
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,540 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,361 |
بررسی تطبیقی نشانه شناسی مفهوم «عشق» در مجموعه های هوای تازه اثر احمد شاملو و آینه های کوچک اثر شیرکو بیکس بر اساس نظریۀ رمزگان دانیل چندلر | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 9، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 11، شهریور 1400، صفحه 97-113 اصل مقاله (2.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J013.2021.295 | ||
نویسندگان | ||
هیوا نادری1؛ محمد علی خالدیان* 2؛ حسن علی عباس پور اسفدن3 | ||
1دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، گروه ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، ایران | ||
2استادیار، گروه ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، ایران | ||
3استادیار، گروه ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، ایران. | ||
چکیده | ||
از دید نشانهشناسان، ما در دنیایی از نشانههای کلامی و غیرکلامی زندگی میکنیم که در انتقال و بازنمایی اغراض آدمی تأثیرگذار هستند. در علم نشانهشناسی، این نشانهها که به واسطۀ وجود رمزگانها، و روابط علی و معلولی معنادار شدهاند، بررسی میشوند. دانیل چندلر با نظریۀ رمزگانهای پنج گانۀ خود توانست زوایای جدیدی از این علم را تشریح کند. در شعر معاصر فارسی، احمد شاملو در مجموعۀ هوای تازه بسیاری از نشانههای کلامی و غیرکلامی را به کار گرفته است تا مضامین متعددی از جمله عشق را تبیین کند. در شعر او، عشق صرفاً پدیدهای جسمانی و مرتبط با ویژگیهای زیستی آدمی نیست و خوشههای معنایی متنوعی دارد. در ادبیات کُردی نیز شیرکو بیکس، عشق را دقیقاً به مثابۀ مفهومی رمزگانی در سرودههایش به کار گرفته که در ورای ابعاد رمزی آن، کلیتی از روابط انسانی، اجتماعی و حتی سیاسی را به وسیله آن، بازآفرینی نموده است. بازخوانی این معانی و منظورشناسی اغراض شاملو و بیکس از طریق کاربست نظریۀ چندلر امکانپذیر میشود. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد شاملو و بیکس با ذکر نشانههایی صریح و ضمنی در متن اشعار، عشق را به عنوان پدیدهای چندبعدی مطرح کرده و موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را با آن گره زدهاند. این نوآوری که هر یک از این شاعران به آن نائل شده است، در تأویلی شدن سرودههای عاشقانهاشان در مجموعههای هوای تازه و آینههای کوچک مؤثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
احمد شاملو؛ شیرکو بیکس؛ هوای تازه؛ آینههای کوچک؛ عشق؛ چندلر؛ رمزگان | ||
مراجع | ||
منابع و مآخذ
الف) فارسی
بارت، رولان. (1395). بارت و سینما. ترجمۀ مازیار اسلامی، تهران: گام نو.
بیکس، شیرکو. (1382). آینههای کوچک. ترجمه عزیز ناصری، ناشر: مترجم.
پروینی، خلیل و همکاران. (1390). «بررسی تطبیقی مسیح(ع) در شعر ادونیس و شاملو» مجلۀ پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی. دورۀ 2، شمارۀ 7، صص 52-25.
پورنامداریان، تقی. (1371). سفر در مه. تأملی در شعر احمد شاملو، تهران: چشم و چراغ.
چندلر، دانیل. (1387). مبانی نشانهشناسی. ترجمۀ مهدی پارسا، تهران: سورۀ مهر.
دستغیب، عبدالعلی. (1373). نقد آثار احمد شاملو. چاپ پنجم، تهران: آروین.
دینهسن، آنه ماری. (1389). درآمدی بر نشانهشناسی. ترجمۀ مظفر قهرمان، چاپ چهارم، تهران: پرسش.
زرقانی، مهدی. (1383). چشمانداز شعر معاصر ایران. تهران: ثالث.
سجودی، فرزان. (1390). نشانهشناسی کاربردی. چاپ دوم، تهران: علم.
شاملو، احمد. (1346). از هوا و آینهها. مجموعه اشعار عاشقانۀ احمد شاملو، تهران: اشرفی.
صدیقی، بهزاد. (1388). «نشانهشناسی (نگاهی به کتاب مبانی نشانهشناسی نوشتۀ دانیل چندلر ترجمۀ مهدی پارسا)»، مجلۀ ناقد. شمارۀ 67، صص 95-93.
مجابی، جواد. (1381). شناختنامۀ احمد شاملو. چاپ سوم، تهران: قطره.
نامورمطلق، بهمن. (1390). «نشانهشناسی و فرهنگ»، مجموعه مقالات نشانهشناسی فرهنگی. به کوشش امیرعلی نجومیان، تهران: سخن، صص 32-11.
ب) انگلیسی
Belsey, Catherine. (1980). Critical Practice. London: Methuen.
Eco, Umberto. (1976). A Theory of Semiotics. Bloomington, London: Macmillan.
Jakobson, Roman. (1960). "Closing Statement: Linguistics and Poetics", in Sebeok (ed), first part reprinted as 'the Speech Event and the Functions of Language'. No 29, p.p 350-377.
Jameson, Fredric. (1972). The Prison- House of Language. Princeton: Princeton University Press.
Hall, Stuart. (1973). "Enconding/ decoding", in Center for Cotemporary Cultural Studies. No27, p.p 1972-1979.
Leach, Edmund. (1976). Culture and Communication: an Introduction to the Use of Structuralist Analysis in Social Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press.
Nichols, Bill. (1981). Ideology and the Image: Social Representation in the Cinema and other Media. Bloomington: Indiana University Press.
White, Hayden. (1973). Metahistory: the Historical Imagination in Nineteenth century Europe. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 710 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 512 |