
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,637 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,401 |
بررسی رفتارهای محیط زیستی با تأ کید بر سواد زیست محیطی (نمونه مورد مطالعه: شهر مشهد) | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 42، اردیبهشت 1401، صفحه 75-86 اصل مقاله (547.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J011.2022.928 | ||
نویسندگان | ||
پریا دری* 1؛ سید محمد شبیری2؛ مهدیه رضایی3 | ||
1دانشجوی دکتری آموزش محیط زیست، گروه آموزشی محیط زیست، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه آموزش محیط زیست، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران. | ||
3استادیار، گروه آموزش محیط زیست، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی رفتارهای محیطزیستی شهری شهروندان 18 ساله و بالاتر شهر مشهد بوده است. در این پژوهش از رویکرد پژوهشی قیاسی برای تبیین و از پرسشنامه برای گرداوری دادهها استفاده شد. در مبانی نظری، مفاهیم شهروندی محیطزیستی و سواد محیطزیستی توضیح داده شده است. نمونهای با حجم 689 نفر در شهر مشهد به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. در این مرحله آگاهی، دانش، دغدغه و رفتار محیطزیستی بهعنوان ابعاد سواد محیطزیستی سنجیده شده و در قالب پرسشنامه، با مراجعه پرسشگران به در منازل و گفت وگوی حضوری تکمیل شد. آزمون فرضیهها و تجزیهوتحلیل دادهها به کمک آزمونهای آماری ناپارامتریک انجام شد. نتایج مطالعه نشان داد که سواد محیطزیستی جامعه مورد مطالعه در ابعاد آگاهی و دانش در سطح بالایی است، درحالیکه در ابعاد دغدغه و رفتار محیطزیستی نمره پاسخگویان تنها اندکی از حد متوسط بالاتر بود. همچنین میان سواد محیطزیستی در همه ابعاد آن با متغیر تحصیلات رابطه معنادار در جهت مستقیم، اما ضعیف مشاهده شد. رفتار محیطزیستی جمعی مردان بیش از زنان، اما رفتار فردی محیطزیست در میان زنان بیش از مردان است. هیچکدام از شاخصهای سواد محیطزیستی با سن رابطه نداشتند. درنهایت اینکه بین متغیرهای آگاهی، دانش و دغدغه محیطزیستی با رفتار محیطزیستی رابطه معنادار در جهت مستقیم و با شدت ضعیف برقرار بود. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد محیطزیستی؛ آگاهی محیطزیستی؛ دانش محیطزیستی؛ دغدغه محیطزیستی؛ مشهد | ||
مراجع | ||
Amoah, A., Addoah, T. (2019). Does environmental knowledge drive pro-environmental behavior in developing countries? Evidence from households in Ghana. Environ Dev Sustain, No. 23: 2719–2738, https://doi.org/10.1007/s10668-020-00698-x Ansari, H., Bustani, A., Tabatabai, A., & Foroozeh, M. (2017). Consumption management and estimation of Mashhad drinking water demand in the horizon of 1420 (technical note), Journal of Water and Sustainable Development, 4(1), 132-125. [In Persian] Barry, J. (2001). Environment and Social Theory, translated by Hassan Pouyan and Nayreh Tavakoli, Tehran: Environmental Protection Agency Publications. [In Persian] Carmela Aprile, M., & Fiorillo, D. (2017). Water conservation behavior and environmental concerns: Evidence from a representative sample of Italian individuals, Journal of Cleaner Production, Vol.159, 119-129. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.05.036 Casimir, G & Dutilh, C. (2003). Sustainability: A gender studies perspective, International Journal of Consumer Studies, 24(4), 316-326. Danesh, S., YazdanBacksh, M., HosseinGokt, M.R., & Abedini, J. (2019). Investigation of leachate characteristics of Mashhad municipal waste, Nab Andish Pasmand Site, http://www.nabpasmand.com/index.php/articles/download-comp [In Persian] Goulgouti, A., Plakitsi, K., & Stylos, G. (2019). Environmental Literacy: Evaluating Knowledge, Affect, and Behavior of Pre-service Teachers in Greece, Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education, 15(1), 1-9. Hajilou, F., Alizadeh Aghdam, M. B., & Saqli, S. (2021). The relationship between ecological literacy, social capital and life satisfaction with environmental concern (Case Study of Tabriz University Students), Journal of Environmental Sciences, 18 (4), 69-86. doi: 10.52547 / envs.18.4.69[In Persian] Hollweg, K. S., Taylor, J. R., Bybee, R. W., Marcinkowski, T. J., McBeth, W. C., & Zoido, P. (2011). Developing a framework for assessing environmental literacy, Washington, DC: North American Association for Environmental Education. Available at http://www.naaee.net. Jakučionytė-Skodienė, M., & Dagiliūtė, R., and Liobikienė, G. (2020). Savings and climate change mitigation in the residential sector?, Energy, Vol.193, https://doi.org/10.1016/j.energy.2019.116784 , 116784 Jamshidi, S., & Dehghani, H. (2021). Assessing the level of water literacy in urban society (Case study: Isfahan), Environmental Science, 46 (4), 555-570. [In Persian] Karami Darabkhani, R., Hejazi,Y., Hosseini, M., & Rezaei, A. (2017). Investigating the factors affecting the environmental behavior of members of environmental NGOs in Tehran province, Environmental Science, 43 (1), 17-30. [In Persian] Kollmuss, A. & Agyeman, J. (2002). Mind the Gap: why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behaviour, Environmental Education Research, 8(3): 239-260. Liang , S.W., Fang, W.T., Yeh, S., Liu , S.W., Tsai, H.M., Chou, J.M., & Ng, E. (2018). A Nationwide Survey Evaluating the Environmental Literacy of Undergraduate Students in Taiwan, Sustainability, No.10, 1-20 doi:10.3390/su10061730 Mihanpour H., Khashij, M., Shamsizadeh Z., Gholami, M., Ebrahimi, A. A., Rezaei Pendari, H., et al. (2017). Environmental Literacy: A Case Study of Knowledge, Attitude and Practice of Yazd People in 2017, Journal of Health Research. 9(3), 149-158. [In Persian] McBeth, W., Hungerford, H., Marcinkowski, T., Volk, T., & Meyers, R. (2008). National Environmental Literacy Assessment Project: Year 1: National baseline study of middle grades students. Final report. Bethesda, MD: NOAA. Available at http://www. oesd.noaa.gov/NAEE_Report/ Final_NELA%20minus%20MSELS_8-12-08.pdf McBride, B. B. (2011). Essential Elements of Ecological Literacy and the Pathways to Achieve It: Perspectives of Ecologists, Graduate Student Theses, Dissertations, & Professional Papers. 380. https://scholarworks.umt.edu/etd/380 Najafloo, P., & Yaghoubi, J. (2019). A Survey of Zanjan Citizens' Awareness of Environmental Challenges and Strategies for Institutionalizing Correct Environmental Behaviors, Human and Environment Quarterly, No. 48, 117-103. [In Persian] Nurwaqidah, Su.,, & Ramli, M. (2019). Environmental Literacy Mapping Based on Adiwiyata and Non Adiwiyata at Junior High School in Ponorogo, in The First International Conference on Education, Science and Training: Empowering Educational Human Resources for Global Competitiveness, Social Sciences, pages 179–190. DOI 10.18502/kss.v3i15.4365 Pothitou, M., Hanna, R., & Chalavtzis, K. (2016). Environmental knowledge, pro-environmental behaviuor and energy savings in households: An empirical study, Applied Energy, Vol.184, 1217-1229. Rahmani, B., & Majidi, B. (2009). Factors Affecting Women's Participation in Preserving the Urban Environment with Emphasis on Feminist Attitude, Amayesh Geographical Quarterly, No. 7, 15-37. [In Persian] Rezaei, M., Shabbiri, S. M., Sarmadi, M. R. & Larijani, M. (2015). The Impact of Radio Environmental Programs on Promoting Students' Environmental Literacy, Quarterly Journal of Environmental Education and Sustainable Development, 4(4), 54-41. [In Persian] Rastegar, A., Ghasemi, L., Abadi, A., & Farzadkia, M. (2015). Investigation of the amount of solid waste produced in Mashhad, Journal Medical Sciences of Sabzevar University , 22(6), 943-937. [In Persian] Salehi, S., & Ebrahimi, H. (2020). Analysis of students' knowledge and behavior towards water (with emphasis on the Danab project in Mazandaran), Environmental Sciences, 18(2), 58-41. [In Persian] Sedaghati, A., & Talekhah, H. (2019). Development Based on Public Transportation and Reduction of Thermal Islands in Cities: Suggestions for Integrating Solutions (Case Study: Bojnourd City), Human and Environment Quarterly, No. 49, 14-1. [In Persian] Suryawati, E., Zulfarina, S., Putriana, A.R., & Febrianti, L. (2020). The implication of local environmental problem-based learning student worksheets to strengthen environmental literacy, Journal Pendidikan IPA Indonesia, 9(2), 169-178. Sutton, P. (2013). An Introduction to the Sociology of the Environment, translated by Sadegh Salehi, Tehran: Samat Publications. First Edition . [In Persian] Tusi Nezami, M., Najafpour, A. A., & Omrani, Q. A. (2014). Investigation of the status of household waste separation and recycling plan in Mashhad (Case study: Municipality of Region 1), 2th national conference on planning, protection and protection of the environment and sustainable development, published on the site https://elmnet.ir . Vanderploeg, J., & Lee, S.E. (2018). Factors influencing pro-environmental behaviors in Craft Businesses, Clothing and Textiles Research Journal, 37 (1), 51-65. Wu 1 , S. Huang , D., & Teng , Y. (2013). Environmental concerns, attitudes and behavior intention toward Patronize green restaurant, Life Science Journal, 10(3), 2329-2340. Yaghobi, J., & Najafloo, P. (2016). Analysis of barriers to compliance with appropriate environmental behaviors by citizens (Case study: Zanjan city), Journal of Natural Environment, 69 (2), 565-579. [In Persian] Zare, H. (2010). Citizenship Behaviors in Religious Society, Philosophy of Religion, 7(7), 142-119. [In Persian] Zare, B., Niazi Komaleh, A., Habibpour Gotabi, K., & Karami, N. (2019). Meta-analysis of factors affecting environmental behaviors among citizens, Iranian Social Issues Quarterly,11(1), 281-297. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 584 |