399-1398 به مراکز مشاوره تصمیم، باران دانش و آفتاب زندگی مراجعه کرده بودند و 3 کودک بهصورت در دسترس بر اساس ملاکهای ورود انتخاب شدند. آزمودنیها بهصورت پلکانی زمانی وارد طرح پژوهشی شدند و 10 جلسه مداخله انجام شد. ابزارهای سنجش پژوهش حاضر پرسشنامههای مشکلات رفتاری کودکان (Rutter, 1967) و جو خانواده ( Moos & Moos,1994) بود. یافتههای پژوهش بر اساس تحلیل دیداری و شاخصهای آمار توصیفی، طراز، روند و تغییرپذیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بازیدرمانی مبتنی بر نظام خانواده بر بهبود جو خانواده (برای هر سه آزمودنی) و کاهش مشکلات رفتاری کودکان دچار اختلال فزون کنشی/کاستی توجه (برای هر سه آزمودنی) مؤثر بود. یافتهها کارایی بازیدرمانی مبتنی بر نظام خانواده را بر مشکلات رفتاری و جو خانواده نشان میدهد؛ بنابراین پیشنهاد میشود روانشناسان و درمانگران خانواده و کودک از این روش جهت بهبود مشکلات رفتاری و جو خانواده استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیدرمانی؛ فزونکنشی/ کاستیتوجه؛ جو؛ نظام خانواده؛ مشکلات رفتاری | ||
مراجع | ||
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: USA. [link] Avci, D., Selcuk, K. T., & Kaynak, S. (2018). The magnitude and determinants of emotional-behavioral problems in working adolescents in Turkey. Archives of Psychiatric Nursing, 32(1), 44-50. [link] Bundgaard Larsen, Liva, Daley, David, Lange, Anne-Mette, Sonuga-Barke, Edmund, thomsen, PerHove & Rask, charlotte Ulrikka (2020). Effect of Parent Training on Health-Related Quality of Life in Preschool Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Secondary Analysis of Data from a Randomized Controlled Trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 59(9), 1005–1098. [link] Cummings, E., George, M., McCoy, K., & Davies, P. (2012). Interparental conflict in kindergarten and adolescent adjustment: Prospective investigation of emotional security as an explanatory mechanism. Child Development, 83(5), 1703-1715. [Link] Daley, Lexie Pfeifer, Miller, Richard B., Bean, Roy A. & Oka, Megan (2019) Family System Play Therapy: An Integrative Approach, The American Journal of Family Therapy, 46(5), 421-436. [link] Damen, H., Veerman, J.W., Vermulst, A.A. Ingrid Westerdijk & Ron H. J. Scholte (2020). Parental Empowerment and Child Behavioral Problems in Single and Two-Parent Families During Family Treatment. J Child Fam Stud, 29, 2824–2835. [link] Danforth J., Harvey, E., Wendy, R., Ulaszek, t & McKee, T.E. (2006). The outcome of group parent training for families of children with attention-deficit hyperactivity disorder and defiant/aggressive behavior. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 37(3), 188-205. [link] Ghasemzade, Sogand, MatbouRiahi, Minoo, Alavi, Zahra & Hasanzadeh, Mitra (2018). Effectiveness of family-based intervention and play therapy on the parenting style of mothers and clinical symptoms in children with separation anxiety disorder. Journal of Research in Psychological Health. 11(4), 74-88. [Persian] [link] Goldenberg, Herbert & Goldenberg, Irene. Family Therapy: An Overview. Translate by Mehrdad FirouzBakht (2019). Tehran: Rasa. [Persian] [link] Gregory, Jenifer, Kivisto, Katherine Little, Perdue, Neil H and Estell, David B. (2019). Father-child play, child emotional dysregulation, and adolescent internalizing symptoms: A longitudinal multiple mediation analysis. Cambridge University Press.31(4), 1325-1338. [link] Karami, Soghra (1994) (Investigation of Behavioral Disorders, Disorders after Trauma (PTSD) in children and adolescents aged 9-16 years Earthquake affected areas after 3 years compared to non-earthquake areas. Ph.D. Thesis in Psychiatry, Tehran Psychiatric Institute, University of Sciences Iranian Medicine. [link] Khanzade, Abbas-Ali, BaghbanVahidi, Mansoure & Nedaee, Nahid (2017). The Impact of Training Mothers of Autistic Children for Effective Communication Skills on Family Emotional Conditions, Adaptability and Cohesion. Journal of Exceptional Children. 164, 39-50. [Persian] [link] Lindahl, K., Bregman, H., & Malik, N. (2012). Family boundary structures and child adjustment: The indirect role of emotional reactivity. Journal of Family Psychology, 26, 839-847. [link] Mahmoudi, Nasrin, Mousavi, Roghaye (2019). Investigating the Effective Factors and Family Structure on Children's ADHD. Journal of Counseling Research. 18(69), 230-253. [Persian] [link] Malekpour, Mokhtar, Hadi, Samira, Faramarzi, Salar, Eshqi, Ronak & Keshavarz, Amir (2015). Comparison of the Efficacy of Family Based, Child Based and Family-Child Based Interventions on the Rate of ADHD’s Symptoms in Children with ADHD. Journal of Family Counseling and Psychotherapy. 4(4), 653-672. [Persian] [link] MollaSharifi, Sheyda, Vakhshvar, Hasan & Salimizade, MohammadKazem (2005). Standardization of family atmosphere scale for Iranian family living in Tehran. Journal of Family Research. 1(3).255-267. [Persian] [link] Moos, R. and Moos, B. (1994). Family Environment Scale Manual: Development Application, Research (3rd Edition), California: Consulting Psychologists Press, Inc. [link] Moos, R. H., Cronkite, R. C., & Moos, B. S. (1998). The long-term interplay between family and extra family resources and depression. Journal of Family Psychology, 12(3), 326–343. [link] Mousavi, Seyyedeh Fatemeh (2020). Exhaustion from Parenting Responsibilities in the Families living in Tehran: The Role of Fathers and Mothers' Involvement in Parental Functions. Journal of family counseling and psychotherapy, 10,1(29),271-298. [Persian] [link] Mundy, L., Canterford, L., Olds, T., Allen, N. B., & Patton, G. C. (2017). The association between electronic media and emotional and behavioral problems in late childhood. Academic Pediatrics, 17(6), 620-624. [link] Naeimi, Ebrahim, Saeidi, Milad, Kazemian, Somayeh (2019). Comparison of quality of life of single-parent couples with more than two children in families living in Tehran. Journal of family counseling and psychotherapy, 9,1(27),161-172. [Persian] [link] Northey, W. F. (2007). Characteristics and clinical practices of marriage and family therapists: A national survey. Journal of Marital and Family Therapy, 28(4), 487–494. DOI: 10.1111/j.1752-0606. 2002.tb00373.x [link] Richmond M, Stocker C. (2006). Associations between family cohesion and adolescent siblings’ externalizing behavior. Journal of Family Psychology, 20(4), 663-669. [link] Rutter, Michael (1967). A children's behavior questionnaire for completion by children: preliminary findings. journal of child Psychology and Psychiatry, 8(1), 1-11. [link] Sadeghi, Masood, Rahimipour, Tahere & Alimohammadi, Hossein (2017). The effect of resilience and psychological hardiness on the mental health of mothers of children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Knowledge & Research in Applied Psychology. 18(1), 30-37. [Persian] [link] Sarmad, Zohre, Bazargan-Harandi, Abbas & Hejazi, Elahe (2020). Research Methods In Behavioral Science. Tehran: Agah. [Persian] [link] Sbicigo B, Dell'Aglio DD. (2012). Family environment and psychological adaptation in adolescents. Academic Journal, 25(3), 18- 23. [link] Schachar, R., Rutter, M., & Smith, A. (1981). The characteristics of situationally and pervasively hyperactive children: Implications for syndrome definition. Child Psychology & Psychiatry & Allied Disciplines, 22(4), 375–392. [link] Taghaza, Mojgan, Abolmaali, Kadije & Saberi, Hayede (2012). Comparison of family's emotional setting in Hyperactive versus normal children. Journal of behavioral science, 4(11), 9-26. [Persian] [link] Taylor LK, Merrilees CE, Goeke-Morey MC, Shirlow P, Cummings EM (2014). Trajectories of Adolescent Aggression and Family Cohesion: The potential to Perpetuate or Ameliorate Political Conflict. J Clin Child Adolesc Psychol. 13, 1-15. [link] Torabi, Aliakbar, Afrooz, Gholamali, Hasani, Fariba & Golshani, Fateme (2020). Designing a Family-Centered Behavioral Management Program (FBMP) and Assessing its Effectiveness in Reducing Symptoms of Attention Deficit and Hyperactivity Disorder. Journal of Child Mental Health, 7 (1), 351-370. [Persian] [link] Trahan, M. H. (2018). Paternal self-efficacy and father involvement: A bi-directional relationship. Psychology of Men & Masculinity, 19(4), 624–634. [link] Willhelmsen-Langeland, Ane, Aradal, H., Hjelmseth, K.H. Fyhn & Stige, S.H. (2020). An Emotion-Focused Family Therapy workshop for parents with children 6-12 years increased parental self-efficacy. Emotional and Behavioural Difficulties, 25(1).29-41. [link] Wong, Hawes, Clarke& Kohn. (2018). Perceptions of ADHD Among Diagnosed Children and Their Parents: A Systematic ReviewUsing the Common-Sense Model of Illness Representations. Clinical Child and Family Psychology Review, 21(1), 57-93. [link] Yousefi, Shakila, Soltanifar, Atefe, Teymouri, Saeed (2009). Parenting stress in mothers of children with and without attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Journal of Fundamentals of Mental Health, 11(42), 115-122. [Persian] [link] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,053 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 786 |