
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,272 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,475 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,336 |
شناسایی مؤلفه های مؤثر بر ارتقاء کیفیت فضاهای عمومی شهری برای کودکان، بر مبنای مدل مفهومی حق به شهر (نمونه مورد مطالعه: شهر تهران) | ||
فصلنامه مطالعات شهری | ||
دوره 11، شماره 44، آبان 1401، صفحه 115-130 اصل مقاله (1.63 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J011.2022.004 | ||
نویسندگان | ||
زهرا تمجیدی1؛ زهرا سادات سعیده زرآبادی* 2؛ فرح حبیب3 | ||
1دانشجوی دکترای شهرسازی، دانشکده عمران، هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه شهرسازی، دانشکده عمران، هنر و معماری، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران. | ||
3استاد گروه شهرسازی، دانشکده عمران، هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
حق به شهر،مسئله ای با ماهیت اجتماعی،سیاسی و حقوقی است که با تکیه بر مفهوم حق شهروندی،مجموعه حقوقی را برای استفاده همه ساکنین شهر از بستر زندگی شهری، به صورت شفاف و عادلانه مطالبه می کند. در شهرها، کودکان به لحاظ شرایط سنی، جسمی و روانی ویژه با مشکلات بسیار زیادی از قبیل رعایت نشدن حقوق اولیه، نبود امنیت و ایمنی، نبود امکانات و فضای کافی برای فعالیت، بازی و ... و در نتیجه عدم احساس تعلق به فضا روبه رو هستند. هدف این مقاله، بررسی مفهوم حق به شهر و شناسایی مؤلفه های مؤثر بر ارتقای کیفیت فضای عمومی شهر برای حضورپذیری کودکان است. بدین منظور، به صورت توأم از روش تحقیق کیفی و کمی استفاده شده است. با توجه به این که هر دو تحلیل کیفی و کمی به صورت متوالی مورد تفسیر قرار می گیرند، مقاله حاضر در زمره تحقیقات متوالی_اکتشافی قرار دارد. به منظور تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل محتوا و داده بنیاد و برای کدگذاری داده ها از نرم افزار Nvivo استفاده شده است. روش جمع آوری اطلاعات، مطالعه اسنادی و مصاحبه نیمه ساختارمند است. برای بررسی چگونگی روابط و میزان پشتیبانی مؤلفه های حق کودک به شهر از کیفیت فضای شهری از آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده گردید. شاخص کیفیت فضای شهری به عنوان متغیر وابسته و مؤلفه های حق کودک به شهر (حاکمیت، شمولیت اجتماعی، دسترسی فضا و تنوع و سرزندگی) به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شدند. بر این اساس، مؤلفه حاکمیت شهری 35.5 درصد و سایر مؤلفه ها شامل شمولیت اجتماعی، دسترسی فضایی و تنوع و سرزندگی به ترتیب 31.2درصد، 28.9درصد و 14.6درصد در میزان ارتقای کیفیت فضای شهری برای حصول مفهوم حق کودک به شهر مؤثر هستند. همچنین همبستگی و میزان تأثیرگذاری هر یک از زیرمؤلفه های حق کودک به شهر بر کیفیت فضاهای شهری نیز به تفکیک بررسی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
حق به شهر؛ نظریه داده بنیاد؛ کودک؛ فضای شهری؛ حس تعلق | ||
مراجع | ||
Anna ,Domaradzka. (2019). The un-equal playground: Developers and urban activists struggling for the right to the city. Geoforum. doi:10.1016/j.geoforum.2019.01.013 Ataei, E. Torabi, Z. Panahi, S (2021). Jaygahe Koodakan-e Afarineshgar Va Khalagh dar fazaha-ye Zist-e Shahri ba takid bar Moalefehaye Mosharekatpaziri va hesse Ta.allogh be Mohit. [The place of creative children in urban spaces with emphasis on the components of participation and sense of belonging to the environment]. Modiriyate Shahri Va Roostayi . (63) -61-80 [in Persian] Bahrampour, A. Malek Afzali, A. (2018) Naghsh-e Moalefe-ye Imeni Va Amniyat-e Fazaha-ye Shahri dar Hozoorpaziri-ye Koodakan (Mahale-ye Fatemi, Mantaghe-ye 6 Tehran) [The role of the safety and security component of urban spaces in children's attendance (case study: Fatemi neighborhood in district 6 of Tehran)], Shahr-e Irani-Eslami (33) 39-50 [in Persian] Brown, A., Kristiansen, A. (2009). Urban Policies and the Right to the City: Rights, Responsibilities and Citizenship. UN-HABITAT, Policy Paper Series on Management of Social Transformations. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000178090 Droseltis, Orestis and Vivian L Vignoles (2010), Towards an Inte- grative Model of Place Identification: Dimensionality and Predictors of Intrapersonal-Level Place Preferences, Journal of Environmental Psy- chology, 30, pp 23-34 Eghbal Moghaddam, R. Zareyi, M (2018) Tadvin-e Rhakarha-ye Behine jahate Ijade Amniyate Mohiti Baraye Koodakan, ba Mehvariyat-e Shakhesha-ye Faza-ye Matloob-e Koodak (Mahaleye Oudlajan), 83 [Providing of optimal strategies for creating environmental security for children with a focus on Indicators of the desirable urban space for children (Case study: Udlajan neighborhood)], Motaleat-e Modiriyat-e Shahri 10 (33) 71- [in Persian] Ekawati, A. (2015). Children-friendly streets as urban playgrounds, Procedia -Social and Behavioral Sciences, Vol. 179: 94-108. Nan. (2020). Policy innovation on building child friendly cities in China: Evidence from four Chinese cities. Children and Youth Services Review, 118. doi:10.1016/j.childyouth.2020.105491 Flouri, E. Midouhas, E & Joshi, H (2014). The role of urban nieghbourhood green space in children,s emotional and behavioural resilience. Journal of Environmental Psychology, 40. 179-186 Ghaemi, P (2010), Fazaha-ye Moharek-e Khalaghiyat-e Koodakan va Ahamiyat-e Mohit Baraye Bazi Va Kavosh dar Tabiat, [Stimulating spaces for children's creativity and the importance of the environment for playing and exploring nature] Jostarha-ye Shahrsazi. 9(34) 164-169 [in Persian] Hosseini, B. Farhang, M. Bagheri, M. Azemati, H (2007) Naghsh-e Fazaha-ye Baz-e Mahalle Dar Roshd Va Khallaghiyat-e Koodakan [The role of neighborhood open spaces in children’s growth and creativity]- Bagh-e Nazar 4(8) 59-72- [in Persian] Jabareen, Y. (2014). ‘The right to the city’revisited: Assessing urban rights–The case of Arab Cities in Israel. Habitat International, 41, 135-141 Lefebvre, H. (1996). Writing on Cities, Oxford, Blackwell. Lefebvre, H. (2005). Critique of everyday life; foundations for a sociology of the everyday, first edition, Translated by John Moore. London: Verso, 2. Retrieved from http://s3.amazonaws.com/arena-attachments /1675398/422ef3636ae24f9565e5b5cecee21bf2.pdf?1517359877 Li & Jinshu. Li. (2017). Analysis of Methods of Allocating Grass Space for the Design of Child-friendly Cities: A Case Study of Changsha. Procedia Engineering, 198, 790-801. doi:10.1016/j.proeng.2017.07.130 Mitchel, D. (2003). The Right to the City: Social Justice and the Fight for Public Space. New York: Guilford Press. Retrieved from https://www.guilford.com/books/The-Right-to-the-City/Don-Mitchell/9781572308473 Oliver, S. Suzanne M. Hannah, B. Karl, P. Phil, D. Robin, A. K. En-Yi, L. Karen, W. (2015). Associations between the neighbourhood built environment and out of school physical activity and active travel: An examination from the Kids in the City study. Health & Place, 36 , 57-64. doi:10.1016/j.healthplace.2015.09.005 Permanasari, E., Mochtar, S., Purisari, R. (2019). Political Representation In Urban Public Space In Jakarta Child-Friendly Public Space (Ruang Publik Terpadu Ramah Anak – RPTRA). International Journal of Built Environment and Sustainability. IJBES, Vol. 6, No. 2: 39-49. Pourmohammadi, M. Roostaei, S. khezrnezhad, P (2019) Tahlil-e Hagh-e Be Shahr dar Fazaha-ye Omoomi-ye Shahri, Ba Takid bar Rooykard-e Edalat-e Jensiyati (Shahre Oroumiye) [Analysis of the right to the city in urban public spaces with emphasis on gender Equity Approach. Case Study: Urmia City] Zan Va Jame-e 10 (40) 195-221 [in Persian] Purcell, M. (2003). Citizenship and the right to the global city:relmaginIng the capitalist world order. International Journal of Urban and Regional Research, 27(3): 564-590. doi:10.1111/1468-2427.00467 Purcell, M. & Tyman, S K. (2015). Cultivating food as a right to the city. Local Environment: International Journal of Justice and Sustainability, 20(10): 1132-1147. Shahabadi, H (2003) Moghadame-yi bar Adabiat-e-Koodakan: bahs dar Shenakhte Mafhoom-e doran-e Koodaki [Introduction to children's literature: a discussion on understanding the concept of childhood], Tehran, Kanoon-e Parvaresh-e Fekri-ye koodakan Va Nojavanan. [in Persian] Sheibani, M (2010) Radd-e Pa-ye koodakan dar Manzar-e Shahri. [Footprints of children in the urban landscape]. Faslaneme-ye Jostarha-ye Shahrsazi 9(34) 151 [in Persian] Shieh, E (2008) Amadesazi-ye Shahr Baraye Koodakan,[Responsive Urban Environment for Children] Tehran, Nashr-e Shahr [in Persian] UNICEF, Child Friendly Cities Factsheet. (2009). RetrievedNovember 25, 2016, from Child Friendly Cities). Retrieved from http://childfriendlycities.org/wp-content/uploads/2013/04/pdf/CFCI-fact-sheet-14-sept-final.pdf Woolcock, G. & Steele, W .(2008). Child-friendly Community Indicators –A Literature Review. Based on a report prepared by Urban Research Program For the NSW Commission for Children & Young People, Griffith University, Queensland.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,087 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 738 |