
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,574 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,377 |
پژواک هاى قرآنى در اشعار فیتورى شاعر سودانى | ||
مطالعات ادب اسلامی | ||
دوره 1، شماره 1، بهمن 1400، صفحه 105-117 اصل مقاله (318.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/j022.2021.004 | ||
نویسندگان | ||
مهرداد آقائی* 1؛ غلامعباس رضائی هفتادر2 | ||
1گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
قرآن کریم به عنوان یکى از منابع اصلى براى علوم زبان عربى و سایر منابع عربى است. اهمیت و ارزش قرآن زمانى بهتر مشخص مى شود که با کتابهاى دیگر مقایسه و برابرى شود. بدون شک قرآن کریم با مضامین والاى خود به عنوان راهبرى مهم براى شاعران عرب بوده و بیشتر شاعران عرب از موضوعات قرآنى و شخصیتهاى مذکور در آن براى غنیتر ساختن آثار خود بهره بردهاند. پدیده بینامتنى به عنوان یک پدیده نوظهور با مفهومى قدیمى به دنبال پژوهشهاى زبانشناسى در غرب به منصه ظهور رسید که داراى ریشه و اصالت عمیقى در پژوهشهاى نقد ادبى قدیم زبان عربى با نامها و اصطلاحات مختلفى همچون اقتباس، تضمین، استتشهاد، محاکات، کاربست اسطوره و نامهاى مشابه آن بوده است. بینامتنى قرآنى از بارزترین منابع نمونههای شعرى محمد مفتاح الفیتورى و از نوع بینامتنى مستقیم به شمار میآید. این پژوهش بر آن است که شعر محمد مفتاح فیتورى شاعر معاصر سودانى را با بررسى انواع بینامتنى قرآنى مورد واکاوى قرار دهد، شعر الهام گرفته از قرآن به عنوان متن حاضر و آیات به کار رفته در آن به عنوان متن غایب نامیده شده است. از این بحث نتیجه گرفته میشود که شعر فیتورى تحت تأثیر مستقیم و غیر مستقیم مضمامین و واژگان قرآن بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن کریم؛ شعر معاصرعربى؛ بینامتنیت؛ فیتورى؛ سودان | ||
مراجع | ||
القرآن الکریم.
ابن منظور، جمال الدین. (2005). لسان العرب. بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
إسماعیل، عزالدین. (2007). الشعر العربی المعاصر: قضایاه وظواهره الفنیة والمعنویة. بیروت: دار العودة.
الباوی، محمد محمود. (2005). عمالقة الأدب العربی المعاصر. بیروت: دار الأرقم.
تحریشی، محمد. (2000). أدوات النص دراسة. دمشق: منشورات اتحاد الکتاب العرب.
حمود، محمد العبد. (1996). الحداثة فی الشعر العربی المعاصر. بیروت: الشرکة العالمیة للکتاب.
الخشاب، ولید. (1994). دراسات فی تعدی النص. القاهرة: الهیئة العامة لشؤون المطابع الأمیریة.
رستم پور ملکی، رقیة. (1384ش). التناص الدینی فی شعر محمود درویش. مجلة الجمعیة العلمیة الإیرانیة للغة العربیة وآدابها، 1(3).
السعدنی، مصطفى. (1991). التناص الشعری: قراءة أخرى لقضیة السرقات. القاهرة: دار المعارف.
طعمة حلبی، أحمد. (2007). التناص بین النظریة والتطبیق. دمشق: منشورات الهیئة العامة السوریة للکتاب.
عبدالباقی، محمد فؤاد. (1999). المعجم المفهرس لألفاظ القرآن الکریم. بیروت: منشورات مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
الفیتوری، محمد مفتاح. (1979). دیوان الفیتوری: المجلد الأول والثانی. بیروت: دار العودة.
الفیتوری، محمد مفتاح. (2013). شاعر إفریقیا السودانی محمد مفتاح الفیتوری. مجلة إفریقیا قارتنا، العدد الرابع، إبریل 2013.
الفیروزآبادی، محمد بن یعقوب. (1996). القاموس المحیط. بیروت: دار الفکر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,465 |