
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,544 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,365 |
فرآیند شکلگیری سواد تحلیلی در دانشآموزان متوسطه | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 1، تیر 1400، صفحه 102-79 اصل مقاله (990.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجید عبادی شرف آباد1؛ شهرام رنجدوست* 2؛ محمد عظیمی3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی برنامهریزی درسی،واحدمرند،دانشگاه آزاد اسلامی،مرند،ایران | ||
2گروه برنامهریزی درسی،واحدمرند،دانشگاه آزاد اسلامی،مرند،ایران | ||
3استادیارگروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی فرآیند شکلگیری سواد تحلیلی در دانشآموزان متوسطه به انجام رسید. مطالعه حاضر با استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیاد به ارائه الگویی جهت آموزش سواد تحلیلی در ایران پرداخت. این پژوهش از حیث پارادایمهای غالب پژوهش، در گروه تفسیری قرار میگیرد. جهت جمعآوری دادههای مورد نیاز از تکنیک مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. مصاحبه شوندگان این پژوهش را متخصصین و اساتید علوم تربیتی، برنامهریزی درسی تشکیل دادند. دادههای پژوهش به روش کدگذاری باز که مختص رویکرد زمینهای است مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مقولات مفهومی، اصلی و کلان استخراج و در نهایت الگوی آموزش سواد تحلیلی شامل عوامل علی، ساختاری، مداخلهگر و همچنین راهبردها جهت آموزش سواد تحلیلی و پیامدهای پیادهسازی سیستم صحیح آموزش سواد تحلیلی ارائه گردید. با توجه به نتایج پژوهش مقوله اصلی شامل آموزش سرفصلهای کلی، آموزش (درکمطلب، ابزارها و تکنیکهای آموزشی)، مدیریت مطالعه (بودجهبندی کتاب، مدیریت زمان مطالعه) میباشد که جهت طرح، تدوین و اجرای برنامه آموزش سواد تحلیلی در ایران میتوان از آن بهره برد. در زمینه عوامل علی (برنامهریزی و مدیریت فرهنگی خانواده، رسیدن به حد سواد مطلوب، استفاده از اینترنت اشیا، ظهور آموزش از راه دور، بهرهمندی از فرصتهای زندگی، اجتناب از مواجهه با پیامدهای آموزش تک قطبی) در زمینه عوامل ساختاری (خرده فرهنگ کشور_استان_شهر، سیستم آموزشی کشور، فرهنگ خانواده)، در زمینه عوامل مداخلهگر (پیچیدگی مولفههای تحلیلی، ویژگیهای ارثی از قبیل هوش، شرایط اقتصادی خانوار) شناسایی گردیدند. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد تحلیلی"؛ آموزش متوسطه"؛ گراند تئوری"؛ "؛ فرآیند شکلگیری" | ||
مراجع | ||
Babaiemojarad, A.H., & Fathabadi. J. (2020). Comparison of the effect of phonetics and complete language education on the writing literacy of first grade male students. Journal of Research in Teaching, Vol 7, No 4,170-191. (Persian) Bransford, I. D, Franks, J. I, Vye, N. I., & Sherwood, R. D. (1989).New approaches to instruction: Because wisdom can't be told. In S. Vosniadou & A. Ortony (Eds.), Similarity and analogical reasoning .pp. 470-497. Cambridge, UK: Cambridge University Press. Brooke, R. (1987). Underlife and writing instruction. College Composition and Communication. 38.2(May): 141-153101 Bulgurcuoglu, A.N. (2016). "Relationship between critical thinking levels and attitudes towards reading habits among pre-service physical education teachers" academic Journals. Crooks, S. (2008). Developing Analytical Literacy: The Template Approach. Compendium.2, 1(1), 1-4. Curry, J. A. (1997). Teaching professional practice in Canadian planning schools. Canada Plan. 25-27. https://en.wikipedia.org/wiki/Critical_literacy. Delavar, A. (2012). Educational and psychological Research.Virayesh. (Persian) Ebrahimpour Koumleh, S., Naderi, E., & Seif Naraghi, M. (2017). Determine the Desirable Characteristics of the Elements of Social Studies Curriculum in order to Provide a Model for Improving Primary School Students' Problem Solving Skills and Its Evaluation from Curriculum Specialists and Related Teachers’ Viewpoint. Journal of Research in Teaching, Vol 4, No 3. (Persian) Grabinger, R. S. (1996). Rich environments for active learning. In D. H. Jonassen (Ed.), Handbook of research for educational communications and technology .pp. 665-692 New York: Simon & Schuster Macmillan. Graff, G. (2002). Beyond the culture wars: How teaching the conflicts can revitalize American education. New York: Norton.2002. Karimian, H. (2018). Critical Thinking Skills in Teachers’Teaching Methods. Journal of Research in Teaching, Vol 6, No 1.p.p.143-161. (Persian) Lindemann, E. (1995). A rhetoric for writing teachers. New York: Oxford University Press. Marzano, R. J. (2004). Building Background Knowledge for Academic Achievement: Research on What Works in Schools ERIC#: (ED489049). Association for Supervision and Curriculum Development. Mayher, J. (1997). Uncommon sense: Theoretical practice in language education. Portsmouth, NH: Boynton-Cook, Heinemann. Perez-Pena, R. (1997). Study shows New York has the greatest income gap. New York Times, December.12: A1. Ravitch, D. (1974). The great school wars: New York City, 1805-1973. New York: Basic. Russell, D. (1995). "Activity Theory and Writing Instruction." In Reconceiving Writing, Rethinking Writing Instruction. Ed. Joseph Petraglia, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.51-77. Schaefer, R. T. (2006). Sociology Matters: McGraw-Hill. Sharifi, B., Niazazari, K, Jabbari, N. (2020). Presenting a model for achieving effective academic guidance of students in the Iranian educational system, 102 ? Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, Vol 11, No 49, 135-158. Shor, I. (1999). "What is Critical Literacy?" Journal of Pedagogy, Pluralism, and Practice. Vol. 1: Iss. 4, Article 2. Available at: https://digitalcommons.lesley.edu/jppp/vol1/iss4/2. Sklar, H., & Chuck, C. (1997). Forbes 400 World Series. The Nation. October 20: 5-6. Smart, Tim. GE '97 profit hits a record $8.2 billion. Washington Post. January 23: G3. Strauss, A., & Corbin, J. (2008). Principles and Methods of Qualitative Research, Basic Theory and Practices, Translation by Biouk Mohammadi, Tehran, Institute of Humanities and Cultural Studies. Street, B. (2005). Understanding and Defining Literacy. UNESCO Reports. Tyack, D., & Larry, C. (1995). Tinkering toward utopia: A century of public school reform. Cambridge: Harvard University Press. UNESCO. (2004). United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, place de Fontenot. Wertz, R., Fosmire, M., Purzer, S., Iglesias S.A. R., & Sapp, N.M. (2013). "Work in Progress: Critical Thinking and Information Literacy: Assessing Student Performance" asee annual conference and exposition | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,070 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 461 |