
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,272 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,479 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,338 |
تبیین جامعه شناختی نسبت بین هویت فرهنگی و مصرف فرهنگی (زنان جوان شاهینشهر) | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 9، دی 1400، صفحه 136-110 اصل مقاله (834.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J016.2022.006 | ||
نویسندگان | ||
زهرا عزیزپوران* 1؛ علیرضا مرادی2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، اصفهان، ایران . | ||
2دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، مدرس گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهین شهر، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش، با هدف بررسی رابطه هویت فرهنگی با مصرف کالای فرهنگی در زنان جوان شهر شاهین شهر انجام شد. چارچوب نظری پژوهش بر اساس هویت فرهنگی و مصرف کالای فرهنگی جامعه ایران تنظیم شده است. این مطالعه با روش تحقیق کمی و پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه صورت گرفته و از حیث هدف کاربردی و ماهیت همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق زنان جوان شهر شاهینشهر بوده است. حجم نمونه با توجه به فرمول نمونهگیری کوکران 377 نفر برآوردگردید. داده های این تحقیق، بر اساس نمونه گیری طبقه بندی انجام گرفت. رواییی پرسشنامه به صورت محتوایی و صوری توسط متخصصین تأیید و احتساب پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرنباخ محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش های آماری در محیط نرم افزار23 Spss و Amos انجام شد. در سطح آمار استنباطی، آزمون کالموگروف – اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج همبستگی نشان داد که بین هویت فرهنگی با مصرف کالای فرهنگی همبستگی معناداری وجود دارد. تجزیه و تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که ابعاد متغیر هویت فرهنگی یعنی زبان، دیانت، جغرافیای فرهنگی، تاریخ و حافظه تاریخی، نظام اجتماعی به ترتیب 190/ ، 185/ ، 308/ ، 218/ ، 182/ با مصرف کالای فرهنگی در سطح معنی دار 001/ ر ابطه معنادار وجود دارد. بر اساس نتایج پژوهش با توجه به بستر جامعه می توان گفت ابعاد هویت فرهنگی بر مصرف کالای فرهنگی تأثیرگذار هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
"فرهنگ"؛ "هویت"؛ " مصرف فرهنگی"؛ "هویت فرهنگی"؛ "کالای فرهنگی" | ||
مراجع | ||
ابارشی، احمد؛ حسینی، سید یعقوب ( 1391). مدلسازی معادلات ساختاری، تهران: جامعه شناسان. آشنا، حسام الدین؛ روحانی، محمدرضا (1389). هویت فرهنگی ایرانیان؛ از رویکردهای نظری تا مؤلفه های بنیادی، تحقیقات فرهنگی، (3)، 157-185. اسماعیلی، رضا؛ فهامی، حمید ( 1391). رابطه مصرف کالای فرهنگی و رفتارهای اجتماعی شهروندان در شهر اصفهان، مطالعات جامعه شناختی شهری، 2 (5)، 121-142. باهنر، ناصر؛ جعفری کیذقان، طاهره (1389). تلویزیون و تأثیرات کاشتی آن بر هویت فرهنگی ایرانیان، مجله تحقیقات فرهنگی ایران، (12)، 131-156. حاجیزاده، رویا؛ رضوی دینانی، ابتسام (1394). مصرف کالاهای فرهنگی و عوامل مؤثر برآن، مطالعات جامعه شناسی، (29)، 93-112. خوشفر، غلامرضا؛ گیلک حکیم آبادی، محمدتقی؛ زارعی، مهدیه (1393). کیفیت زندگی و مصرف کالاهای فرهنگی، پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی، (2)، 60-74. دارابی، علی؛ مختارپور، مهدی ( 1395). بررسی رابطه علی توسعه فرهنگی و عوامل اجتماعی مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی در میان جوانان، مطالعات توسعه اجتماعی ایران، (3)، 87-102. دانایی، نسرین (1395). جامعه شناسی فرهنگی. تهران: ساکو. رشیدپور، علی ( 1388). بررسی میزان مصرف کالاهای فرهنگی در بین دانش آموزان شاهد استان لرستان، مدیریت فرهنگی، (3)، 55-74. رویایی، رمضانعلی؛ رشیدپور، علی ( 1387). طراحی و ارائه مدل قیمت گذاری کالاهای فرهنگی، مدیریت فرهنگی، (2)، 15-30. صالحیامیری، سیدرضا (1388). انسجام ملی و تنوع فرهنگی، تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام. صالحی امیری، سید رضا (۱۳۹۵). مفاهیم و نظریه های فرهنگی، تهران: ققنوس. عدلی پور، صمد؛ بنیاد، لیلی؛ بردیافر، نیما (1394). تحلیل رابطه سبک زندگی با هویت فرهنگی جوانان شهر تبریز، مطالعات ملی، (64)، 93-114. عدلی پور، صمد؛ قاسمی، وحید؛ میرمحمدتبار، سیداحمد (1393). تأثیر شبکه اجتماعی فیسبوک بر هویت فرهنگی جوانان شهر اصفهان، تحقیقات فرهنگی ایران،7 (1)، 1-28. عزیزپوران، زهرا (1397). بررسی رابطه هویت فرهنگی با مصرف کالای فرهنگی در دختران جوان شهر شاهین شهر، پایان نامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهین شهر، اصفهان. علیخانی، علی اکبر و همکاران (۱۳۸۶). هویت فرهنگی ایرانیان و عقب ماندگی؛ یک بررسی علی هویت در ایران: رویکرد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی هویت و بحران هویت در ایران. ( ف 1، ص 95-141). تهران: جهاد دانشگاهی. عمید،حسن (1361). فرهنگ عمید. تهران: امیر کبیر. قانعیراد، محمدامین؛ خسروخاور، فرهاد (1385). نگاهی به عوامل فرهنگی افزایش ورود دختران به دانشگاهها، پژوهش زنان، (4)، 115-138. کاظمی، عباس (1387). مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی و زندگی روزمره در ایران. تهران: جهاد دانشگاهی. گیدنز، آنتونی (1387). تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نی. محسنی، منوچهر (1386). بررسی در جامعه شناسی فرهنگی ایران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. مرادی، علیرضا (1394). هویت فرهنگی اقوام ایرانی و تأثیر آن بر هویت ملی و انسجام ملی ایرانیان، مهندسی فرهنگی، (84)، 128-144. نورائی، مهرداد (۱۳۹۳). تحلیلی بر تأثیرات متقابل هویت فرهنگی و تغییرات جامعه. جامعه پژوهی فرهنگی (۱)، 113-122. وهابی کاشانی، ناهید؛ صالحی امیری، سید رضا (1394). رابطه میان هویت فرهنگی و کیفیت زندگی کاری در زنان سرپرست خانوار، مدیریت فرهنگی، (29)، 1-18. Benhamou, F. (2015). Fair use and fair competition for digitized cultural goods: the case of eBooks. Journal of cultural economics, 39(2), 123-131. Bukodi, E. (2007). Social stratification and cultural consumption in Hungary: Book readership. Poetics, 35(2-3), 112-131. Gonzalez, L. M., Stein, G. L., & Huq, N. (2013). The influence of cultural identity and perceived barriers on college-going beliefs and aspirations of Latino youth in emerging immigrant communities. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 35(1), 103-120.
Kaul, V. (2012). Globalisation and crisis of cultural identity. Journal of Research in International Business and Management, 2(13), 341-349. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,041 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 363 |