
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,622 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,400 |
تحلیل تجارب دبیران تاریخ دوره دوم متوسطه از عوامل و موانع تدریس در برنامه درسی تاریخ | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 1، تیر 1400، صفحه 216-184 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پروین صمدی* 1؛ سعیده بهروزی نژاد2 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد برنامه درسی،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تحلیل تجارب دبیران تاریخ از عوامل و موانع تدریس درس تاریخ دوره دوم متوسطه در سال 96-1395 انجام شده است. این پژوهش ، پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی می باشد که با استفاده از نمونه گیری هدفمند و مبتنی بر فرد ماهر و از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 13 تن از دبیران منطقه 2 شهر کرج انجام گرفت. مصاحبه ها در ابتدا ضبط وسپس دستنویسی شد و با استفاده از روش درونمایهای براون وکلارک و به صورت تحلیل مضمون تجزیه وتحلیل شد .داده ها شامل تجارب دبیران در رابطه با موانع تدریس درس تاریخ بود. یافتههای حاصل از مصاحبه با دبیران ، در پنج مضمون اصلی " تاریخ نگاری"، " دافعه تاریخ"،"اموزش تاریخ"، " جایگاه تاریخ"، و "مخاطب شناسی" و شانزده مضمون فرعی شناسایی شد. در مجموع یافته ها نشان داد که دبیران به تاثیر محتوا و روش تدریس درس تاریخ توجه ویژه داشته و آن را عاملی برای تاریخزدگی دانشآموزان میدانستند. این گروه یکی از موانع اصلی تدریس تاریخ را نحوه نگارش ان میدانستند.هم چنین دبیران از جمله مهمترین مشکلات تاریخ را نحوه آموزش آن میدانستند که هم در سطح مدارس و هم در سطح دانشگاهها وجود دارد. از نظر دبیران تاریخ،دبیر موفق کسی است که بتواند کلاس درس رااز معلم محوری به صورت دانشآموز محوری اداره کند ودانشآموز در امر یادگیری، دخالت مستقیم و اساسی داشته باشد .رفع این موانع نیازمند اموزش صحیح دبیران جهت استفاده از روش های نوین تدریس و هم چنین بازنگری در محتوا و نگارش تاریخ است | ||
کلیدواژهها | ||
محتوا؛ روش تدریس؛ برنامه درسی تاریخ دوره متوسطه | ||
مراجع | ||
Afzalan, farideh. (1384). students and history, journal of history growth, volume 6, number 4 Allah dadi, gholamreza. (1392). problem and issues of teaching history, journal of history growth, volume15, number1 Binesh, taghi. (1374). scientific method in Beyhaqi book, faculty if literature and humanities, Mashhad Ferdowsi University Jafari harandi, R., Nasr, A., Mirshah J., & saed, E. (1387). content analysis is a widely used method in social science studies,behavioral and human with emphasis on textbook content analysis,quarterly and university, humanities methodology, year14, number55 Khairabadi. (1388). teaching history in school, journal of history growth, number 37 Zardand, Ali. (1394). method of strengthening religious and national identity with the help of history lesson, journal of history growth, number2, volume17 215 ? Shajari ghasem, reza. (1392). analysis of the historical role of historical consciousness in the reconstruction of Iranian identity, journal of historical research in iran and islam, number12, spring and winter 92 Shekari, A., & KHodadadi, M. (1390). applying the principles and criteria of organizing the content of the history curriculum of iran and the world in high school, journal of curriculum research,Iranian curriculum studies association, volume1, number2 Shabani, hasan. (1385). educational and research skills, teaching method and techniques, Tehran: samt Asemi. (1393). pathology of teaching history in the plant of education critiques,journal of history growth, educational aid publishing office, education research and planning organization, volume16,number1 Asgarani, mohammadreza. (1389), pathology of teaching history in the Iranian education system,a case study of the Qajar era unit the end of reza shahs period, journal of culture studies, volume2, number 5 Alam and Babadi. (1394). pathology of teaching history, journal of history growth, volume17, number1 Fathi vajargah, koorosh. (1392). curriculum towards new identities, curriculum planning and educational innovation research institute, Aij, second edition Fathi vajargah, koorosh. (1388). principles and conceptes of curriculum planning, Tehran: bal Falehian, nahid. (1390). method of teaching social studies, samt Kenradrag, Edward. (1383). assessment and learning in high school, translated by Dr.alireza kiamanesh, Kamran ganji, roshd, first edition Kaivan, Mahdi. (1385). about the method of teaching history in high school, jiurnal of history growth, Tehran: educational aid publishing office, ministry of education, 1385, number 24. Gal, rozhe. (1384). history of education, translated by mohammad mashayekhi, Tehran: binam Lalavi. (1395),the teacher must have a historical vision,journal of history growth,educational aid publishing office,curriculum planning research organization,volume17,number3 Mahmodi moazam. (1390). study of dimensions of teaching local history in the history curriculum from the perspective of history teachers and high school students, thesis Maleki, hasan. (1390). Curriculum (action guide), sixteenth edition, Tehran: payam andishe Mosavi, setare. (1399). journal of research in history education, volume1, number3, 99 Mahdizade, ahmad. (1385). journal of history growth, number25, ministry of education, winter85 Hashemi, hamid. (1385). history of iran from the beginning to the present, culture and pen publications Braun, V., & Clarke, V. (2006). ”Using thematic analysis in psychology”, qualilative research in psychology, Vol3, No2 curriculum K.S.A llyn Bacon Demircioglu, ebru. (2016).”Teacher Candidates’ Attitudes to using oral history in history education”.journal of education and training studies, Vol 4, No 6 Geerte M.savenije and Nicola Brauch. (2019). ”sensitivities in history teaching across Europe and Israel ”,pedagogy ,c ulture and society Morrision, G. (1993). Contemporary Muriirs Isabella Mwathwana, Chegge hangai, (2014). ”an analysis of history teaching methodology in high school: a case of tigania and igmbe districts”, journal of education and practice Robinsohn, Saul B. (1972). Bildungser from als revision des curriculum. German, Berlin: darmstadt | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 437 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 333 |