تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,822 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,306,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,377,540 |
عوامل مؤثر بر حواسپرتی دیجیتال دانشجویان در یادگیری الکترونیکی ایام کووید 19 | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1401، صفحه 24-1 اصل مقاله (1012.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.001 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی رستمی نژاد1؛ حسن ضابط* 2؛ علی اکبر عجم3؛ نرگس صادقی4 | ||
1دانشیار گروه فناوری آموزشی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، رشته تحقیقات آموزشی، پیام نور، ایران | ||
3دانشیار مطالعات برنامه درسی، گروه تحقیقات آموزشی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
4گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرحند، بیرجند، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده: با شیوع پاندمی کووید، یادگیری الکترونیکی مهمترین روش آموزش شد. یکی از چالشهای این نوع یادگیری حواسپرتی دیجیتال دانشجویان است. لذا شناسایی حواسپرتی دیجیتال دانشجویان و عوامل مؤثر بر آن حائز اهمیت است. پژوهش حاضر باهدف طراحی و اعتبار یابی ابزار سنجش عوامل مؤثر بر حواسپرتی دیجیتال دانشجویان انجام شد. روش پژوهش توصیفی همبستگی و از نوع کاربردی بود. 160 نفر از دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند به شیوه در دسترس انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بود. برای سنجش روایی سازه، از تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی با شناسایی هفت مؤلفه 62 درصد واریانس سازه "حواسپرتی دیجیتال" را تبیین کرد. 1) حواسپرتی دیجیتال؛ 2) درس و استاد؛ 3) نگرش به آموزش الکترونیکی در ایام کووید؛ 4) روش تدریس؛ 5) حواسپرتی متداول؛ 6) فنون مدیریت حواسپرتی؛ 7) تدریس تعاملی؛ مؤلفهها بودند. پایایی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار 88% و خرده مقیاسها، بین 69/0 تا 81/0 به دست آمد. محاسبه ضرایب همبستگی بین خرده مقیاسها و نمره کل، ضریب بین 27/0 تا 73/0 را نشان داد. تمامی خرده مقیاسها بهجز «نگرش به آموزش الکترونیکی» با کل مقیاس همبستگی مثبت و بالایی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ حواسپرتی دیجیتال؛ آموزش الکترونیکی. تحلیل عاملی اکتشافی؛ کووید19 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 950 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 782 |