
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,587 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,384 |
اصول و روشهای آموزش توحید بر مبنای آموزههای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 10، دوره 9، شماره 3، مهر 1400، صفحه 249-227 اصل مقاله (913.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبدالمحمد شیروانی شیری* 1؛ مهدی نصرتیان اهور2؛ محمدهادی قندهاری3؛ علی شیروانی شیری4 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه قرآن و حدیث پردیس تهران | ||
2استادیار، دانشگاه قرآن و حدیث پردیس قم، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد شمال، ایران | ||
4. استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر مطالعه اصول و رو شهای آموزش توحید در آموزههای قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام میباشد. آموزش مفاهیم توحیدی به دلیل اهمیت موضوع و تأثیر عمیق آن بر حیات آدمی، از ارزش والایی برخوردار است. این موضوع را در قرآن کریم و آموزه های معصومین علیهم السلام مورد واکاوی قرار دادهایم و به اصول و روشهایی در این زمینه دست پیدا نمودهایم. این تحقیق با رویکردی کیفی و با به کارگیری روش گردآوری دادههای کتابخانهای در گردآوری دادهها و روش تحلیلی-استنتاجی در تحلیل دادهها صورت گرفته است. از جمله اصولی که در آموزه توحید مورد توجه بوده است، اصل توحید محوری، کرامت انسانی، مخاطب شناسی، پرداختن به باطن، حفظ ظاهر، انگیزش از جمله اصولی است که در آموزه های اسلام به چشم میخورد. این اصول با روش سؤال، پاداش، توجه به عوامل غیرمعرفتی، نیازسنجی، قرینه گویی و تنظیم و دسته بندی محتوای آموزشی قابل عرضه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
توحید؛ اصول آموزش توحید؛ روش&rlm؛ های آموزش توحید | ||
مراجع | ||
Ali, Javad (1987). Detailed in the history of Arabia before Islam, second edition, Baghdad: Maktab al-Nahda. Bagheri, Khosrow (2021). A New Look at Islamic Education, An Exploration to Develop a Theoretical Framework for Islamic Education, Volume I, Tehran: Monadi Tarbiat. Baranjkar, Reza (2009). Theology and Beliefs, Tehran: Samt. Creswell, John W. (1995). Research Design Qualitative and Quantitative Approaches. London: Sage Publication. Davoodi, Mohammad, Hosinizadeh, Seyed Ali (2016), The Educational Life of the Prophet (PBUH) and the Ahl al-Bayt (AS), Qom: Seminary and University Research Institute. Davoudi, M., Ghandili, S., & Shokrollahi, H. (2015). Methods of teaching unity of Divine Actions in Quran. Journal of Islamic Education, 10(21), 167-190. Davoodi, Mohammad (2019). Religious Education, Qom: Pezhuheshgah Houze va Daneshgah. Delbari, Seyed Ali and Mohammad Ishaq Arefi (2018). Explicit rational arguments for the existence of God in the Qur'an, Qur'anic teachings, No. 25, pp. 141-156. Delshad Tehrani, Mostafa (2003). A Journey in Islamic Education, Fourth 248 ? Edition, Tehran: Zikr. Edwards, Paul (1994). God in Philosophy, Translated by Bahauddin Khorramshahi, Tehran: Scientific and Cultural Publications. Ghaemi Moghadam, & Mohammad Reza (2004). Modeling Method in Islamic Education, Journal of Knowledge, No. 69. 25-37. Ghadrdan Gharamaleki, Mohammad Hassan (2008). God in Wisdom and Sharia, Tehran: Publishing Organization of the Institute of Islamic Culture and Thought, First. Ghasemi Hamed, Morteza; Mir Hosseini, Seyed Mohammad & Shirani, Mojtaba (2019). The Semantic Scope of the Lord in the Holy Quran, Journal of Approximate Studies of Islamic Religions, No. 50: 64-76. Gheiysari Goodarzi, K., & Salahshoori, A. (2018). The Principles of Monotheistic Education in Childhood (Lordship Phase). Scientific Journal of Islamic Education, 26(40), 5-38 Gilbert, Ian (2008), The Routledge International Encyclopedia of Education, Ed. By: Harold F., & O`Neil, Michael Drillings (1994), Motivation; Theory and Research, New York: Routledge. Hosseinizadeh, Seyed Ali (2006). Educational life of the Prophet and the Ahl al-Bayt (as), Qom: Seminary and University Research Institute. Ibn Babwiyyah, Muhammad ibn Ali (2020). Al-Tawhid, Qom: Society of Teachers. Ibn Shuba Harrani, & Hassan Ibn Ali (1984). The gift of the intellect on the part of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), Qom: The Society of Teachers. Izadi, M., & Tabatabie Nejad, S. (2014). Principles and applied methods of teaching MAAD in the teachings of the infallibles. Journal of Islamic Education, 9(18), 31-49. Jafarian, Rasool (2007). "Fragments and points of the written heritage of the Prophet and the change of new names of Muslims", Gozaresh Miras, Volume 2, Year 1, No. 2. Javadi Amoli, Abdullah (2019). Tawhid in the Quran, Ninth edition, Qom: Esra. Javadi Amoli, Abdullah (2012). Explaining the Proofs of God, Sixth Edition, Qom: Esra. Khodam, Leila (2011). Methodology of Teaching Monotheism in the Quran, The growth of Quran education, Volume 8, Number 9: 16-20. Khorami, Morteza (2004), Tohid Sadough from several perspectives, Research Mirror. No. 88. Koleini, Mohammad (1987). Al-Kafi, Qom: Dar al-Hadith. Kufi Ahwazi, Hussein bin Saeed (1402). Al-Zahd, second edition, Qom: Scientific Press Laithi Wasiti, & Ali ibn Muhammad (1998), Eyes of Judgment and Sermons (for Laithi), Qom: Dar al-Hadith. Majlesi, Alame, & Mohammad Bagher (1983). Baharalanwar, Vol. 2, Second Edition, Beirut: Vafa. Maleki, Hassan (2006), Principles of Education, Zanjan: Nikan Ketab. Maykut, P., & Morehouse, R. (1995). Beginning Qualitative Research: A Philosophic and Practical Guide. London: Flamer Press . Marshall, Catherine B., & Rossman, Gretchen (2016). Qualitative Research Method, Translated by Ali Parsaiyan and Seyed Mohammad Aarabi. second edition. Tehran: Pezhoheshhay Farhangi. Mesbah Yazdi, & Mohammad Taghi (2015). Quran Education, Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute. Mulla Sadra, & Muhammad ibn Ibrahim (1981), The Transcendent Wisdom in the Four Mental Journeys, Beirut: Dar Al-Ahya Al-Tarath. Poursina, Zahra (2007). The effect of sin on knowledge, Qom: Research Institute of Islamic Sciences and Culture. Sadeghi, Masoumeh (2003), "Theoretical Foundations of the Pathology of Religious Education", in the Proceedings of the Conference on the Pathology of Religious Education in Education, Tehran: Mihrab Ghalam. Sheikh Saduq, Ibn Babawiyyah, Muhammad ibn Ali (2020). Al-Tawhid, Qom: Society of Teachers. Shokrani Foroushani, Yasin (2008). Content and method components of theological teachings in the teachings of the Infallibles with emphasis on the teachings of Imam Baqir and Imam Sadegh (as), Tehran: Imam Sadegh (as) University. Tabatabai, Mohammad Hussein (1996). Tafsir Al-Mizan Fi Tafsir Al-Quran, Qom: Islamic Publications Office. Tabatabai, Mohammad Hussein (2018). Principles of Philosophy and Method of Realism, Qom: Sadra. Tabarsi, Fadl Ibn Hassan (1960). Assembly Statement, Tehran, Scientific School. Tabarsi, Ahmad ibn Ali (1983). Protest against the people of stubbornness (for Tabarsi), Mashhad: Morteza Publishing - Print: First. Terence Copley (1994), Religious Education, New York: Routledge, first published. Theoretical foundations of fundamental change in the formal and public education system of the Islamic Republic of Iran (2013). Ray Crozier (1997), Individual Learners; Personality Differences in Education, New York: Routledge, first published | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 986 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 326 |