
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,532 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,356 |
تجربیات زیسته معلمان استثنایی از چالشهای تدریس مجازی در فضای جدید برنامه درسی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 3، مهر 1400، صفحه 76-48 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیده پاکمهر1؛ صدیقه کاظمی* 2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران | ||
2استادیار و عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد | ||
چکیده | ||
با عنایت به پاندمی کرونا و تغییر فضای تدریس و اجرای برنامهدرسی دانشآموزان با نیازهای ویژه، مطالعه حاضر با هدف بررسی تجربهزیسته معلمان این دانشآموزان از چالشهای تدریس مجازی انجام شده است. پژوهش از نظر روششناسی، کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی با استفاده از روش تحلیل دادههای پدیدارشناسی تجربی و متعالی موستاکاس انجام شده است. مشارکتکنندگان شامل کلیه آموزگاران استثنایی دوره ابتدایی استان یزد در سال تحصیلی 1400-1401 بودند. نمونهگیری با شیوه هدفمند ملاک محور تا حد اشباع دادهها انجام گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. تمامی مصاحبهها با روش هفت مرحلهای موستاکاس تحلیل و کدگزاری شد. پس از تجزیه و تحلیل دادهها، در مجموع426عبارت معنادار شناسایی شده اند. در مرحله بعد، عبارتهای بهدستآمده در 6 مضمون و 24 زیر مضمون و دو دسته ی مقولات زمینهای و ساختاری طبقهبندی گردیده و با تلفیق نتایج، توصیف جامع و کاملی از تجارب زیسته معلمان دانشآموزان با نیازهای ویژه از چالشهای تدریس مجازی در زیست بوم جدید ارائه شده است. با عنایت به یافتههای حاصل، توجه به حمایتهای مورد نیاز معلمان و خانوادههای دانشآموزان با نیازهای ویژه درکاهش چالشهای تدریس مجازی معلمین استثنایی و برنامههای جبرانی برای دانشآموزان پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ دانشآموزان با نیازهای ویژه؛ تجربه زیسته؛ تدریس مجازی؛ پاندمی | ||
مراجع | ||
Abolmaali Hosseini, Kh. (2020). »Psychological and educational consequences of coronary heart disease in students and strategies to deal with them«. Educational Psychology. 15 (56). 166-153. [in Persian] Adhikari SP., Meng S., Wu YJ., Mao YP., Ye RX., Wang QZ., Sun C., Sylvia S., Rozelle S., Raat H., & Zhou H. (2020). »Epidemiology, causes, clinical manifestation and diagnosis, prevention and control of coronavirus disease (COVID-19) during the early outbreak period: a scoping review«. Infect Dis Poverty. 17;9(1):29. doi: 10.1186/s40249-020-00646-x. PMID: 32183901; PMCID: PMC7079521. Adnan, M., & Anwar, K. (2020). »Online learning amid the Covid -19 pandemic: Students' perspectives«. Pedagogical Sociology and Psychology.2(1):45-51. Bao, W. (2020). »Case study covid -19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University«.H um Behav & Emerg Tech. 2.113-115. Battegay, M., Kuehl, R., Tschudin-Sutter, S., Hirsch, H. H., Widmer, A. F., & Neher, R. A. (2020). »2019-novel Coronavirus (2019-nCoV): Estimating the case fatality rate – a word of caution. Swiss Medical Weekly«. Advance online publication. Beltekin, Enes, & Kuyulu, İhsan. (2020). »The Effect of Coronavirus (Covid19) Outbreak on Education Systems: Evaluation of Distance Learning System in Turkey«. Education and Learning. 9(4).1-9. Chan JFW., Yuan S., Kok, KH., To, KKW., Chu, H,. Yang J., et al. (2020). »A familial cluster of pneumonia associated with the 2019 novel corona virus indicating person-to-person transmission: a study of a family cluster«. The Lancet. 395(10223). 514-523. Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., & Glowatz, M. (2020). »Covid-19: 20 countries' higher education intra-period digital pedagogy responses«. Applied Teaching and Learning (JALT), 3(1). Creswell, J. W. (2019). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches,2nd ed, c2007.Tehran: Saffar. [in Persian] Dhawan, Sh. (2020). »Online Learning: A Panacea in the Time of Covid -19 Crisis«. Educational Technology Systems.49(1).5-22. Etedadi, M., Sakhaei. Gh. H., Pourrajab, M., & Kiani, M. (2020). »Implementation of online education and learning plan in schools of Isfahan province during the outbreak of Covid-19 disease«, New Developments in Behavioral Sciences, 5 (44). 12-24. [in Persian] Ferri, F., Grifoni, P., & Guzzo, T. (2020). »Online Learning and Emergency Remote Teaching: Opportunities and Challenges in Emergency Situations«. Societies.10(86).1-18. Gall, M., Borg, W., & Gall. J. (2019). Educational research: an introduction. 6th ed. Translated by Ahmad Reza Nasr et al. Tehran. Samat. [in Persian] Glessner, M. M., & Johnson, S. A. (2020). »The Experiences and Perceptions of Practicing Special Education Teachers During the Covid -19 Pandemic«. Global Leadership and Learning, 1(2). https://red.mnstate.edu/ijgll/vol1/iss2/4 Hassani, M., gholam azad, S., & Naveedy, A. (2020). »Iranian teachers' Lived experience of virtual teaching in the early days of the coronavirus epidemic«. Information and Communication Technology in Educational Sciences. 12 (1). 87-107. Hosseini, S. J. (1399). Description of the activities of the Exceptional Education Organization in the new ecosystem. https://www.ilna.news/fa/tiny/news-994545. Hooman, H. A. (2016). Scientific guide to qualitative research. Tehran. Samt. [in Persian] Jeong, Hyun-Chul, So., & Wi-Young. (2020). »Di_culties of Online Physical Education Classes in Middle and High School and an E_cient Operation Plan to Address Them«. Int. J. Environ. Res. Public Health.17.1-12. Jia Lishuai, & Santi, Marina (2021). »Inclusive education for students with disabilities in the global COVID-19 outbreak emergency: some facts and thoughts from China.« Disability & Society. 36)7(.1186-1191. Kilinc, S. (2019). »Who will fit in with whom?’Inclusive education struggles for students with dis/abilities«. International Journal of Inclusive Education. 23(12). 1296-1314. Krippendorff, k. (2019). Content analysis: an introduction to its methodology. c1980. Translated by Houshang Naeini. Tehran. Ney. [in Persian] Li, Q., Guan, X., Wu P., Wang X., Zhou L., & Tong Y. (2020). »Early Transmission Dynamics in Wuhan, China, of Novel Coronavirus–Infected Pneumonia«. New England Journal of Medicine. 38 (13).1199-207. Lindner, K. T., Letzel, V., Tarini, G., & Schwab, S. (2021). »When home turns into quarantine school–new demands on students with special educational needs, their parents and teachers during Covid -19 quarantine«. Special Needs Education. 36).1(, 1-4 Lindner, K. T., Letzel, V., Tarini, G., & Schwab, S. (2021). »When home turns into quarantine school–new demands on students with special educational needs, their parents and teachers during COVID-19 quarantine«. Special Needs Education, 36(1). 1-4. Mohammadyari Yalquz Aghaj, Q., & Shahidi, S. H. (2020). »Corona and educational gap«. Psychological Studies and Educational Sciences. 15: 159-125. Moralista, Rome B., & Oducado, Ryan Michael F. (2020). »Faculty Perception Toward Online Education in a State College in the Philippines during the Coronavirus Disease 19 (Covid -19) Pandemic«. of Educational Research. 8(10): 4736-4742. Mousavi, M., & Jafari, F. (2020). Virtual education in Corona, opportunities and challenges. First National Conference on Applied Research in Education Processes. [in Persian] Moustakas, C. (1994). Phenomenological Research Methods. Thousand Oaks, CA. SAGE. Page, A., Charteris, J., Anderson, J., & Boyle, C. (2021). »Fostering school connectedness online for students with diverse learning needs: inclusive education in Australia during the Covid -19 pandemic«. Special Needs Education, 36(1). 142-156. Pasha Sharifi, H., & Sharifi, N. (2016). Research Methods in Behavioral Sciences. Tehran. Sokhan. [in Persian] Reimers, F. M., & Schleicher, A. (2020). A framework to guide an education response to the COVID-19 Pandemic of 2020. OECD. Rezaei, A. (2020). »Assessing what students have learned during the Corona: Challenges and solutions. Quarterly Journal of Educational Psychology«, Allameh Tabatabai University.16 (56). 214-179. Suresh G., Kumar, Naveen., & Jothi, M. (2021), »Data set on Impact of Covid -19 on Mental Health of Internal Migrant Workers in India: Corona Virus Anxiety Scale (CAS) Approach«. Mendeley Data. Wang, Y., Di, Y., Ye, J., & Wei, W. (2020). »Study on the public psychological states and its related factors during the outbreak of coronavirus disease 2019(Covid -19) in some regions of China.Psychology«, Health & Medicine.1-10. Xiao C. A (2020). »Novel Approach of Consultation on 2019 Novel Corona virus (Covid -19)-Related Psychological and Mental Problems: Structured Letter Therapy«. Psychiatry investigation. 17(2).175. Yulia, H. (2020). »Online Learning to Prevent the Spread of Pandemic Corona Virus in Indonesia«. ETERNAL (English Teaching). 11(1). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,176 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 569 |