
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,635 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,401 |
تحلیل رمان حصار و سگهای پدرم براساس نظریه کهنالگویی و روانکاوانه | ||
پژوهشنامه ادبیات کردی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 12، اسفند 1400، صفحه 49-70 اصل مقاله (577.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J013.2022.463 | ||
نویسندگان | ||
رشید احمدی فر* 1؛ حسن غریبی2؛ ناهید نوربخش3 | ||
1استادیار جامعه شناسی، دانشگاه فرهنگیان کردستان، ایران. | ||
2استادیار روان شناسی دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
3کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دبیر آموزش و پرورش، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
آثار ادبی آیینۀ تمامنمای احوال، عادات، آداب و رسوم یک جامعه است. با تحلیل و بازخوانی آثار ادبی بسیاری از زوایای فرهنگی، اجتماعی، شخصیتی و روانی مردم یک جامعه آشکار میشود. در این میان، تصاویر کهنالگویی میراث ناخودآگاه فردی و جمعی انسان است که در ادبیات از طریق ذهن خلاق و حساس هنرمندان تجلی مییابد. این مقاله بر آن است که رمان حصار و سگهای پدرم یکی از آثار برجستۀ شیرزاد حسن را برمبنای نظریۀ کهنالگویی بررسی کند. این مقاله به شیوۀ کیفی بر اساس آثار نظریهپردازانی همچون فروید، لاکان، کمپل و با تأکید بر نظریۀ کهنالگوهای یونگ انجام شده است. روش انتخاب شده برای انجام پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی میباشد که تحلیل بر اساس مضمون و جملات منتخب رمان و تطبیق با کهنالگوهای یونگ انجام شده است. در این پژوهش، کهن الگوهای خود، آنیما و آنیموس، نقاب، سایه، قهرمان، پدر، اسطوره، مادر، اختگی، باکرگی و ... در داستان تحلیل میشود و مشخص میگردد که پیرنگ و نقش شخصیتهای داستان بر پایة نظریات یونگ قابل بررسی است. ازجمله کهنالگوهای پررنگ این رمان مرگ، سایه، اسطوره و قهرمان هستند. نقش اسطوره» و«قهرمان اسطورهای» در باور انسانها از گذشته تا به امروز چنان ریشه دوانده، حتی بعد از مرگ قهرمان داستان، کارکرد و تأثیر این کهنالگو را میتوان مشاهده کرد. سایۀ پدر (= دیکتاتور) تا پایان داستان بر لحظهلحظهی زندگی افراد ساکن در حصار سنگینی میکند. آنها حتی مرگ او را باور ندارند و میپندارند که به زودی بازخواهد گشت تا حصارش را بازپس گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
شیرزاد حسن؛ کهن الگوها؛ رمان؛ تحلیل محتوا؛ یونگ؛ حصار و سگ های پدرم | ||
مراجع | ||
الف) فارسی
ازکیا، مصطفی و رشید احمدرش. (1396). روش تحقیق کیفی از نظریه تا عمل. جلد دوم، تهران: انتشارات کیهان.
پشابادی، یدالله. (1396). «بررسی و تحلیل اندیشههای شیرزاد حسن بر اساس منتخب آثار داستانی وی». پژوهشنامه ادبیات کُردی، سال سوم، شمارۀ 4، پاییز و زمستان، صص33-42.
تسلیمی، علی و مجتبی میرمیران. (1389). «فرایند فردیت در شاهنامه باتکیه برشخصیت رستم». فصلنامه ادب پژوهی، سال چهارم، شمارۀ چهاردهم، زمستان، صص 17-31.
سرشار، محمدرضا. (1383). «انواع نقد ادبی، شیوۀ کاربرد آن در خوانش متون ادبی». فصلنامۀ نقد ادبی، سال سوم، شمارۀ (11-12)، صص33-56.
سرمد، زهره و همکاران (1376). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه.
شهریاری، کیهان و سید محتشم محمدی. (1399). «بازتاب اساطیر یونانی کهنالگویی یونگ در شخصیتهای زن رمان فارسی براساس پنج اثر (شوهر آهوخانم، سووشون، چراغها را من خاموش میکنم، چشمهایش، سنگ صبور) ماهنامه تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب) ، سال سیزدهم، شماره53، صص 43-50.
علی، بختیار. (1399). دریاس و جسدها، ترجمۀ مریوان حلبچهای. تهران: نشر ثالث.
فون، فرانتس.م.ل. (1359). فرایند فردیت، انسان و سمبولهایش، ترجمۀ ابوطالب صارمی. تهران: کتاب پایا.
قائمی، فرزاد. (1389). پیشینه و بنیادهای نظری رویکرد نقد اسطورهای. تهران: نشر مرکز.
کزازی، میرجلالالدین. (1376). رؤیا، حماسه، اسطوره. تهران: مرکز.
کیخسروی، عبدالله. (1381). آدمهای آن یکی اطاق. ترجمۀ چهار اثر ازشیرزاد حسن، مهاباد: نشر رهرو.
کیگورن، والتر. (1370). «درآمدی بر نقد کهنالگویی»، ترجمۀ جلال سخنور، نشریه ادبستان فرهنگ و هنر، سال دوم، شمارۀ 16، صص17-26.
گرین، ویلفرد و همکاران. (1383). مبانی نقد ادبی. ترجمۀ فرزانه طاهری. تهران: نیلوفر.
لوئیس، تایسون. (1950). نظریههای نقد ادبی معاصر. ترجمۀ مازیار حسینزاده و فاطمه حسینی. تهران: انتشارت قلم نوین.
مباشری، محبوبه و فاطمه درویشی. (1395). «نقد کهن الگویی رمان گاوخونی». یازدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان.
معتمدنیا، معصومه. (1400). «در جستجوی آزادی یا گریز از آن: تحلیل روانکاوانه از رمان حصار و سگهای پدرم». پژوهشنامه ادبیات کردی، بهار و تابستان ،١٤٠٠ سال ٧ ،شماره ١، پیاپی ١.
مکاریک، ایرنا ریما. (1383). دانشنامة نظریههای ادبی. ترجمة مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: نشر آگه.
هال، کالوین اس و ورنون جی نوردبای. (1375). مبانی روانشناسی تحلیلی یونگ. ترجمۀ محمد حسین مقبل. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
یونگ، کارل گوستاو. (1388). تحلیل رؤیا. ترجمۀ رضا رضایی. تهران: افکار.
ــــ (1379). انسان در جستجوی هویت خویشتن. ترجمۀ لطیف صدقیانی. تهران: انتشارات جامی.
ب) کوردی
حه سه ن، شیرزاد. (٢٠٠٩). پۆرترێتی مهلامزه. سلێمانی، (بدون مشخصات نشر).
حه سه ن، شیرزاد. (٢٠٠٥). سه رجه می به رهه م. هه ولێر: ئاراس.
سەجادی، بەختیار. (١٣٧٩). «سایکۆلوژیا، سورئالیزم، رێزمانی گورانی، زایشتی و بیخه وشی ئه ده بی پۆستمودیرن». بەرهەم. س.١، ژمارەی ١.
---. (١٣٨٠). «سووژه ی کوردی و چه شنه کانی باوک له حه سار و سه گه کانی باوکمدا». گۆڤاری ده ق، س.٢، ژ.٢، لل. ١٥١-١٧٤.
هه له بجه یی، مریوان. (٢٠٠٧). زنجیرە وتووێژانێک لەگەڵ شیرزاد حەسەندا، لەفین.
هاشم، ئاسو. (٢٠٠٨). «وتووێژێک لەگەڵ شیرزاد حه سه ن». گۆڤاری ڕەخنه ی چاودێر، سلێمانی، ژمارەی ١٢.
Mayring, P. (1989). "Qualitative Content Analysis. Forum", Qualitative Social Plains. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,065 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 660 |