
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,494 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,346 |
بررسی روایی و پایایی سیاهه فراشناخت تدریس معلمان | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 3، مهر 1400، صفحه 226-200 اصل مقاله (982.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سید عدنان حسینی* | ||
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اساسی پژوهش حاضر ترجمه و اعتباریابی سیاهه راهبردهای فراشناختی معلم(TMI) در میان معلمان شهر سنندج و فراهم کردن زمینهای برای سنجش گسترهای از آگاهیهای فراشناختی معلمان کشور بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع پیمایشی بود. برای این کار 284 نفر از معلمان دورههای ابتدایی و متوسطه اول شهر سنندج به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب و به سؤالات ابزار در مورد راهبردهای فراشناخت تدریس جواب دادند. روایی دادهها با تحلیل عاملی تأییدی و روایی ملاکی سنجش شده و پایایی دادهها با روشهای آلفای کرانباخ و باز آزمایی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد ساختار عاملی تعیینشده برای ابزار برازش قابلقبولی با دادهها دارد و شاخصهای نیکویی برازش، مدل را پشتیبانی میکنند. بعلاوه بررسی روایی ملاکی با سیاهه آگاهی فراشناختی (MAI) هم نشان از روایی مناسب ابزار داشت. بررسی پایایی نشان داد ضرایب آلفای زیر مقیاسهای ابزار از 70/0 تا 89/0 متغیر هستند که نشانگر همسانی درونی مناسب آن است. اجرای بافاصله ابزار هم نشان از پایایی باز آزمایی بالای ابزار داشت. با این یافتهها به نظر میرسد این سیاهه میتواند ابزار مناسبی برای سنجش وضعیت فراشناخت تدریس معلمان ایرانی در مقاطع مختلف تحصیلی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
روایی؛ پایایی؛ فراشناخت؛ تدریس؛ معلمان | ||
مراجع | ||
Adams, J. D., & Mabusela, M. S. (2014). A metacognitive approach to teacher development: Supporting national professional diploma in education (Npde) students. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(15), 289 - 296. Balcikanli, C. (2011). Metacognitive awareness inventory for teachers (MAIT). Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(3), 1309-1332. Ben-David, A., & Orion, N. (2013). Teachers’ voices on integrating metacognition into science education. International Journal of Science Education, 35(18), 3161-3193. Borkowski, J., Carr, M., & Pressely, M. (1987). ‘‘Spontaneous’’ strategy use: Perspectives from metacognitive theory. Intelligence, 11, 61–75. Brainard, D. H. (1997). The psychophysics toolbox. Spatial Vision, 10, 433–436. Branigan, H. E., & Donaldson, D. I. (2020). Teachers matter for metacognition: Facilitating metacognition in the primary school through teacher-pupil interactions. Thinking Skills & Creativity, 38, 100718. Delavarpour, M. (2007). Predicting metacognitive awareness and academic achievement based on the goal orientation of achievement. Master Thesis, Shiraz University: Faculty of Psychology and Educational Sciences. ]In Persian[. Fathima, M. P., Sasikumar, N., & Roja, M. P. (2014). Enhancing teaching competenc of graduate teacher trainees through metacognitive intervention strategies. American Journal of Applied Psychology, 2(1), 27- 32. Gourgey, A. F. (1999). Teaching reading from a metacognitive perspective: theory & classroom practice. Journal of College Reading & Learning, 30(1), 85–94. Griffith, P. L., & Ruan, J. (2005). What is metacognition & what should be its role in literacy instruction? In S. Isreal, C. Block, K. Bauserman, & K. Kinnucan-Welsch (Eds.), Metacognition in literacy learning: theory, assessment, instruction, & professional development Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates. Han, S., Cetin, S. C., & Matteson, S. M. (2016). Examining the pattern of middle grade mathematics teachers' performance: A concurrent embedded mixed methods study. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(3), 387- 409. Jiang, Y., Ma, L., & Gao, L. (2016). Assessing teachers' metacognition in teaching: The Teacher Metacognition Inventory. Teaching & Teacher Education, 59, 403-413. Kallio, H., Virta, K., Kallio, M., Virta, A., Hjardemaal, F. R., & S&ven, J. (2017). The Utility of the Metacognitive Awareness Inventory for Teachers among In-Service Teachers. Journal of Education & Learning, 6(4), 78. Karimi Amooghin, J., Fathabadi, J., Pakdaman, Sh., & Shukri, O. (2015). Meta-analysis of findings on the effectiveness of teaching metacognitive strategies on improving academic performance. Journal of Educational Measurement and Evaluation Studies, 4 (8), 139-160 .]In Persian[. Khoshgoftar Moghadam, A. A., & Kharazi, S. K. (2015). Metacognitive Skills Training Model for Future Teacher Training. Journal of the macro and Strategic Policies, 4, 15, 1-26. ]In Persian[. Kline, R. B. (2010). Principles & Practice of Structural Equation Modeling, 3rd ed. New York : Guilford Press. Lee, S. C., Irving, K., Pape, S., & Owens, D. (2015). Teachers' use of interactive technology to enhance students' metacognition: Awareness of student learning & feedback. Journal of Computers in Mathematics & Science Teaching, 34(2), 175- 198. Lin, X., Schwartz, D. L., & Hatano, G. (2018). Toward teachers’ adaptive metacognition. In Educational psychologist (pp. 245-255). Routledge. McCormick, C. B., Dimmitt, C. A. R. E. Y., & Sullivan, F. R. (2012). Metacognition, learning, & instruction. H&book of Psychology, Second Edition, 7. Myers, L.S., Gamst, G., & Garnier, A.G. (2006). Applied multivariate research (design and interpretation). Translation: Hassan Pasha Sharifi et al. (2012). Tehran: Roshd Publications. ]In Persian.[ Ormrod, J. E. (2004). Human Learning. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall. Öztürk, M. (2021). An embedded mixed method study on teaching algebraic expressions using metacognition-based training. Thinking Skills & Creativity, 39, 100787. Ozturk, N. (2020). An Analysis of Teachers’ Metacognition & Personality. Psychology & Education, 57(1), 40-44. Perry, J., Lundie, D., & Golder, G. (2019). Metacognition in schools: what does the literature suggest about the effectiveness of teaching metacognition in schools?. Educational Review, 71(4), 483-500. Persaud, N., McLeod, P., & Cowey, A. (2007). Postdecision wagering objectively measures awareness. Nature Neuroscience, 10, 257–261. Prytula, M. P. (2012). Teacher metacognition within the professional learning community. International Education Studies, 5(4), 112-121. Schraw, G., & Dennison, R. S. (1994). Assessing Metacognitive Awareness. Contemporary Educational Psychology, 19, 460-475. Schraw, G., & Moshman, D. (1995). Metacognitive theories. Educational Psychology Review, 7(4), 351-371. Seraphin, K. D., Philippoff, J., Kaupp, L., & Vallin, L. M. (2012). Metacognition as means to increase the effectiveness of inquiry-based science education. Science Education International, 23(4), 366-382. Stewart, P.W., Cooper, S. S., & Moulding, L. R. (2007). Metacognitive development in professional educators. The Researcher, 21(1), 32- 40. Wilson, N. S., & Bai, H. (2010). The relationships & impact of teachers’ metacognitive knowledge & pedagogical underst&ings of metacognition. Metacognition & Learning, 5(3), 269-288. Young, A., & Fry, J. D. (2008). Metacognitive awareness & academic achievement in college students. Journal of the Scholarship of Teaching & Learning, 8(2), 1-10. Zepeda, C. D., Hlutkowsky, C. O., Partika, A. C., & Nokes-Malach, T. J. (2019). Identifying teachers’ supports of metacognition through classroom talk & its relation to growth in conceptual learning. Journal of Educational Psychology, 111(3), 522. Zhussupovaa, R., & Kazbekovab M. (2016). Metacognitive strategies as points in teaching reading comprehension. Social & Behavioral Sciences, 228, 593 – 600. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 646 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 372 |