
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,619 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,399 |
شناسایی عوامل موثر بر انتخاب کانال مصرف کننده به منظور تعیین استراتژی بهینه قیمت گذاری شرکت های چندکاناله (مورد مطالعه:صنایع خرده فروشی) | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 62-83 اصل مقاله (579.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی (کیفی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J018.2022.790 | ||
نویسندگان | ||
محسن نظری* 1؛ محمدعلی شاه حسینی2؛ عاطفه حصارکی3؛ مهرشاد نظری4 | ||
1دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، ایران | ||
3دکتری مدیریت بازرگانی؛ دانشگاه تهران، ایران | ||
4مدیریت کارآفرینی ، گرایش کسب و کار جدید ،دانشگاه تهران ،تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
با گسترش اینترنت در فضای کسب و کار؛ زیر ساخت محیط خرده فروشی تغییر نموده است و فرصتهایی جدید و خلاقانه را برای فعالیتهای بازاریابی و فروش از طریق کانال های مختلف و همچنین انعطاف بیشتر در تصمیمات بازاریابی و قیمت گذاری برای خرده فروشان فراهم آورده است. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر انتخاب کانال مصرف کننده در جهت تعیین استراتژی بهینه قیمت گذاری شرکت های چندکاناله می باشد. در این راستا با 13 نفر از مدیران شرکت های چندکاناله در صنایع مختلف مصاحبه صورت پذیرفت .به منظور تحلیل داده ها از روش تئوری داده بنیاد روش گلیزری استفاده شد و کدهای اولیه شناسایی شدند. بر اساس تحلیل صورت گرفته، 418 کد در قالب کدهای اولیه شناسایی شد. که با توجه به شباهت و قرابت معنایی آنها، در 8 مقوله شامل : جمعیت شناختی، ویژگیهای کالا، خدمات خرده فروش، روانشناختی، محیط فیزیکی، نیازهای اجتماعی، نیازهای هیجانی و ارزش ادراکی دستهبندی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
انتخاب کانال؛ خرده فروشان چندکاناله؛ خدمات خرده فروش؛ روانشناختی؛ جمعیت شناختی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
دیدهخانی، حسین؛ مهرانی، هرمز؛ بدیعی، فرناز و یوسفی کمیجانی، عارفه (1398). طراحی الگوی ارزیابی و انتخاب استراتژی کانالهای توزیع چندگانه در زنجیره تأمین صنایع لبنی- رویکرد تصمیمگیری فازی. پژوهشنامه بازرگانی، 23 (92)، 55-80.
ملاحسینی، علی و تاجالدینی، فریده (1394). بررسی تأثیر تنوع کانالهای توزیع برندهای لوکس خارجی بر ارزش برند وفاداری مصرفکنندگان در بازار پوشاک کرمان. مدیریت بازرگانی، 7 (1)، 187-208.
نظری، محسن؛ حیدری، علی؛ حقیقینسب، منیژه و سمیعزاده، مهدی (1397). فراتحلیل عوامل مؤثر بر انصاف ادراکشده در استراتژی قیمتگذاری پویا. مدیریت بازرگانی، 10 (1)، 229-252.
نظری، محسن و فتحی، هانیه (1398). بررسی اثر تفاوت قیمت، هنجار اجتماعی سلسلهمراتبی و بومی بر ادراک قیمتگذاری منصفانه؛ تحلیل نقش منبع تامین مالی. مطالعات رفتار مصرفکننده, 6 (1)، 1-19.
عیسوی، هیرو و نظری، محسن (1399). ارائة چارچوب ادراک قیمتی در مصرفکنندگان مختلف اقوام ایرانی. مطالعات رفتار مصرفکننده، 7 (2)، 105-133.
Alba, J., Lynch, J., Weitz, B., Janisewski, C., Lutz, R., & Sawyer, A. (1997). Interactive Home Shopping: Consumer, Retailer, and Manufacturer Incentives to Participate in Electronic Markets. Journal of Marketing, 38-53. Ancarani, F., & Shankar, V. (2004). Price Levels and Price Dispersion Within and Across Multiple Retailer Types:Further Evidence and Extension. Journal of the Academy of Marketing Science, 176-188. ANSARI, A., MELA, C. F., & NESLIN, S. A. (2008). Customer Channel Migration. Journal of Marketing Research, 60-76. Avery, J., Steenburgh, T., Deighton, J., & Caravella, M. (2012). Adding Bricks to Clicks: Predicting the Patterns of Cross-Channel Elasticities Over Time. Journal of Marketing, 7-43. Bell, D., Gallino, S., & Moreno, A. (2013). Inventory Showrooms and Customer Migration in Omni-channel Retail: The Effect of Product Information. SSRN Electronic Journal. Burke, R. R. (2002). Technology and the Customer Interface: What Consumers Want in the Physical and Virtual Store. Journal of the Academy of Marketing Science, 411-432. Cavallo, A. (2017). Are Online and Offline Prices Similar? Evidence from Large Multi-Channel Retailers. American Economic Review, 283-303. Chatterjee, P., & Kumar, A. (2016). Consumer willingness to pay across retail channels. Journal of Retailing and Consumer Services, 1-7. Chiang, K., & Dholakia, R. (2003). Factors Driving Consumer Intention to Shop Online: An Empirical Investigation. Journal of Consumer Psychology, 177-183 Didekhani, H., Mehrani, H., Badiee, F., & Yousefi Kimjani, A. (2020). Designing an Evaluation Model and Selecting a Strategy for Multiple Distribution Channels in the Dairy Supply Chain - Fuzzy Decision-Making Approach. Business Research Journal, 23 (92), 55-80. (In Persian) Flores, J., & Sun, J. (2013). Online versus In-Store: Price Differentiation for Multi-Channel Retailers. Proceedings of the Conference for Information Systems Applied Research (pp. 1-10). San Antonio, Texas, USA: EDSIG. Fox, E., Alan, J., Montgomery, L., & Lodish, L. M. (2004). Consumer shopping and spending across retail formats. The journal of business, 25-60. Gao, F., Vishal, V., & Agrawal, S. C. (2021). The Effect of Multichannel and Omnichannel Retailing on Physical Stores. Management Science, 1–18 Gehrt, K., & Yan, R.-N. (2004). Situational, consumer, and retailer factors affect Internet, catalog, and store shopping. International Journal of Retail & Distribution Management, 5-18. Gensler, S., Neslin, S., & Verhoef, P. (2017). The Showrooming Phenomenon: It's More than Just About Price. Journal of Interactive Marketing, 29-43. Hansen, R. A., & Deutscher., T. (1977). An empirical investigation of attribute importance in retail store selection. Journal of Retailing, 59–95. Homburg, C., Lauer, K., & Vomberg, A. (2019). The multichannel pricing dilemma: Do consumers accept higher offline than online prices? International Journal of Research in Marketing. Huang, W., & Swaminathan, J. M. (2009). Introduction of a second channel: Implications for pricing and profits. European Journal of Operational Research, 258–279. Inman, J. J., Shankar, V., & Ferraro, R. (2004). The Roles of Channel-Category Associations and Geodemographics in Channel Patronage. Journal of Marketing, 51-71. Isavi, H., & Nazari, M. (2021). Providing a framework for price perception in different consumers of Iranian ethnic groups. Consumer Behavior Studies, 7 (2), 105-133. (In Persian) Keaveney, S., & Parthasarathy, M. (2001). Customer Switching Behavior in Online Services: An Exploratory Study of the Role of Selected Attitudinal, Behavioral, and Demographic Factors. Journal of The Academy of Marketing Science. Khan, R. J., & C., Jain. (2005). An Empirical Analysis of Price Discrimination Mechanisms and Retailer Profitability. Journal of Marketing Research, 516–524. Kireyev, P., Kumar, V., & Ofek, E. (2017). Match Your Own Price? Self-Matching as a Retailer’s Multichannel Pricing Strategy. Marketing Science, 1. Konus¸, U., Verhoef, P. C., & Neslin, S. A. (2008). Multichannel Shopper Segments and Their Covariates. Journal of Retailing, 398–413. Kushwaha, T., & Shankar, V. (2013). Are Multichannel Customers Really More Valuable? The Moderating Role of Product Category Characteristics. Journal of Marketing, 67-85. Lal, R., & Sarvary, M. (1999). When and How Is the Internet Likely to Decrease Price Competition? Marketing Science, 485-503. MollahHosseini, A., Tajeddini, F. (2016). Investigating the effect of diversity of distribution channels of foreign luxury brands on the brand value of consumer loyalty in the Kerman clothing market. Business Management, 7 (1), 187-208. (In Persian) Nazari, M., Heidari, A., Haghighinasab, M., & Samizadeh, M. (2019). Meta-analysis of factors affecting perceived fairness in dynamic pricing strategy. Business Management,10 (1), 229-252. (In Persian) Nazari, M., & Fathi, H. (2020). Investigating the effect of the price difference, the hierarchical and indigenous social norm on the perception of fair pricing; Analysis of the role of the source of financing. Consumer Behavior Studies, 6 (1), 1-19. (In Persian) Neslin, S., & Grewal, D., Leghorn, R., Shankar, V., Teerling, M., Thomas, J., & Verhoef, P. (2006). Challenges and Opportunities in Multichannel Customer Management. Journal of Service Research - J SERV RES. 9. 95-112. 10.1177/1094670506293559. Thomas, J. S., & Verhoef, P. C. (2006). Challenges and Opportunities in Multichannel Customer Management. Journal of Service Research, 95-112. Nicholson, M., ClarkeIan, & Blakemore, M. (2002). 'One brand, three ways to shop':situational variables and multichannel consumer behaviour. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 37-42. Pan, X., Ratchford, B. T., & Shankar, V. (2003). Can Price Dispersion in Online Markets be Explained by Differences in e-Tailer Service Quality? Journal of the Academy of Marketing Science. Schoenbachler, D. D., & Gordon L., G. (2002). Multi-channel shopping: understanding what drives channel choice. Journal of Consumer Marketing, 42-53 Shankar, V., Smith, A. K., & Rangaswamy, A. (2003). Customer satisfaction and loyalty in online and offline environments. Intern. Journal of Research in Marketing, 153-175. Shapiro, C., & Varian, H. (1999). Information Rules. Harvard Business School Press. Sun, Liboو Xiaoting Jiao, Xiaolong Guo, Yugang Yu,) 2021( Pricing policies in dual distribution channels: The reference effect of official prices, European Journal of Operational Research,1-12. Thomas, J. S., & Sullivan, U. Y. (2005). Managing Marketing Communications with multichannel customers. Journal of Marketing, 239-251. Tsay, A. A., & Agrawal, N. (2004). MODELING CONFLICT AND COORDINATION IN MULTI-CHANNEL DISTRIBUTION SYSTEMS. Santa Clara: Kluwer Academic. Varian, H. R. (1995). Pricing information goods. University of Michigan. Verhoef, P. C., Neslin, S. A., & Vroomen, B. (2007). Multichannel customer management: Understanding the research-shopper phenomenon. Intern. Journal of Research in Marketing, 129–148. Wallacea, D. W., Gieseb, J. L., & Johnso, J. L. (2004). Customer retailer loyalty in the context of multiple channel strategies. Journal of Retailing, 249–263. Wang, R. J., Malthouse, C., E., & Krishnamurthi, L. (2015). On the go:How mobile shopping affects customer purchase behavior. Journal of Retailing, 217-234. Wang, Z., Zhu, C., Tian, S., & Li, P. (2019). Differentiation and pricing power of online retailers. Frontiers of Business Research in China. Wolk, A., & Ebling, C. (2010). Multi-channel price differentiation: An empirical investigation of existence and causes. Intern. Journal of Research in Marketing, 142-150. Zhuang, H., Leszczyc, P. T., & Lin, Y. (2018). Why is price dispersion higher online than offline? The impact of retailer type and shopping risk on price dispersion. Journal of Retailing, 136–153.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,260 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 939 |