
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,361 |
الگوی علی جهت گیری های هدف تحصیلی دانش آموزان درخوش بینی تحصیلی ؛ نقش واسطه ای خودتنظیمی | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 4، دی 1400، صفحه 223-200 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل فرید* 1؛ رامین حبیبی کلیبر2؛ کیهان عبدی3 | ||
1گروه علوم تربیتی- دانشیار دانشگاه شهید مدنی اذربایجان- تبریز- ایران | ||
2گروه علوم تربیتی -دانشیار روانشناسی تربیتی- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز- ایران | ||
3کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دبیرآموزش و پرورش شاغل در شهرسنندج، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف تعیین نقش واسطهای خودتنظیمی در رابطه بین جهتگیریهای هدف تحصیلی و خوشبینی تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی با تأکید بر معادلات ساختاری بود؛ و جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر سنندج (4300 نفر) تشکیل میدادند. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد و تعداد 351 بهعنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده روش نمونهگیری تصادفی خوشهای صورت گرفت. جمعآوری دادهها با استفاده از سه پرسشنامة جهتگیری هدفِ الیوت و مکگریگور، پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی بوفارد و همکاران و پرسشنامه خوشبینی تحصیلی شانن، موران و همکاران صورت گرفت و پایایی آنها به ترتیب؛ 83/.، 87/0 و 94/0 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL صورت پذیرفت. نتایج تحلیل نشان داد که؛ جهتگیری عملکردی دانش آموزان مستقیماً نقش معنیداری در خوشبینی تحصیلی ندارد ولی با واسطة خودتنظیمی تحصیلی، بهصورت غیرمستقیم در خوشبینی نقش دارد. خودتنظیمی تحصیلی برای هردو نوع جهتگیری عملکردی و تبحری نقش واسطهای ایفا میکند. جهت-گیری تبحرگرایی با واسطهگری خودتنظیمی تحصیلی، بر خوشبینی تحصیلی، اثربخشی بیشتری از جهت-گیری عملکردی با واسطهگری خودتنظیمی دارد (05/0≥P). | ||
کلیدواژهها | ||
جهت گیری هدف؛ خودتنظیمی تحصیلی؛ خوش بینی تحصیلی | ||
مراجع | ||
Ames, C. (1992). "Classrooms: Goalstructures and student motivation". Journal of Educational Psychology, 84, 261-271. Anderson, K., Kochan, F., Kensler, L. A., & Reames, E. H. (2018). Academic optimism, enabling structures, and student achievement: Delving into relationships. Journal of School Leadership, 28(4), 434-461. Behzadi Yamin, Masoumeh (1397). Academic optimism and based on academic motivation and academic conflict among third grade female students in the first year of high school in Sardrood in the academic year2017. Published dissertation Master of Payame Noor University of Hamadan [Persian] 221 ? Bouffard, T., Boisvert, J., Vezeau, C., & Larouche, C. (1995). The impact of goal orientation on self‐regulation and performance among college students. British journal of educational psychology, 65(3), 317-329. Cellar, D. F., Stuhlmacher, A. F., Young, S. K., Fisher, D. M., Adair, C. K., Haynes, S., & Riester, D. (2011). Trait goal orientation, self-regulation, and performance: A meta-analysis. Journal of Business and Psychology, 26(4), 467- 483. Cheragikhah, Zahra, Arabzadeh, Mehdi, Kadivar, Parvin (2015). The role of academic optimism, academic excitement and school well-being in students' mathematical performance. Journal of Positive Psychology. The first year of the third consecutive issue (3) [Persian] Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian psychology/Psychologie canadienne, 49(3), 182. Deci, E.L., & Ryan, R.M. (1985).the general causality orientations scale self-determination in personality.jornal of personality and social psychology. 91(6), 901-437. Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41, 1040-1048 Elliot, A. J., & church, M.A. (1997). A Hierarchical model of approch and avoidanceachievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72,218–222. Elliot, A. J., & church, MA. (1997). A Hierarchical model of approch and avoidanceachievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72,218–222 Firoozabadi, A., Uitdewilligen, S., & Zijlstra, F. R. (2018). Solving problems or seeing troubles? A day-level study on the consequences of thinking about work on recovery and well-being, and the moderating role of self[1]regulation. European Journal of Work and Organizational Psychology, 27(5), 629-641. Ghadmpour, E., Amirian, L., Khalili Gashnigani, Z., & Naghi Biranvand, F., (2017). Evaluation of psychometric properties of students' academic optimism questionnaire. Educational Measurement: (27) 7 64-45 Hofer, J., Busch, H., & Kärtner, J. (2011). Self‐regulation and well‐being: The influence of identity and motives. European Journal of Personality, 25(3), 211-224. Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Hoy, A. W. (2006). Academic optimism of schools: A force for student achievement. American educational research journal, 43(3), 425-446. Jebelli, Amjad. (2005). Relation Style Confrontation With- Self-regulatory -In learning- And -Comparison in female students and Third grade middle school boys in areas 7 and 8.MD degree dissertation. Central Tehran Branch [Persian]. Khodarahmi, E., & Zarrinabadi, N. (2016). Self-regulation and academic optimism in a sample of Iranian language learners: Variations across achievement group and gender. Current Psychology, 35(4), 700-710. Khormaei, F., & Khayyer, M. (2007). Investigating the relationship between goal orientation and students' approach to learning. New psychological research. (7) 2; 138-123. Kitsantas, A., Steen, S., & Huie, F. (2009). The role of self-regulated strategies and goal orientation in predicting achievement of elementary school children. International Electronic Journal of Elementary Education, 2(1), 65-81. Lin, Y. Y., Cherng, B. L., Chen, H. C., & Peng, S. L. (2017). The moderating effects of goal orientations and goal structures on test-preparation strategies for Taiwanese students. Learning and Individual Differences, 56, 68- 75. Midgley, C., Kaplan, A., & Middleton, M. (2001). Performance-approach goals: Good for what, for whom, under what circumstances, and at what cost? Journal of Educational Psychology, 93, 77–86. Morton, S., Mergler, A., & Boman, P. (2014). Managing the transition: The role of optimism and self-efficacy for first-year Australian university students. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 24(1), 90-108. Park, C. L., Edmondson, D., & Lee, J. (2012). Development of self[1]regulation abilities as predictors of psychological adjustment across the first year of college. Journal of Adult Development, 19(1), 40-49. Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In M., Boekaerts & P. R., Pintrich (Eds.), Handbook of self-regulation (pp. 13-39). San Diego, CA: Academic Pre Pintrich, P. R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of Educational Psychology, 95, 667–686. 223 ? Scheuer, E., & Epstein, S. (1997). Constructive thinking, reactions to a laboratory stressor, and symptoms in everyday life. Anxiety, stress, and coping, 10(3), 269-303. Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (1997). Social origins of selfregulatory competence.Educational Psychologist, 32, 195-208. Seligman, M.E.P. (1998).Learned optimism: How to change your mind and your life, (2nd edn).New York: pocket Books Siripattarawit, S., Wichitputchraporn, W., Niyamabha, A., & Koedsuwan, S. (2018). A Causal Model of Enabling School Structure and School Mindfulness, Mediated by Academic Optimism, Affecting Student Achievement in Upper Secondary Education Schools under the Thailand Office of the Basic Education Commission. PSAKU International Journal of Interdisciplinary Research, 7(2), 82-90. Tuominen, H., Niemivirta, M., Lonka, K., & Salmela-Aro, K. (2020). Motivation across a transition: Changes in achievement goal orientations and academic well-being from elementary to secondary school. Learning and Individual Differences, 79, 101854 Wang, H., Yang, J., & Li, P. (2020). How and when goal-oriented self[1]regulation improves college students’ well-being: A weekly diary study. Current Psychology, 1-12. Williams, L. M., Gatt, J. M., Hatch, A., Palmer, D. M., Nagy, M., Rennie, C., & Paul, R. H. (2008). The integrate model of emotion, thinking and self regulation: an application to the" paradox of aging". Journal of integrative neuroscience, 7(03), 367-404. Wentzel, & A. Wigfield. (2009). Handbook of motivation at school (Vol. 704). New York, NY: Routledge Yeager, D. S., Henderson, M. D., Paunesku, D., Walton, G. M., D'Mello, S., Spitzer, B. J., & Duckworth, A. L. (2014). Boring but important: a self[1]transcendent purpose for learning fosters academic self-regulation. Journal of personality and social psychology, 107(4), 559. Zimmerman, B. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81, 329–339. Zimmerman, B. j. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R., Pintrich & M. Zeidner (Eds.), Handbook of selfregulation.13-39. San Diego: Academic Press | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 403 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 391 |