
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,635 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,401 |
وا کاوی زبان پنهان کلانشهر مدرن تهران از نگاه آثار سینمایی منتخب سال 1395 ایران | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 43، مرداد 1401، صفحه 77-86 اصل مقاله (873.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J011.2022.166 | ||
نویسندگان | ||
نازیلا رشیدپور1؛ محسن حبیبی2؛ منوچهر طبیبیان* 2 | ||
1دانشآموخته دکتری شهرسازی، گروه شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. | ||
2استاد دانشکده شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
کلانشهر به مثابه فضای اجتماعی و تولید فرهنگی مدرنیته و اقتصاد سرمایه داری برای انتقال معانی مرجح فضایی آکنده از محتوا و معنای رمزگذاری شده است که برای رمزگشایی فارغ از روشهای متداول پوزیتویستی نیازمند تجربه پدیدارشناسانه و خوانش نشانه شناسانه مناظر ذهنی آگاهانه و ناآگاهانه ای است که توسط قدرت، گفتمان حاکم و ایدئولوژی مسلط شکل گرفته است. فهم تصویر ذهنی عموم از شهری که درآن ساکن هستند می تواند در نمایش واقعیات مغفول مانده اجتماعی مؤثر افتد. پوشش های رسانه ای، تولیدات فرهنگی، تصورات کلیشه ای و قالبی و ... به عنوان مهمترین مؤلفه های برسازنده منظر ذهنی عموم از شهری که در آن زندگی می کنند و در مقام بستری بدیع برای بازخوانی رابطه کالبد و روح و روان شهر مدرن می تواند در تشخیص ابعاد غیرمادی، نمادین و روان شناختی شکل گیری شهرها نقش مهمی ایفا کند. خوانش شهر از خلال مناظر ذهنی دستیابی به تصویر بازنمایی شده از شهر است که چون عینکی بر چشم شناسنده شهر می تواند در نحوه تجربه شهر حتی قبل از تجربه بصری نیز اثرگذار باشد. در این پژوهش با فرض شهر به مثابه متن با هدف تبیین زبان پنهان کلانشهر مدرن تهران بر اساس امر بازنمایی شده، از روش تحلیل محتوای کیفی و کمی استفاده شد و برای مطالعه انضمامی شهر از طریق روایت های رسمی، نحوه بازنمایی شهر در آثار سینمایی منتخب سال 1395 مورد مطالعه قرار گرفت. با توجه به یافته ها می توان ادعا نمود امکان تجربه کلانشهر تهران از طریق فیلم های سینمایی مقدور نبوده و فیلم های ساخته شده در تهران در شناساندن فضای کالبدی شهر در معنای بالزاکی و حتی زولایی نیز موفق عمل نکرده اند و تهران مدرن فارغ از نگاهی تمامیت نگر که جنبه های سلبی و ایجابی مدرنیته را همزمان دربرگیرد، به عنوان مکان روابط رو به اضمحلال و آکنده از دوگانه های کلیشه ای ضمن نمایش جنبه های اغواگر مدرنیته به محملی برای بروز تیره و تارترین سویه های مدرنیته و حیات ذهنی گونه کلانشهری چون بی هویتی، فقدان عاطفی، خیانت، ازخودبیگانگی و دروغ تبدیل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان پنهان؛ کلانشهرمدرن؛ مدرنیته؛ آثار سینمایی | ||
مراجع | ||
Amendola, G. (1997), La Citaa Postmoderna, Rome and Bari: Laterza in Bianchini, F, (2006), European urban mindscape: concepts, cultural representations and policy, in Weiss-Sussex Godela, Franco bianchini (eds), Urban Mindscape of Europe, Amsterdam. New York: Rodopi. Benjamin, W. (1999). Darbareh-Ye Barkhi Az Mazamin Va Dastmayeh-Ha-Ye Sher-E Boodler [On some motifs in Baudelair]. (Translated by M. Farhadpour). Organon, (14), 27-48. [in Persian] Berman, M. (2011). Tajrobeh-Ye Moderniteh [The experience of modernity]. (Translated by M. Farhadpour). Tehran: Tarh-E No Publication. [in Persian] Bianchini, F. (2006). European urban mindscape: concepts, cultural representations and policy, in: Weiss-Sussex Godela, Franco bianchini (eds) Amsterdam. New York: Rodopi. Burgin, V. (1996). some cities. London: Reaktion. Calvino, I. (2016). Shahrha-Ye Napeida [Le Citta Invisibili]. (Translated by B. Rayisi). Tehran: Ketabe-E Khorshid Publication. [in Persian] Donald, J. (1999). Imagining the Modern City. Minneapolis: University of Minnesota Press Eslami, M. (2015). Sahneh-Ha-Yi Az Yek Ezdevaj: Molahezati Darbare-Ye Faza Va Shahr Dar Sinema [Scenes from a marriage]. Tehran: Herfeh-Honarmand Publication. [in Persian] Frisby, D. (2002). The metropolice as text: Otto Wagner and Vienna’s Second Rnaissance, in The Hieroglyphics of Space, ed. Neil Leach. London: Routledge. Jarvie, I.C. (2000). Ertebat-E Kolli-Ye Sinema Ba Jameshenasi-Ye Rasaneh-Ha. [Towards a sociology of the cinema]. (Translated by A. Ravadrad). Farabi, 2(38), 39-56. [in Persian] Habibi, SM. Farahmandian, H. Pourmohammadreza, N. Shokoohi, S. (2015). Khatere-Ye Shahr, Bazkhani-Ye Sinematogerphic-E Shahr-E Irani Dar Dahe-Ha-Ye 1340-1350. [Memories of the city]. Tehran: Naahid Publication. [in Persian] Kracauer, S. (1997). On Employment Agencies, in Rethinking Architecture, ed. Neil Leach. London: Routledge. Leach, N. (2002), erasing the traces. The denazification of post revolutionary berlin and Bucharest, In the hieroglyphics of space: reading and experiencing the modern metropolis, ed. N. leach, 80-91. London: routledge. Mennel, B. (2016). Shahrha Va Sinema [Cities & Sinema]. (Translated by N. Pourmohammadreza & N. Isapour). Tehran: Bidgol Publication. [in Persian] Rashidpour, N. & Habibi, SM. (2019). Kavosh Dar Tabyin-E hiroglyph-E Kalansahahr-E Modern. [Explanation the hieroglyphics of modern metropolis]. Soffe, 29 (85), 37-54. [in Persian] Shiel, M. & Fitz, T. (2011). Sinema Va Shahr: Film Va Javame-E Shahri Dar Bastar-E Jahani [Sinema and the city: film and urban societies in a global context]. (Translated by M. Alavitalab & M. Arbabi). Tehran: Nashr Publication. [in Persian] Silva, A. (2003). Imaginaries, in urban imaginaries of latin America, ed. A. silva, 23-45. Ostfildern-ruit: Hatje Cantz. Simmel, Georg. (1993). Kalanshahr Va Hayat-E Zehni. [Metropolis and mental laife]. (Translated by Y. Abazari). Motaleat-E Jameshenakhti, (6), 53-66. [in Persian] Sorlin, P. (2001). Sinema-Ye Keshvar-Ha-Ye Oroupayi. [European cinemas. European societies]. (Translated by H. Ahmadi Lari). Tehran: Soroush Publication. [in Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 528 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 306 |