
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,599 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,389 |
ایجاد خلاقیت در خلق قطعهی ادبی با استفاده از رویکردهای نوین آموزشی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 3، مهر 1400، صفحه 199-173 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه جعفری کمانگر* 1؛ زهره احمدی پور اناری2 | ||
1گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار دانشگاه فرهنگیان، گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر بهمنظور مقایسهی تأثیر دو رویکرد نوین تدریس، بر افزایش خلاقیت ادبی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان نگاشته شده است. این پژوهش با انتخاب یکی از انواع ادبی خلاقانهی موجود در سرفصل درس نگارش خلاق، یعنی قطعهی ادبی، به مقایسهی تأثیر آموزش کلاس معکوس و درسپژوهی بر خلاقیتادبی یادگیرندگان در نگاشتن قطعهی ادبی دستزده است. جامعهی آماری این پژوهش دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان مازندران و نمونهی آماری شامل دو گروه 35 نفره همگنشده از دانشجومعلمان علومتربیتی ورودی 96 این دانشگاه هستند. پژوهش حاضر به روش شبهآزمایشی انجام شده است. در این پژوهش ابتدا به تهیهی مدلی پرداخته شد که ابعاد مختلف خلاقیت را در مؤلفههای گوناگون قطعهادبی مورد بررسی قرارداد؛ سپس در گروه اول، قطعهادبی با رویکرد درسپژوهی و در گروه دیگر، با رویکرد کلاس معکوس تدریس شد. بر اساس مؤلفههای مدل تهیه شده، نوشتههای یادگیرندگان مورد تحلیل محتوا قرار گرفت و نتایج هر دو گروه با یکدیگر مقایسه شد. نتایج نشان داد میانگین نمرات گروه درسپژوهی در هر چهار عنصر خلاقیت و در اکثر مؤلفههای قطعهی ادبی بهطور معناداری بالاتر از گروه کلاس معکوس بوده است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت رویکردهای خلاقانهی تدریس برای محتوای مشابه، نتایج مشابهی دربر نخواهند داشت و انتخاب مناسبترین رویکرد برای تدریس دروس مختلف نیازمند تجربه و پژوهشهای دقیق علمی است. | ||
کلیدواژهها | ||
درس پژوهی؛ کلاس معکوس؛ خلاقیت ادبی؛ قطعهی ادبی؛ نگارش خلاق | ||
مراجع | ||
Ahmadi, Parvin; Rezazadeh Shiraz, Fatemeh Begum; Imam Gholizadeh Ganji, Zahra. (2014), “Investigating the effect of participatory learning on the writing progress of Saveh students”, Education and Learning Research, 21 (5), 97-112. Amabile, Tresa, M. (1989), “Personality Process and Indivisual Differen”, Personality and Social Psychology, 24(5). Askari, Mohammad. (1989). “The effect of creativity teaching methods on the creativity of fourth grade elementary students”, Psychological Research, 10 (3-4) 82-98. Badr Koohi, Yadullah (2017). “The effect of process-oriented teaching method on active writing (essay) of fifth grade elementary school students in District 1 of Rasht city” Studies in Psychology and Educational Sciences, 2 (17), 119 - 131. Chilingaryana Kamo & Zvereva Ekaterina (2017). “Methodology of Flipped Classroom as a Learning Technology in Foreign Language Teaching”, 7th International Conference on Intercultural Education “Education, Health and ICT for a Transcultural World”, EDUHEM 2016, 15-17 June 2016, Almeria, Spain. Fazli Khani, Manouchehr. (2006). A practical guide to active and exploratory methods in education. Tehran: Azmoon Novin. Gholami, Mojahid (2021), "Ideas and Opinions of Mohammad Reza Shafiei Kadkani about Sohrab Sepehri" Contemporary Persian Literature, 11 (1), 207-229. Gardner, H. (1993). Creating Minds: An Anatomy of Creativity Seen Through the Lives of Frued, Einstain, Picasso, Stravinsky, Eliot, Graham and Ghandi, New York: Harper Collins. Guilford, J. (1962), Creativity It's measurement and Development, In Parnes S. J., Harding, H. F; A Source Book In Creative Thinking, Scribner Sons, New York. Hassan Moradi, Narges. (1399), Content analysis of elementary school textbooks, Tehran: Ayizh. Hantla, B.F. (2014), The effects of flipping the classroom on specific aspects of critical thinking in a Christian college: a qausi-experimental, mixed-methods study, Doctoral Dissertation, Faculty of Southeastern Baptist Theological Seminary Wake Forest, North Carolina. Hiebert, J. & Morris, A. K. (2012), “Teaching, rather than teachers, as a path toward improving classroom instruction”,Teacher Education, 2(63), 92-102. High Council for Educational Planning (2016). Program and title of B Sc. courses in the field of educational sciences. Tehran: Farhangian University. Hourizad, Bahman. (2010). “Investigating the effect of creativity-oriented study on the development of teachers' professional abilities and learning the creative behavior of teachers and students”, Counseling culture, 1 (1) 76-92. Ismailifar, Mohammad Sadegh; Taqwa Yazdi, Maryam; Niaz Azari, Kiomars. (2015), “The effect of using the reverse class approach on the emotional aspect of achievement motivation of sixth grade elementary students”, 2nd International Conference on Psychology, Educational Sciences and Lifestyle, Torbat Heydariyeh University, February 20, 1-11. Jafarikamangar, Fateme; Foroughi, Abdul Hakim (2019), “Comparing the effectiveness of rhetorical teaching methods with traditional ones on elementary school composition lesson”, New Teacher Training Strategies, 5 (8), 47-74. Keramati, Mohammad Reza. (2003). A new and different looking at the participatory learning approach. Mashhad: Aein Tarbiyat. Khakbaz, Azime Sadat; Fadaei, Mohammad Reza; Musapur, Nematullah (2008), “The effect of research on the professional development of mathematics teachers” Education, 2 (94), 123-146. Mo'meni Mahmoui, Hossein; Oji Nejad, Ahmad Reza (2010), “The effect of using rhetorical teaching model on cultivating students' creativity in composition course”. Curriculum Research News, 1 (3), 81-92. Mortezaei, Seyed Amir Hossein; Fotouhi Rudmajani, Mahmoud (2020), "Cognitive stylistics and refusal to discover artistic individuality: postmodernists also write poetry with conventional metaphors", Contemporary Persian Literature, 10 (2), 355-375. O'Flaherty, J., & Phillips, C. (2015), “The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review”, The Internet and Higher Education, 25, 85-95. Parvini, Khalil (2001), “A look at the literary text and its components”, Tehran Faculty of Literature and Humanities”. 47,46 (159,158) 167-188. Perrin, Laurance (1970), An Introduction To Poetry, New York: Harcurt Brance INC. Saberi Dehkordi, Afsaneh; Ismaili Korani, Reyhaneh; Jazayeri Farsani, Somayeh (2019). “The effect of reverse teaching method on creativity and motivation of eighth grade students in work and technology”. Research and Studies of Islamic Sciences, 1 (5), 14-28. Safavid, Amanollah (2014), Teaching methods, techniques and patterns, Tehran: Samat. Saki, Reza (2013), Research base study. Tehran: Jahad Daneshgahi. Sam Khanian, Mohammad Rabi (2008), Creativity and innovation in the educational organization (concepts, theories, techniques and assessment) Tehran: Resane Takhasossi. Sarkararani, Mohammad Reza (2015). Lesson Study a Global Idea to Improve Education and Enrich Learning. Tehran: Meraat. See, S., & Conry, J (2014), Flip My Class! A faculty development demonstration of a flipped-class”, Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 4 (6), 585-588. Shabani, Hassan (2019), Educational skills, Tehran: Samat Shafiee Kadkani, Mohammad Reza (1989) Music of Poetry. Tehran: Agah. Sheikh Fini, Ali Akbar; Zarei, Iqbal (2010) “Comparison of the effectiveness of special educational methods for class and non-class on the performance of writing skills of third grade elementary school female students in Ramhormoz city”. Educational Sciences, 6 (90), 149 - 168. Smith, R. R. (2008), Lesson Study: Professional development for empowering teachers and improving classroom practice. Dissertation Submitted to the Department of Educational Leathership and Policy Studies in partial fulfillment of the Florida State University. Torrance, E.P (1988), “The Nature of Creativity as Manifest in its Testing”, In R.J, Sternberg (Ed) The nature of Creativity, UK: Cambridge University Press. Torrance, E. P. & Goff, K (1989), “A quiet revolution”, Creative Behavior. 23 (2) 136-145. Yosa, Mario Vargas (2004) Why Literature? Translated by Abdullah Kowsari, Tehran, Lohe Fekr Yousefi, Nosratullah; Oveysi, Hossein (1386). New patterns of teaching and learning. 2 vols. Qazvin: Hadith today. Zarghani, Seyed Mehdi. (2004), The perspective of contemporary Iranian poetry. Tehran: Sales | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 517 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 324 |