
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,601 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,389 |
تحلیل سیاستهای دستگاه فرهنگی هنر معاصر ایران با کمک جامعهشناسی دین ماکس وبر (مورد مطالعه: رویکرد گالری هما) | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 8، مهر 1400، صفحه 62-44 اصل مقاله (811.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J016.2021.996 | ||
نویسندگان | ||
مهدی قادرنژاد حمامیان* 1؛ حامد امانی2؛ عبدالله آقائی3 | ||
1دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2مربی گروه صنایع دستی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
3استادیار گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد. ایران | ||
چکیده | ||
هنر امروز ایران به مثابه هنری که در بستر هنر معاصر و معاصریت شکل گرفته است، جزئی مهم از این جهانِ جدید است و مفاهیم و ساختارهایش تحت التزامات این پارادایم بزرگتر قرار دارد. این جهان جدید همانند جهان دین، برساختهی دستگاههای قدرت و عوامل آن است. در پژوهش حاضر، دین و هنر همچون دو متن همسان فرض شدهاند. هدف ما، تطبیق ساختار جهان دینی و نظام روحانی آن در ساخت الگوی مسلط با جهان هنر معاصر است. بدین منظور باید ساحتهای دین و هنر و نظام روحانی درونی آنها، آشکار شده و با بیان نسبت هر یک با ساختار قدرت، براساس جامعهشناسی دین ماکس وبر به یک ردهگانشناسی از عاملان بسط نهاد هنر دست یافت. هدف ما پاسخ به این پرسش است: ساختارهای نهادی هنر معاصر مانند گالریها چگونه به سیاستهای فرهنگی هنر معاصر ایران شکل میدهند؟ از خلال توجه به نقش نهادها و نیروهای آن در خلق جهان دینی به نظر میآید که میتوان این مسیر را درستتر پیمود. با تطبیق دو جهان دین و هنر میتوان دید که اینجا کلیسا و دستگاه روحانی آن قرابت بسیاری به نهادهای جهان هنر و ساخت سلسلهمراتبی آن دارند. معادل کارویژه آن در جهان هنر را میتوان در نهاد گالری دید. پژوهش حاضر، برای رسیدن به این هدف به سراغ گالری هما به عنوان یکی از مراکز تأثیرگذار در هنر امروز ایران رفته است. در این میان متون برساخته آن مهمترین ابزار تحلیل ما هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
"هنر معاصر"؛ "هنر معاصر ایران"؛ "جامعهشناسی دین ماکس وبر"؛ "نهاد گالری"؛ "گالری هما" | ||
مراجع | ||
اباذری، یوسف (1389). خرد جامعه شناسی. تهران: طرح نو.
اسمارت، بری (1389). شرایط مدرن: مناقشههای پستمدرن. ترجمه حسن چاوشیان، تهران: کتاب آمه.
الکینز، جیمز (1395). بر سر نقد هنری چه آمد؟ ترجمه مهسا فرهادیکیا، تهران: حرفه هنرمند.
اوون، دیوید (1394). بلوغ و مدرنیته. ترجمه سعید حاجی ناصری، زانیار ابراهیمی، تهران: رخداد نو.
باومن، زیگموند (1384). اشارتهای پستمدرنیته. ترجمه حسن چاوشیان، تهران: ققنوس.
بوردیو، پییر (1390). نظریه کنش. ترجمه مرتضی مردیها، تهران: نقش و نگار.
شایگانفر، نادر (1397). تجربه هنرمندانه در پدیدارشناسی مرلوپونتی. تهران: هرمس.
صدری، احمد (1390). جامعه شناسی روشنفکران ماکس وبر. ترجمه حسن آبنیکی، تهران: انتشارات کویر.
گرویس، بوریس (1396). قدرت هنر. ترجمه اشکان صالحی، تهران: اختران.
لش، اسکات (1390). جامعه شناسی پست مدرنیسم. ترجمه شاپور بهیان، تهران: ققنوس.
مهاجر، مهران (1396). تاریخنگاری هنر. تهران: حرفه هنرمند.
وبر، ماکس (1391). اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری. ترجمه عبدالکریم رشیدیان، پریسا منوچهری کاشانی، تهران: علمی فرهنگی.
وبر، ماکس، پارسونز، تالکوت و دیگران (1392). عقلانیت و آزادی. ترجمه یدالله موقن. احمد تدین، تهران: هرمس.
وبر، ماکس (1394). دین، قدرت، جامعه. ترجمه احمد تدین، تهران: هرمس.
کاتالوگ منتخب نسل نو (1390). گالری هما. تهران، دوره ششم
کاتالوگ منتخب نسل نو (1392). گالری هما. تهران، دوره هفتم.
کاتالوگ منتخب نسل نو (1394). گالری هما. تهران، دوره هشتم.
کاتالوگ منتخب نسل نو (1395). گالری هما. تهران، دوره نهم.
کتاب سال پیشنگاه (1394). تهران. استودیو پیشنگاه.
Bourdieu, P. (1993). The Field of Cultural Production: Essays on Art and Literature. UK. Columbia University Press. - (2000). Pascalian Meditations. Trans. Richard Nice. Cambridge: Polity Press. Duncan, C. (1995). Civilizing Rituals: Inside Public Art Museums. London; New York: Routledge. O' Doherty, B. (1976). Inside the White Cube, Part III. Context as Content. Artforum, November 1976. Orbist, H. (2008). A Brief History of Curating. Zurich: JPR/ Ringier. in co-edition with Les Presses du reel. Sausen, S., & Turner. B. S. (2011). The Legacy of Pierre Bourdieu. USA. Anthem Press. Swartz, D. (1996). Bringing the Study of Culture and Religion: Pierre Bourdieu’s Political Economy of Symbolic Power. Sociology of Religion. 57 (1). Weber, M. (1946). "Science as Vocation". in: Gerth, H, H, Mills, C, Wright, 1946, From Max Weber. New York: Oxford University Press. Weber, M. (2005). The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. London and New York: Routledge | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 504 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353 |