
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,587 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,384 |
از ادبیات شفاهی و موسیقی آرابسک تا سینمای مقاومت: زایش هویت در سینمای یلْماز گونَی | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 11، شهریور 1400، صفحه 71-84 اصل مقاله (2.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J013.2021.245 | ||
نویسنده | ||
خسرو سینا* | ||
استادیار گروه هنر،واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
موسیقی آرابسک از همان اوایل شکلگیری در دهة سی سدة بیستم به عنوان یک اعتراض مدنی و جنبش بدون خشونت علیه سیاستهای دولت در ترکیه خود را نشان داد. ادبیات شفاهی کرمانجی هم به صورت بازنماییشده در دیگر هنرها نظیر موسیقی و فیلم و چه به مثابة ژانری مستقل همواره دربرگیرندة مضامین میهنپرستی و آرمانهای جنبش مقاومت کُردها در ترکیه بوده است. ادبیات شفاهی در کنار موسیقی آرابسک عملاً بخشی از بازنمایی هویت فرهنگی اقلیت در برابر نفوذ فرهنگی همهجانبة قدرت حاکم در ترکیه تلقی میشد. شکل دورگة آرابسک عاملی شد تا فرهنگهای مختلف اقلیت و اکثریت آمادة پذیرش آن باشند تا جایی که به دلیل محبوبیت و گسترش اجتماعیاش دولت دیگر توان مهار آن را نداشت. این مقاله با تکیه بر نظریة زمینهای در مطالعات کیفی از یک سو و با استناد به مفهوم فرهنگ دورگه در مطالعات پسااستعماری در آرای هومی بابا، در پی آن است که نشان دهد این شکل هنری در قالب موسیقیایی و ادبی چگونه توانست زمینهساز شکلگیری سینمای آرابسک در ترکیه و بهتبع آن پیدایی موج جدیدی از سینمای مقاومت باشد. به این منظور با استناد به فیلمهای مطرح فیلمساز پیشرو کُرد یلْماز گونَی بهعنوان یکی از مهمترین فیلمسازان آن دوره، کوشیده است تا به شیوة کدگذاری سه مرحلهای، مهمترین مؤلفههای هویتی مشترک این دو جریان را انتخاب و موردمطالعه قرار دهد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که سینمای نوین ترکیه با اتکا به مفاهیمی حاصل از فرهنگ آرابسک، چون قهرمان متعصب، حاشیهنشینی، فروپاشی ارزشهای خانواده، سلطة خشونت سیاسی و ترومای اجتماعی و با تمرکز بر موضوع زنان و نیز بهکارگیری ینمایههای ادبیات شفاهی توانسته است شکلی از سینمای مقاومت خلق کند که در ذات خود سینمایی معترض و هویت محور است. | ||
کلیدواژهها | ||
موسیقی آرابسک؛ ادبیات شفاهی کرمانجی؛ سینمای مقاومت؛ فیلمسازان کُرد؛ یلْماز گونَی | ||
مراجع | ||
منابع
بلتن، جان. (1385). مقالۀ «تکنولوژی و زیباییشناسی صدای فیلم»، فصلنامه هنر شماره 68.
Arslan, Savaş (2011), "Cinema in Turkey". A New Critical History, Oxford University, 319 Pages.
Barbalet, J. M. (1985) "Power And Resistance". The British Journal of Sociology, Vol. 36, No. 4, Pp. 531-548.
Belge, Murat (1990). "Toplumsal Degisme Ve Arabesk". Birikim, 16-23.
Byrne, Eleanor (2009). Homi K. Bhabha. Hampshire And New York: Palgrave.
Dadak, M. Zeynep (2015). A Maudlin Cinema: Arabesk Film and Culture in Turkey. New York University, Proquest Dissertations Publishing, 2015. 3740783
Elal, Mustafa Eray (2013). The Child in Arabesque Films. Marmara University Thesis Collection.
Giddens, Anthony (1979) "Power, the Dialectic of Control and Class Structuration” In Giddens and Mackenzie, Social Class and The Division Of Labour, Cambridge: Cambridge University Press.
Ginsburg, Shai (2010). “Signs And Wonders: Fetishism And Hybridity In Homi Bhabha’s The Location Of Culture". The New Centennial Review, 9, 3, 229-250.
Gökhan Kuzucanlı، Ekrem Çelikiz (2019) "Arabesque Music and Stage Period In Turkish Cinema" Sanat ve Dil Araştırmaları Enstitüsü. Page Range: 799-809.
KIRI, Ali Murat (2014). "Birth and Development of Arabesque in Turkish Cinema". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2 (3), 90-117. DOI: 10.19145/Guifd.72556
Metin Kasim, H. Deniz Atayeter (2012) "Social Realism in the Turkish Cinema In The 1960’S". Gumushane University E-Journal of Faculty of Communication, Vol 1, No 4.
Özgür, İren (2006). "Arabesk Music in Turkey in The 1990s And Changes In National Demography, Politics, And Identity". Turkish Studies. Volume 7, 2006 - Issue 2. Pages 175-190.
Ponsford, Nicole. (2014) "Film Theory and Language". Media.Edu. Media.Edu.Retrieved4.
Stokes, Martin (1989) "Music, Fate and State: Turkey’s Arabesk Debate". Middle East Report, No.160 (Turkey In The Age Of Glastnost), 27-30.•
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 708 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 523 |