
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,361 |
سنجش هنایندگی خُنیاگری خیابانی بر زندگی همگانی فضاهای شهری، نمونه موردی: قلمروهمگانی شهر شیراز | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
دوره 11، شماره 41، بهمن 1400، صفحه 85-98 اصل مقاله (739.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J011.2022.654 | ||
نویسندگان | ||
سیدمجتبی فخراحمد* 1؛ سهند لطفی2؛ گلرخ ذوالقدری3؛ زهرا نامداری نوروزانی3 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه شهرسازی، دانشکده هنر، دانشگاه جندی شاپور، دزفول، ایران. | ||
چکیده | ||
با توسعه فیزیکی شهرها و گسترش استفاده از وسایل نقلیه موتوری، فضاهای عمومی شهرهای امروز، کمتر برای انجام رفتوآمدهای روزمره عابران پیاده مورد استفاده قرار میگیرند. در چنین شرایطی رویدادهای فرهنگی صورت گرفته در دل فضاهای شهری اهمیتی دوچندان در ارتقای پتانسیل اجتماعپذیری این فضاها مییابند. خنیاگری یا موسیقی خیابانی، گونهای از خُرد_رویدادی فرهنگی در قلمروهمگانی است که با اثرگذاری بر کیفیت های قلمرو همگانی شهر، زندگی همگانی در فضاهای عمومی شهر را تحت تأثیر قرار میدهد.هدف اصلی این پژوهش، مقایسه میزان تأثیرپذیری هریک از اشکال حضور شهروندان در فضاهای همگانی، شامل حضور انتخابی، حضور اجتماعی غیرفعال و حضور اجتماعی فعال، در زمان اجرای موسیقی خیابانی و همچنین مقایسه میزان تأثیرگذاری عوامل محیطی و عوامل درونی مرتبط، بر تمایل شهروندان به حضور در این فضاهاست. پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بوده و دادههای آن از طریق توزیع 250 پرسشنامه در قالب طیف لیکرت، به صورت تصادفی میان افراد حاضر در شش محدوده اجرای موسیقی خیابانی در کلانشهر شیراز به دست آمده است. نتایج تحلیل رگرسیون رتبهای حاکی از آن است که حضور اجتماعی غیرفعال، بیش از دو مؤلفه دیگر، متأثر از اجرای موسیقی خیابانی است. همچنین عوامل محیطی مرتبط با موسیقی خیابانی در مقایسه با عوامل درونی تأثیر بیشتری بر حضور شهروندان در فضاهای شهری یادشده دارند. با تکیه بر نتایج حاصل از نمونههای مورد مطالعه، سیاست تجهیز مکان اجرا به زیرساختهای پیشرفته، تناسب سطح فنی اجراکنندگان با میزان اهمیت مکان و به کارگیری ترکیبی از سیاستهای تشویقی و بازدارنده در راستای تعدیل کیفیت محیطی مکان اجرا با هدف افزایش قابلیت حضورپذیری قلمروهمگانی، پیشنهاد گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
موسیقی خیابانی؛ اجتماعپذیری؛ قلمروهمگانی؛ حضور انتخابی؛ حضور اجتماعی | ||
مراجع | ||
Abolhasani Taraghi, M. (2004). A reflection on minstrelsy in ancient Iran. Journal of The Faculty of Letters and Humanities, 2(36-37), 183-202. [In Persian] Adhitya, S. (2018). Musical Cities. UCL Press. Aletta, F., Kang, J., & Axelsson, Ö. (2016). Soundscape descriptors and a conceptual framework for developing predictive soundscape models. Landscape and Urban Planning, 149, 65-74. Brown, A. L., Kang, J., & Gjestland, T. (2011). Towards standardization in soundscape preference assessment. Applied Acoustics, 72(6), 387-392. Burke, M., & Schmidt, A. (2013). How should we plan and regulate live music in Australian cities? Learnings from Brisbane. Australian Planner, 50(1), 68-78. Carah, N., Regan, S., Goold, L., Rangiah, L., Miller, P., & Ferris, J. (2020). Original live music venues in hyper-commercialised nightlife precincts: exploring how venue owners and managers navigate cultural, commercial and regulatory forces. International Journal of Cultural Policy, 27(5), 621-635. Carmona, M., Heath, T., Oc, T., & Tiesdell, S. (2010). Public Places Urban Spaces, Second Edition: The Dimensions of Urban Design (2 edition ed.). Architectural Press. Cohen, S. (2007a). Decline, Renewal and the City in Popular Music Culture: Beyond the Beatles (1st edition ed.). Routledge. Cohen, S. (2007b). "Rock Landmark at Risk": Popular Music, Urban Regeneration, and the Built Urban Environment. Journal of Popular Music Studies, 19(1), 3-25. Cohen, S. (2012). Live music and urban landscape: mapping the beat in Liverpool. Social Semiotics, 22(5), 587-603. Cullen, G. (1995). Concise Townscape. Architectural Press. Deloitte Access, E. (2011). Economic, Social and Cultural Contribution of Venue-based Live Music in Victoria. Arts Victoria. Devine, A., & Quinn, B. (2019). Building social capital in a divided city: the potential of events. Journal of Sustainable Tourism, 27(10), 1495-1512. Dines, N., Cattell, V., Gesler, W., & Curtis, S. (2006). Public spaces, social relations and well-being in East London. Policy Press. Garg, G., & Kothari, C. R. (2019). Research methodology: methods and techniques (Fourth multi colour edition ed.). New Age International (P) Limited. Gehl, J. (2011). Life Between Buildings: Using Public Space (Sixth edition ed.). Island Press. Gehl, J., & Svarre, B. (2013). How to Study Public Life (Illustrated edition ed.). Island Press. Golkar, K. (2011). Creating sustainable place: Reflections on urban design theory. Shahid Beheshti University. [In Persian] Grazian, D. (2009). Urban Nightlife, Social Capital, and the Public Life of Cities. Sociological Forum, 24(4), 908-917. Hassanli, N., Walters, T., & Williamson, J. (2020). ‘You feel you’re not alone’: how multicultural festivals foster social sustainability through multiple psychological sense of community. Journal of Sustainable Tourism, 29(11-12), 1792-1809. Hitters, E., & Mulder, M. (2020). Live music ecologies and festivalisation: the role of urban live music policies. International Journal of Music Business Research (online), 9(2), 38-57. Hitters, E., & Winter, C. (2020). The festivalization of live music. International Journal of Music Business Research (online), 9(2), 4-12. Kang, J., & Zhang, M. (2010). Semantic differential analysis of the soundscape in urban open public spaces. Building and Environment, 45(1), 150-157. Kronenburg, R. (2020). Sound spaces. Pop music concerts and festivals in urban environments. In The future of live music (1st ed.). Bloomsbury. Lang, J. T. (1987). Creating Architectural Theory: The Role of the Behavioral Sciences in Environmental Design. Van Nostrand Reinhold Company. McNamara, L., & Quilter, J. (2016). Street Music and the Law in Australia: Busker Perspectives on the Impact of Local Council Rules and Regulations. Journal of Musicological Research, 35(2), 113-127. Meschi, M., Modrek, A., & Asl Fallah, P. (2015). Street Music In Seek of Music Place in City Landscape. Landscape, 7(31), 48-55. [In Persian] Modrek, A., Asl Fallah, P., & Meschi, M. (2016). Street music, from the past to the present; The place of street music in the landscape of Tehran Journal of Art and Civilization of the Orient(13), 23-32. [In Persian] Montgomery, J. (2007). Making a city: Urbanity, vitality and urban design. Journal of Urban Design, 3(1), 93-116. Norusis, M. (2011). IBM SPSS Statistics 19 Advanced Statistical Procedures Companion (1 edition ed.). Addison Wesley. Nunes, P. (2019). Cities Regulated by Cultural Events: Tracking Music Festivals in Lisbon and São Paulo. International Journal of the Sociology of Leisure, 2(1-2), 147-162. Prato, P. (2008). Music in the streets: the example of Washington Square Park in New York City. Popular Music, 4, 151-163. Quinn, B., Colombo, A., Lindström, K., McGillivray, D., & Smith, A. (2020). Festivals, public space and cultural inclusion: public policy insights. Journal of Sustainable Tourism, 29(11-12), 1875-1893. Samim, R., & Espiruz, M. A. (2015). The social life of modern street music as an urban phenomenon in Tehran: a qualitative research on the musicians of the new emerging genre of street music using life story strategy. Quarterly Journal of Cultural Studies and Communication (38). [In Persian] Shojaee, D., & Partovi, P. (2015). Analysis of Factors Affecting the Creation and Promotion of Sociability in Public Spaces in Different Scales of Tehran City (Case studies: Two Neighborhoods and an Area in District 7 Tehran). Bagh-e nazar, 12(34), 93-108. [In Persian] Simpson, P. (2016). Sonic affects and the production of space: ‘Music by handle’ and the politics of street music in Victorian London. cultural geographies, 24(1), 89-109. van der Hoeven, A., & Hitters, E. (2019). The social and cultural values of live music: Sustaining urban live music ecologies. Cities, 90, 263-271. van der Hoeven, A., & Hitters, E. (2020). The spatial value of live music: Performing, (re)developing and narrating urban spaces. Geoforum, 117, 154-164. Wunderlich, F. M. (2013). Place-Temporality and Urban Place-Rhythms in Urban Analysis and Design: An Aesthetic Akin to Music. Journal of Urban Design, 18(3), 383-408. Yang, W., & Kang, J. (2005). Soundscape and Sound Preferences in Urban Squares: A Case Study in Sheffield. Journal of Urban Design, 10(1), 61-80. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 926 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 376 |