
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,596 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,386 |
رابطه رضایت، وفاداری و تمایل به تبلیغ شفاهی از سوی مشتریان؛ (با تأکید بر نقش تعدیل کننده هزینه های تعویض بانک) | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
مقاله 12، دوره 8، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 233-250 اصل مقاله (713.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی (کمی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J018.2022.520 | ||
نویسندگان | ||
سید فتح اله امیری عقدایی* 1؛ لیلا ترکی2؛ معین نادری3 | ||
1دانشگاه اصفهان | ||
2استادیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3کارشناسی ارشد رشته مدیریت MBA | ||
چکیده | ||
امروزه رقابت در دنیای کسبوکار به ویژه صنعت بانکداری بهطور چشمگیری درحال افزایش است. به همین دلیل مدیران بانکها و موسسات مالی و اعتباری، وفاداری مشتریان و ایجاد تمایل به تبلیغ دهانبهدهان در آنها را دو هدف اصلی خود قرار دادهاند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی هر دو این مفاهیم بهعنوان متغیر وابسته در رابطه با رضایتمندی مشتری بهعنوان متغیر مستقل و با توجه به نقش تعدیلکننده هزینههای تعویض بانک بر این روابط در قالب مدل مفهومی جدید است. برای نیل به این هدف پرسشنامه محقق ساخته و روا و پایا شده بین 500 نفر از مشتریان (مراجعهکنندگان حضوری) شعب بانک مسکن در شهرستان اهواز توزیع و از 350 پرسشنامه بازگشته پس از بازبینی و حذف در پایان نمرهگذاری و تحلیل با استفاده از نرمافزارSPSS23 بر روی 308 پرسشنامه انجام شد. به منظور بررسی فرضیه-های پژوهش از روشهای آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و برای تحلیل مربوط به نقش تعدیلگری از روش رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. نتایج بهدست آمده از پژوهش نشان میدهد جلب رضایت مشتریان بهتدریج سبب ایجاد حس وفاداری در آنان میشود و همچنین افزایش رضایتمندی منجر به نتایج رفتاری مانند افزایش تحمل مشتریان نسبت به اشکالات در ارائه خدمات و تمایل به تبلیغ دهانبهدهان برای بانک میشود. بنابرین برای بانکها آگاهی از این که مشتریان تا چه حد از خدمات راضی هستند اهمیت خاصی دارد و میتواند به بهبود جایگاه بانک در مقایسه با رقبا منجر شود. همچنین با توجه به نتایج پژوهش نقش تعدیلکننده هزینههای تعویض بر روابط متغیرهای پژوهش تایید نشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: رضایتمندی مشتری؛ وفاداری مشتری؛ تبلیغ دهانبهدهان؛ هزینههای تعویض بانک | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
بنیاسدی، مهدی (1392). تاثیر رضایت استفاده از بانکداری الکترونیکی بر وفاداری و تبلیغات شفاهی مطالعه موردی بانک اقتصاد نوین. نخستین کنفرانس ملی توسعه مدیریت پولی و بانکی، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس توسعه مدیریت پولی و بانکی.
بهنام، محسن؛ مدیری، ماهرخ و هاشمی، زهرا (1394). تأثیر تبلیغات شفاهی بر ایجاد ارزش ویژه برند مبتنی بر مصرفکننده در خدمات ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی، 7 (31)، 85-104.
توکل، نجمه؛ سرداری، احمد و قاضیزاده، مصطفی (1393). بررسی تأثیر عوامل پذیرش بانکداری الکترونیکی بر تبلیغات شفاهی با تأکید بر نقش واسطهگری رضایت و وفاداری مشتریان (موردمطالعه: شعب بانک اقتصاد نوین شهرستان شیراز). راهبردهای بازرگانی، 21 (8)، 49-60.
خواجویی، فاطمه و نایبزاده، شهناز (2013). تأثیر رضایت و بیتفاوتی (اینرسی) بر وفاداری مشتری (مطالعه موردی: گوشی تلفن همراه). مدیریت بازاریابی، 8، 29-46.
رنگریز، حسن و کرمی، نصیر (1390). بررسی تأثیر رضایت و سهولت استفاده از وبسایت در افزایش سطح وفاداری مشتریان و تبلیغات شفاهی مثبت در خدمات بانکداری الکترونیکی (مطالعه موردی بانک ملت استان زنجان). 3 (1)، 81-98.
دهقانیزاده، مرضیه و اکبریپور، زهرا (1400). تاثیر هویت و اثر اجتماعی بر ارزش ادراک شده و قصد خرید محصولات ارگانیک و اثر تعدیلگر نوآوری مصرف کننده؛ مورد مطالعه: مصرفکنندگان محصولات ارگانیک شهر کرج. مطالعات رفتار مصرف کننده، 8 (2)، 156-175.
فرزینفر، زهره؛ سعید اردکانی، سعید و نادریبنی، محمود (1395). تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر وفاداری مشتریان با توجه به نقش میانجی اعتماد و رضایت (موردمطالعه هتلهای سه ستاره و چهار ستاره یزد). مطالعات مدیریت گردشگری، 11(33)، 63-83.
فروغینسب، محمد (1391). رابطه رضایت و وفاداری مشتری و نقش هزینههای تعویض برند در صنعت بانکداری. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی.
غرابی، مجتبی و حسننژادکاشانی، بهزاد (1390). کاربرد مدل کانو در تحلیل رضایت مشتریان چاپ افست. پژوهشنامه علمی-ترویجی چاپ و نشر، 2 (7).
موسوی، سیدمحسن و امیری عقدایی، سیدفتح اله (1399). بررسی رفتار مصرف کننده به منظور خلق ارزش مورد انتظار مشتری توسط تحلیل کلان داده ها. مطالعات رفتار مصرف کننده، 7 (1)، 160-182.
ونوس، داور و صفائیان، میترا (1383). روش های کاربردی بازاریابی خدمات بانکی برای بانکهای ایرانی. چاپ سوم، تهران: انتشارات آگاه.
Bani Asadi, M. (2013). The Impact of Satisfaction Using Electronic Banking on Loyalty and Oral Advertising: A Case Study of New Economy Bank. First National Conference on Monetary and Banking Management Development, Tehran, Department of the Monetary and Banking Management Development Conference (in Persian).
Behnam, M., Modiri, M., & Hashemi, Z. (2015). The effect of word of mouth on creating a consumer-based brand equity in sports services. Sports Management Studies, (31), 85-104 (in Persian).
Beerli, A., Martin, J. D., & Quintana, A. (2004). A model of customer loyalty in the retail banking market. European journal of marketing, 38(1/2),253-275.
Burnham, T. A., Frels, J. K., & Mahajan, V. (2003). Consumer switching costs: a typology, antecedents, and consequences. Journal of the Academy of marketing Science, 31(2), 109-126.
Colgate, M., & Lang, B. (2001). Switching barriers in consumer markets: an investigation of the financial services industry. Journal of consumer marketing, 18(4),334-345.
Dehghanizadeh, M., & Akbaripour, Z. (2021). The effect of identity and social effect on perceived value and intention to buy organic products and the moderating effect of consumer innovation; Case study: Consumers of organic products in Karaj. Consumer Behavior Studies, 8(2), 156-175. (in Persian).
East, R., Hammond, K., & Wright, M. (2007). The relative incidence of positive and negative word of mouth: A multi-category study. International journal of research in marketing, 24(2), 175-184.
Farzinfar, Z., Saeed Ardakani, S., & Naderi Bani, M. (2015). The effect of corporate social responsibility on customer loyalty with respect to the mediating role of trust and satisfaction (Study of three-star and four-star hotels in Yazd). Tourism Management Studies, 11 (33), 63-83 (in Persian).
Foroughi Nasab, M. (2012). The relationship between customer satisfaction and loyalty and the role of brand change costs in the banking industry. Master Thesis, Shahid Chamran University of Ahvaz, Faculty of Economics and Social Sciences (in Persian).
Fullerton, G. (2003). When does commitment lead to loyalty?. Journal of service research, 5(4), 333-344.
Gharabi, M., & Hassannejad Kashani, B. (2011). Application of Kano model in offset printing customer satisfaction analysis. Scientific-Extensive Research Journal of Publishing, 2 (7) (in Persian).
Gilly, M. C., Graham, J. L., Wolfinbarger, M. F., & Yale, L. J. (1998). A dyadic study of interpersonal information search. Journal of the academy of marketing science, 26(2), 83-100.
Han, H., & Ryu, K. (2009). The roles of the physical environment, price perception, and customer satisfaction in determining customer loyalty in the restaurant industry. Journal of hospitality & tourism research, 33(4), 487-510.
Jones, M. A., Mothersbaugh, D. L., & Beatty, S. E. (2002). Why customers stay: measuring the underlying dimensions of services switching costs and managing their differential strategic outcomes. Journal of business research, 55(6), 441-450.
Khajoui, F., & Nayebzadeh, Sh. (2013). The Effect of Satisfaction and Indifference on Customer Loyalty (Case Study: Mobile Phone). Marketing Management, 8, 29-46 (in Persian).
Konuk, F., & Konuk, F. (2013). The relationship between service quality, economic and switching costs in retail banking. Business Systems Review, 2(1), 1-16.
Litvin, S. W., Goldsmith, R. E., & Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism management, 29(3), 458-468.
Mousavi, S. M., & Amiri Aghdaei, S. F. (2020). Examining consumer behavior in order to create the expected value of the customer by macro data analysis. Consumer Behavior Studies, 7 (1), 160-1(in Persian).
Minarti, S. N., & Segoro, W. (2014). The influence of customer satisfaction, switching cost and trusts in a brand on customer loyalty–The survey on student as IM3 users in Depok, Indonesia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 143, 1015-1019.
Podoshen, J. S. (2008). The African-American consumer revisited: brand loyalty, word of mouth and the effects of the black experience. Journal of Consumer Marketing, 245 (4), 211-222.
Ram, J., & Wu, M. L. (2016). A fresh look at the role of switching cost in influencing customer loyalty: Empirical investigation using structural equation modelling analysis. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics.
Rangriz, H., Karami, N. (2011). Investigating the effect of satisfaction and ease of using the website on increasing the level of customer loyalty and positive word of mouth in electronic banking services (Case study of Bank Mellat, Zanjan province). 3 (1), 81-98(in Persian).
Tavakol, N., Sardari, A., & Ghazizadeh, M. (2014). Investigating the effect of e-banking acceptance factors on oral advertising with emphasis on the mediating role of customer satisfaction and loyalty (Case study: Branches of Eghtesad Novin Bank in Shiraz). Business Strategies, 21 (8), 49-60 (in Persian).
Wong, C. B., & Mula, J. M. (2009). The moderating effect of switching costs on the customer satisfaction-retention link: retail internet banking service in Hong Kong. Ibima business review, 2(3), 20-28.
Yanamandram, V., & White, L. (2006). Switching barriers in business-to-business services: a qualitative study. International Journal of Service Industry Management,17(2),158-192.
Yang, Z., & Peterson, R.T. (2004). Customer Perceived Value, Satisfaction, And Loyalty: The Role of Switching Costs. Psychology & Marketing, 21(10) ,799-822.
Zacharias, M. L. B., Figueiredo, K. F., & Silva Araujo, C. A. (2009). The influence of banking service customers’ satisfaction level on the perception of switching costs and on behavioural loyalty. Journal of Operations and Supply Chain Management (JOSCM), 2(1), 1-13.
Venus, J., & Safaeian, M. (2004). Practical methods of marketing banking services for Iranian banks. Third Edition, Tehran: Agah Publications (in Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,022 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 768 |