
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,582 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,381 |
تحلیل گلدمنی قهرمان مسئله دار در آثار جمال میرصادقی (درازنای شب و کلاغ ها و آدم ها) | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 9، دی 1400، صفحه 20-1 اصل مقاله (970.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J016.2022.001 | ||
نویسندگان | ||
پریسا گلیاری1؛ رضا برزویی* 2؛ بدریه قوامی3؛ جمال ادهمی4 | ||
1دانشجوی دوره دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحدسنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج،ایران. | ||
2استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی، واحدسنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
3استادیارگروه زبان وادبیات فارسی، واحدسنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج ، ایران | ||
4استادیارگروه علوم اجتماعی، واحدسنندج، دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
رمان، درمقام مهمترین شکل ادبی دوران مدرن، به روایت سرگذشت انسان مسئلهدار و توصیف جریانهای اجتماعی میپردازد. تحلیل شخصیت و وضعیت قهرمان مسئلهدار در رمان را نخست جرج لوکاچ و سپس لوسین گلدمن مطرح کرد. از منظر این رویکرد، کارکرد اصلی رمان، جستجو و ورایت تباهی انسان در جامعۀ مدرن است، چراکه این تباهی پیوندهی ناگسستنی با ساختارهای اجتماعی مدرنیته دارد. رمان بهمثابه گونۀ ادبیِ همزاد مدرنیته پابهپای تحّولات جامعۀ مدرن تحول مییابد و قهرمان آن همان فرد معمولی است که در متن زندگی روزمرۀ مدرن با مسایل و معضلات این عصر دست و پنجه نرم میکند. جمال میرصادقی نویسندهای است واقعگرا که آثارش بازتابی از حوادث و وقایع تاریخی است و میتوان شاخصههای شخصیت پروبلماتیک را بهطور خاص در دو رمان او، درازنای شب و کلاغها و آدمها، مشاهده کرد. این پژوهش به شیوهای تحلیلی-توصیفی و با بهرهگیری از نظریۀ گلدمن به بررسی مهمترین ویژگیهای شخصیت پروبلماتیک در این دو رمان میپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که قهرمان، در هر دو رمان، شخصیت پروبلماتیکی است که بنا به ویژگیهایی چون فردیت، پیروی از ارزشهای راستین، مخالفت با اجتماع و درحاشیهبودن شاهد تباهی ارزشهای راستین در جامعه است و در نهایت تداوم همین مسیر مرگ او را درمقام انسانی مسئلهدار رقم میزند. | ||
کلیدواژهها | ||
قهرمان مسئلهدار؛ گونۀ ادبی؛ زندگی روزمره؛ تباهی؛ انسان معمولی | ||
مراجع | ||
آتش بر آب، حمیدرضا (1395). قهرمان چیستایی درجستجوی خویش. مجله نقد و زبان ادبیات خارجی، 17، 28-15. آزاد ارمکی، تقی (1386). فرآیند تغییر نسلی، بررسی فراتحلیلی در ایران، فصلنامه پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، 1، 68-41. ایزانلو، امید (1395). قهرمان مسئله دار در رمان اللص الکلاب اثر مجیب محفوظ، نشریه الجمعیه العلمیه الایرانیه الغهالعربیه وآدابها، 41، 196-177. ایوتادیه، ژان (1381). جامعه شناسی ادبیات و بنیانگذران آن. ترجمه محمد جعفر پوینده، تهران: چاپ اول، نشر چشمه. جابری مقدم، مرتضی هادی (1384). شهر و مدرنیته. تهران: چاپ اول، نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. حسن زاده میرعلی، علی؛ و رضویان، سیدرزاق (1390). قهرمان مسئله دار در رمانهای مدیر مدرسه و سوشون. مجله و زبان وادب فارسی، 5(1): 146-125. راغب، محمد؛ و راغب، علی (1398). زایش نخستین رمان فارسی از بطن قهرمان مساله دار. مجله ادبیات پارسی معاصر، 2: 154-125. ربانی، رسول؛ و انصاری، ابراهیم (1385). جامعه شناسی قشرها و نابرابریهای اجتماعی. اصفهان: چاپ اول، انتشارات سمت. ریمونکنان، شلومیت (1387). روایت داستانی. ترجمه ابوالفضل حری، تهران: چاپ اول: انتشارات نیلوفر. زرافا، میشل (1386). جامعه شناسی ادبیات داستانی (رمان و واقعیت اجتماعی). ترجمه نسرین پروینی، تهران: انتشارات سخن. زیما، پیرو (1377) "جامعه شناسی رمان از دیدگاه یانوات، لوکاچ، ماشری، گلدمن، باختین". در درآمدی برجامعه شناسی ادبیات. ترجمه محمدجعفر پوینده، تهران: نشر نقش جهان. فراروتی، فرانکو (1386). لوکاچ، گلدمن و جامعه شناسی رمان. ترجمه محمد جعفر پوینده، تهران: نشر چشمه. فروزنده، مسعود؛ صادقی، اسماعیل؛ و توکل، لیلا (1391). بررسی شکاف نسلی به عنوان اصلی واقع گرایانه در رمان درازنای شب. بوستان ادب، 4(3): 115-132 فین برگ، آدرنو (1375). رمان و جهان مدرن. ترجمه فضلالله پاکزاد، ارغنون،11(12): 395-375. گلدمن، لوسین (۱۳۷۱). جامعه، فرهنگ، ادبیات. ترجمه محمد جعفر پوینده، تهران: نشر چشمه. ---------- (۱۳۷۹). نقد تکوینی. ترجمه محمدتقی غیاثی، تهران: نشر بزرگمهر. ---------- (1381). جامعه شناسی رمان (دفاع از جامعه شناسی رمان). ترجمه محمدجعفر پوینده، تهران: نشر چشمه. گلیاری، پریسا؛ برزویی، رضا؛ قوامی، بدریه؛ و ادهمی، جمال (1400) تحلیل رمان درازنای شب بر اساس نظریه ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن. پژوهشنامه ادبیات داستانی،10(2): 97-77. لاج، دیوید؛ وات، یان؛ و دیچز، دیوید (۱۳۸۶). نظریه های رمان: از رئالیسم تا پسامدرنیسم. ترجمه حسین پاینده، تهران: نشر نیلوفر. لوکاچ، جورج (1380). نظریه رمان. ترجمه حسن مرتضوی، تهران: نشر قصه. ---------- (1385). پژوهشی در رئالیسم اروپایی. ترجمه اکبر افسری، تهران: نشر علمی فرهنگی. ---------- (۱۳۸۸). "رمان از منظر لوکاچ". در درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات. ترجمه محمد جعفر پوینده، تهران: نشر چشمه. میرصادقی، جمال (1349). درازنای شب. تهران: نشر زمان. ---------- (1366). داستان های نو. تهران: نشر دریا. ---------- (۱۳۶۸). کلاغها و آدمها. تهران: نشر نیما. ---------- (1376). عناصر داستانی. تهران: نشر علمی و فرهنگ. ---------- و میرصادقی ،میمنت (۱۳۷۷). واژه نامه داستان نویسی. تهران: نشر مهناز. ولیپور هفشخانی، شهناز (1387). لوسین گلدمن و ساختگرایی تکوینی. مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان، 25: 143-129. هیپولیتتن، ژان (۱۳۷۱). پدیدارشناسی روح بر حسب نظریه هگل. تألیف و اقتباس کریم مجتهدی، تهران: نشر علمی و فرهنگی. Cohen, M. (1994). The Wager of Lucien Goldman: Tragedy, Dialectics, and a Hidden God. Princeton Univer pers. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 702 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 413 |