
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,272 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,477 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,336 |
چارچوب کیفی برنامه ریزی و طراحی عرصه های میانی مجتمع های مسکونی برای ارتقاء استقلال حرکتی کودکان (نمونه موردی: شهر تهران) | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
دوره 11، شماره 44، آبان 1401، صفحه 63-78 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J011.2022.001 | ||
نویسندگان | ||
معصومه میرصفا* 1؛ زینب طالبی2؛ منصوره کیان ارثی3 | ||
1استادیار، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. | ||
2استادیار، گروه شهرسازی، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران | ||
3استادیار، گروه شهرسازی، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. | ||
چکیده | ||
استقلال حرکتی کودکان به عنوان یک کیفیت کلیدی محیط های دوستدار کودک، نمایه ای از میزان پذیرش کودکان در جامعه است. این کیفیت امکان بازی های آزادانه و متنوع را برای کودکان فراهم می کند و در شکل گیری شخصیت اجتماعی و حس استقلال آنها نقش بسزایی دارد. عوامل فردی، اجتماعی و محیطی مؤثرترین عوامل در شکل گیری و ارتقای استقلال کودکان در تحرک و بازی در محیط های خارج از خانه هستند. طی سال های اخیر، با افزایش مسائل اجتماعی محدودکننده حضور کودکان در محیط های عمومی و تبدیل آنها به تله های اجتماعی والدین، مفهوم استقلال حرکتی کودکان گسترده تر شده و علاوه بر حرکت کودکان بین خانه و مدرسه، حرکت آزادانه کودک بین خانه و محیط های پیرامون آن نیز مورد توجه قرار گرفته است. استقلال حرکتی کودکان در عرصه های میانی مجتمع های مسکونی به عنوان فضای واسط بین خانه با محله و شهر زمینه ساز و تقویت کننده استقلال حرکتی کودکان در محیط های عمومی و شهری خواهدبود. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین مهمترین عوامل و شرایط اثرگذار بر استقلال حرکتی خانه محور کودکان است. باتوجه به ماهیت موضوع و ضرورت نگاه به آن از دید کودکان، والدین، متخصصین و مدیران شهری از روش نظریه زمینه ای استفاده شده و با 107 نفر از مشارکت کنندگان مذکور تا حد اشباع نظری مصاحبه شد. به دلیل اهمیت کیفیات کالبدی محیط، مشاهده میدانی مستقیم در عرصه های میانی 15 مجتمع مسکونی منتخب در شهر تهران نیز انجام شد و یادداشتهای کیفی تهیه شد. داده های به دست آمده در نرم افزار Maxqda به صورت کیفی تحلیل شده و تعداد 74 مفهوم، 25 کد محوری و نُه مقوله اصلی استخراج گردید؛ یکپارچه و بهینه سازی کدها و مقوله ها انجام شده و سپس ارتباط آنها با مقوله هسته ای پژوهش تعیین گردید. مدل مفهومی حاصل نشان می دهد عوامل زمینه ای و مداخله گر شامل چارچوب های قانونی، ضوابط و مقررات، شیوه اجرا و نظارت، پذیرش جامعه نسبت به موضوع و فرهنگ سازی پیرامون حضور مستقل کودکان در عرصه های میانی مجتمع های مسکونی دارای اهمیت قابل توجه هستند. کیفیت های کالبدی محیط نظیر ایمنی و امنیت کودکان، دسترسی به بازی، دسترسی به طبیعت و فضای سبز و بهداشت می توانند موجب تعدیل و بهبود اتمسفر اجتماعی مجتمع و انسجام بیشتر آن به نفع حضور مستقل و آزادانه کودکان و دستیابی به سلامت روانی و جسمانی آنها گردند. | ||
کلیدواژهها | ||
کودک؛ مجتمع مسکونی؛ استقلال حرکتی؛ عرصههای میانی؛ تهران | ||
مراجع | ||
Abbasi, G., Taherian, R., Nikooyi, M., Poorabasi, A., Emamifar, N., Azimi, M., Zandyavari, K., Falsafi, F., moosavian, N., & Asgari, M. (2015). mosha'e, ravayati az talashash-e goroohi keh be ide aparetman negah-e dobare miandazad [Shared Spaces: Narrative of a group effort that take a new look at the apartment idea]. Hamshahri-e-Memari [In Persian], 29. Alraout, A. A. (2008). Towards a Safe Place for Children in Today's Residential Neighborhoods. Planning Malaysia Journal, 6(1). Ayllón, E., Moyano, N., Aibar-Solana, A., Salamanca, A., & Bañares, L. (2021). Independent mobility to school and Spanish children: go, return, or both? Children's Geographies, 19(1), 59-73. Bani-Masoud, A. (2020). Contemporary architecture in Iran from 1925 to the present. Kasra. Carroll, P., Witten, K., Kearns, R., & Donovan, P. (2015). Kids in the City: children's use and experiences of urban neighbourhoods in Auckland, New Zealand. Journal of Urban Design, 20(4), 417-436. Carrus, G., & Pirchio, S. (2019). Positive environments for children and adults. In Angewandte Psychologie (pp. 139-145). Springer. Chawla, L. (2016). Growing up in an urbanizing world. Routledge. Churchman, A. (2003). Is there a place for children in the city? Journal of Urban Design, 8(2), 99-111. Collins, D. C., & Kearns, R. A. (2001). The safe journeys of an enterprising school: negotiating landscapes of opportunity and risk. Health & Place, 7(4), 293-306. Cilliers, E. J., Cornelius. S. (2018). The Creation of Rural Child-Friendly Spaces: A Spatial Planning Perspective. Applied Research Quality Life, 14, 925-939. Creswell, J. W. (2007). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (Vol. 7). Prentice Hall Upper Saddle River, NJ. DoT. (2015). National Travel Survey 2014: Travel to school. Retrieved from https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/476635/travel-to-school.pdf Elias, T. I., Blais, N., Williams, K., & Burke, J. G. (2018). Shifting the Paradigm from Child Neglect to Meeting the Needs of Children: A Qualitative Exploration of Parents’ Perspectives. Social work in public health, 33(7-8), 407-418. Freeman, C., & Tranter, P. (2012). Children and their urban environment: Changing worlds. Routledge. Gaster, S. (1991). Urban children's access to their neighborhood: Changes over three generations. Environment and behavior, 23(1), 70-85. Gill, T. (2021). Urban playground: How child-friendly planning and design can save cities. Riba Publishing. GLA. (2020). Making London Child-Friendly – Designing for Children and Young People. London: Erect Architecture Retrieved from https://www.london.gov.uk/sites/default/files/ggbd_making_london_child-friendly.pdf Hart, R. (2002). Containing children: some lessons on planning for play from New York City. Environment and Urbanization, 14(2), 135-148. High Council of Urban Planning and Architecture of Iran (HCUPA). (2019). zawabet va moqararat shahersazi va m'emari baraye afrad-e m'alool-e jesmi harkati [Urban and Architectural Design criteria for People with Disabilities] (s. e. s. w. m. e. aaran & S. C. o. U. P. a. A. o. Iran], Eds. Third ed.). Markaz Tahghighat Rah, Memari va Shahrsazi [Road, Architecture and Urban Planning Research Center][In Persian]. Hillman, M., Adams, J., & Whitelegg, J. (1990). One False Move … A Study of Children's Independent Mobility. Loebach, J., & Gilliland, J. (2019). Examining the social and built environment factors influencing Children’s independent use of their neighborhoods and the experience of local settings as child-friendly. Journal of Planning Education and Research. Retrieved from https://doi.org/10.1177/0739456X19828444 Marzi, I., & Reimers, A. K. (2018). Children’s independent mobility: Current knowledge, future directions, and public health implications. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(11), 2441. McAllister, C. (2008). Child friendly cities and land use planning: Implications for children's health. Environments, 35(3), 45. Moore, R. C. (2017). Childhood's domain: Play and place in child development. Routledge. Pallucchi, V. (2010). Lessons from Italy: Child friendly cities. Quality of Childhood Group in the European Parliament in June. Qiu, L., & Zhu, X. (2021). Housing and Community Environments vs. Independent Mobility: Roles in Promoting Children’s Independent Travel and Unsupervised Outdoor Play. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 2132. Rakhimova, N. (2011). Child-friendly cities and neighborhoods: An evaluation framework for planners. Arizona State University. Riazi, N., & Faulkner, G. (2018). Children’s independent mobility. In Children's active transportation (pp. 77-91). Elsevier. Rodriguez-Martinez, A., Zhou, B., Sophiea, M. K., Bentham, J., Paciorek, C. J., Iurilli, M. L., Carrillo-Larco, R. M., Bennett, J. E., Di Cesare, M., & Taddei, C. (2020). Height and body-mass index trajectories of school-aged children and adolescents from 1985 to 2019 in 200 countries and territories: a pooled analysis of 2181 population-based studies with 65 million participants. The Lancet, 396(10261), 1511-1524. Rowlands, A. V., Eston, R. G., & Ingledew, D. K. (1999). Relationship between activity levels, aerobic fitness, and body fat in 8-to 10-yr-old children. Journal of Applied Physiology, 86(4), 1428-1435. Rudner, J. (2012). Public knowing of risk and children’s independent mobility. 78, 53. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/j.progress.2012.04.001 Sandelowski, M. (1995). Sample size in qualitative research. Research in nursing & health, 18(2), 179-183. Shaw, B., Bicket, M., Elliott, B., Fagan-Watson, B., Mocca, E., & Hillman, M. (2015). Children’s independent mobility: an international comparison and recommendations for action. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (2nd ed.), Sage Publications. Sutton, S. E., & Kemp, S. P. (2002). Children as partners in neighborhood placemaking: Lessons from intergenerational design charrettes. Journal of Environmental Psychology, 22(1-2), 171-189. Tabibi, S. J., Maleki, M., & Delgoshayi, B. (2015). Tadwin payannamh, resaleh, tarh pajooheshi va meqaleh 'elmi [Developing thesis, dissertations, research project and scientific articles]. Ferdous [In Persian]. Tranter, P., & Pawson, E. (2001). Children's Access to Local Environments: A case-study of Christchurch, New Zealand. 6, 27-48. Retrieved from https://doi.org/10.1080/13549830120024233 UNICEF. (2005). The State of the World’s Children 2006- Reaching the excluded and the invisible children of the world. T. U. N. C. s. Fund. Retrieved from https://www.unicef.org/media/84806/file/SOWC-2006.pdf Weir, L. A., Etelson, D., & Brand, D. A. (2006). Parents' perceptions of neighborhood safety and children's physical activity. Preventive medicine, 43(3), 212-217. Whitzman, C., & Mizrachi, D. (2012). Creating child-friendly high-rise environments: Beyond wastelands and glasshouses. Urban Policy and Research, 30(3), 233-249. Woolley, H., Spencer, C., Dunn, J., & Rowley, G. (1999). The child as citizen: experiences of British town and city centres. Journal of Urban Design, 4(3), 255-282. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,070 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 620 |