
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,272 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,475 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,336 |
شناسایی مولفه های تدریس در دانشگاه های برند (مطالعه موردی دانشگاه صنعتی شریف) | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 4، دی 1400، صفحه 152-117 اصل مقاله (850.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی کشاورز زاده* 1؛ خلیل غلامی2؛ نعمت اله عزیزی3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان. پست الکترونیک، | ||
2دانشیار برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه کردستان، ایران. | ||
3.استاد برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه کردستان، ایران. | ||
چکیده | ||
تعیین مولفه های تدریس در دانشگاه برند از جمله مهمترین ماموریت های پایه دانشگاه برند تلقی می گردد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های تدریس در دانشگاه های برند سازماندهی شده است. بدین منظور از روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی استفاده به عمل آمد. بر مبنای روش فوق، نمونهگیری به صورت هدفمند و فرایند جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند صورت پذیرفت. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و شامل 32 تن از خبرگان دانشگاه صنعتی شریف می باشند. دادههای حاصل در سطوح کدگذاری باز و محوری مورد تحلیل واقع شد. نظر به تحلیل صورت گرفته، نه مقوله یا استراتژی اصلی در دو دسته مولفه های اصلی و حمایتی به عنوان مهمترین مولفه های تدریس در دانشگاه برند پیشنهاد شده اند. استراتژی های طرح و توسعه محتوای برنامه درسی، کارآمدسازی سیستم ارائه آموزشی و درسی دانشگاه، کارآمدسازی سیستم ارزیابی دانشگاه و توسعه برنامه ریزی منابع انسانی اساتید دانشگاه به عنوان مولفه های اصلی و استراتژی های سیاستگذاری، تقویت نظام مدیریت آموزش، اتخاذ رویکرد آینده محوری، توسعه کار آفرینی، توسعه برنامه های آموزش آزاد و طرح و توسعه زیرساخت های اطلاعاتی به عنوان ابعاد پشتیبان تدریس در دانشگاه برند محسوب می شود. ضمن آنکه این مولفه ها هر یک متشکل از میان مقوله ها و خرده مقوله های متعدد و دارای تعریف خاص متناسب با بیانات مشارکتکنندگان میباشد. بنابراین لازم است، مدیران دانشگاه، زمینه های لازم برای توسعه مولفه های تدریس در دانشگاه برند را در نظر و برنامه ریزی های مقتضی بعمل آید | ||
کلیدواژهها | ||
مولفه ها؛ تدریس؛ دانشگاه؛ برند؛ صنعتی شریف | ||
مراجع | ||
Ali-Choudhury, R., Bennett, R., & Savani, S. (2009). University marketing directors’ views on the components of a university brand’, International Review on Public and Nonprofit Marketing 6(1): 11–33. Areglado, Ronald R.C., Pamela Bradley, & S. Lane. (1996)/ Learning for life, America: Cokwin Press. Ic. Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2007). Designing and conducting mixe methods research, Sage Publications. Chapleo, C. (2007). Barriers to brand building in UK universities. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 12(1): 23– 32. De Chernatony L. (2010). From Brand Vision to Brand Evaluation. Ebrahimzadeh, E. (2004). The teaching process of learning and future open an distance universities. Peak nour - Human Sciences, 1 (2). [in Persian]. Erguvan, D. (2013). Perception of academics towards the impact of foundation universities on Turkish Higher Education. Educational Sciences: Theory and Practice 13(1): 153–160. Gal, M. D., borg, &, gal, c. (2004). Quantitative and qualitative research methods in educational sciences and psychology (Volume 2). Publications of Shahid Beheshti University. Gharakhani, H., Soleimani, M., & Soleimani, A. (1393). Identifying Factors Influencing the Use of Active Teaching Methods by Physical Education Teachers in Ilam Province. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 11 (1). [in Persian] ghobayee, M. (2017). Branding in higher education; studying and analyzing the effect of brand equity on customer responses in the education industry. MSc, Faculty of Management and Accounting, Kharazmi University. [in Persian] Ismail, H. A. (2016). Branding Higher Education Institutions: What It Takes to be Branded. Springer Science Business Media Singapore, Fast forwarding Higher Education Institutions for Global Challenges, DOI 10.1007/978-981-287-603-4_13. 152 ? Kidouzi, A., & Mohammadi Hosseini, S, A. (2017). The mental image of the academic validity of the university and its relation with the improvement of services in higher education: the test of the mediating role of communication quality. Liaqatdar, M., Abedi, M., Jafari, S., & Bahrami, F. (2004) Comparing the effect of group discussion teaching method with lecture teaching method on students' academic achievement and communication skills. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 3 (10). Mampaey, J. (2018). Brand Communication in Flemish Higher Education: a Comparison between Types of Institutions. In Competition in Higher Education Branding and Marketing. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-58527-7_4 Marginson, S. (2006). Dynamics of national and global competition in higher education’, Higher Education 52(1): 1–39. Mohammadi Khaneghahi, M., & Hosseinzadeh, O. A. (1394). Scientific Journal of Education and Evaluation, 8 (31). Noori Mokhtari, J., Abbas, E., Fatemeh, & A., Nahid. (1389). The Importance of Pattern-Based Teaching in Nursing Students' Education. Training Strategies (Training Strategies in Medical Sciences). 3 (4). [in Persian[. Rahimian, A. (2018). Branding University; New Need for Higher Education (Case Study; Payame Noor University of Karaj). Management and Planning Quarterly in Educational Systems, 11 (1), 1. [in Persian]. Tabrizi, M. (2011). Qualitative content analysis from the perspective of deductive and inductive approaches. Journal of Social Sciences, (4). [in Persian]. Tas, A., & Ergin, E. A. (2012). Key factors for student recruitment: The issue of university branding. International Business Research, 5(10), 146-153. Sheikhzadeh, M., & Samari, Sh. (2010). A study of teaching methods of professors of Islamic Azad University in West Azerbaijan province. Educational Management Research, 1 (3), 71- Sarmad, Z., Bazargan, AS., & Hejazi, A. (2016). Research Methods in Behavioral Sciences. Informed publishing. QS. (2018). International students. A new survey of student expectations, first published at May 15, 2018. Yoo, B., & Donthu, N. (2001). Developing and validating a multidimensional consumer-based brand equity. Journal of Business Research, 52(1), 1-14 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 377 |