
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,561 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,368 |
چالشهای پیشپای دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان مصلح اجتماع از منظر دانشجومعلمان | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 4، دی 1400، صفحه 253-224 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مراد یاری دهنوی* 1؛ سارا اسدپور2 | ||
1بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر ، کرمان، ایران | ||
2بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از رسالتهای اساسی مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان، آمادهکردن و تربیت معلمان و مربیان مصلح اجتماع و فرهنگ میباشد. معلمان و مربیانی که دامنه تأثیرگذاری عمل تدریس، اندیشه و منش معلمی آنها، مرزهای کلاس درسشان را درنوردد و اجتماع محلی و ملی زیستبوم تربیتیشان را در طول تاریخ، متأثرسازد. تاریخ نهاد تعلیم و تربیت در هر کشوری، از ردپای قلم و قدم چنین معلمان مصلحی سرشار است. به نظر میرسد دانشگاهنوپای فرهنگیان در ایران، برای تربیت چنین معلمان و مربیان مصلح اجتماع، با چالشهای زیرساختی و روساختی جدی مواجه است. هدف این پژوهش کیفی پدیدارشناسانه، ارزیابی نقش و عملکرد دانشگاه فرهنگیان در تحقق این رسالت مهم و چالشهای پیشپای آن از منظر دانشجومعلمان میباشد. بدین منظور تجارب زیسته 70 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان کرمان، با روش پدیدارشناسی، مورد بررسی قرارگرفتهاست. نتایج تحلیل و روایت تجریهزیسته دانشجومعلمان در این موردحکایت از وجود ۹ چالش اصلی و ۳۷ چالش فرعی پیشپای دانشگاه دارد. از این رو، براساس پدیدارشناسی تجربه زیسته دانشجومعلمان طی دوران دانشجوییشان در دانشگاه فرهنگیان کرمان میتوان گفت که دانشگاه نتوانستهاست در راستای این رسالت اساسی خود تأثیرماندگاری بر دانشجویان بگذارد. سهلانگاری اهمیت آموزش دانش تخصصی در رشتههای مختلف معلمی و دبیری، عدم الگوپردازی معلمان مصلح ایران در تربیت رسمی و غیر رسمی دوران دانشجویی، انگیزه زدایی از دانشجویان، حضور کمرنگ فضای نقدسازنده، پراهمیتبودن «حاشیه» نسبت به «متن» در دوران دانشجویی، و ... برخی از مهمترین چالشهای فراروی دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان و مربیان مصلح اجتماع از نگاه دانشجومعلمان میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
معلم؛ مصلح اجتماع؛ دوران دانشجویی؛ چالشها؛ دانشگاه فرهنگیان کرمان | ||
مراجع | ||
Bagheri, KH. (2006). A New look at Islamic education. Tehran: Madreseh Publications, vol2. [In Persian] Bitarafan, F., & Dehghani, M. (2021). Teacher agency, perception of change and educational reform in the field of micro: Teacher as the heart of educational reform Study of life experiences of primary school teachers based on Fullen model. 10th Conference of the Iranian Philosophy of Education Association (Education Reform and Its Challenges in Iran: A Philosophical Explanation of Perspectives and Experiences), Tehran, Iran. [In Persian] Creswell, J. W. (2016). Qualitative inquiry and research design: choosing among fiveapproaches. Danaeefar, H., Kazemi, H. translation, Tehran: Safar publishing. [In Persian] Ebrahimi, Sh. F., & Hoseini, B. F. (2017). Obstacles facing in education of thoughtful teacher from the perspective of student-teachers of Farhangian University of Kerman; Biographical research. Provincial Conference on Qualitative Research in Teacher Education, Kerman: Farhangian University. [In Persian] Ebrahimi, F., & Yari, D. M. (2016). The Voice of University Students: A Narration of the Implicit and Hidden Learning of the Student Period at Farhangian University of Kerman. First Student Conference: Challenges and Opportunities, Kerman: Farhangian University. [In Persian] ? Garaian, S. C., & Sen, S. (2021). Savitribai Phule the First Lady Teacher and Social Refoemer in Nineteenth Century of India. EPRA International Journal of Multidisciplinary Research. 7(6): 326-329. Gutek, G.L. (2005). Philosophical Schools and Educational Ideas. Pakseresht, M.J. translation, Teharn: Samt publishing. [In Persian] Huntly, H. (2008). Teachers Work: Beginning Teachers Conceptions of Competence. The Australian Educational Researcher, 35 (1): 125-145. Joseph, P. B. (Ed.). (2011). Cultures of curriculum. Mehrmohammadi, M. et al. Translations, Tehran: Samt publishing. [In Persian] Khalkhali, A., NasirNateri, J., Shakibaei, Z., Solimanpoor, J., & Kazempour, S. (2020). Conceptualization of Good Governance in Iran's Public Education System by Phenomenological Approach. Journal of New Approaches in Educational Administration, 11(41): 191-208. [In Persian] Mohamadpor, A. (2014). Qualitative Method, Tehran: Jamehshenasan [In Persian] Naderi, E., & Yari D.M. (2017). Phenomenology of students' lived experience of internship at Farhangian University of Kerman. Provincial Conference on Qualitative Research in Teacher Education, Kerman: Farhangian University. [In Persian] Ozman, H.A., & Craver, S. M. (2001). Philosophical foundations of education. Motaghifar, GH. Hoseinkhani, H., Zarabi, A., Mousavinasab, M.S., Razeghi, H. translation, Ghom: Imam Khomeini Educational and Research Institute Publishing. [In Persian] Piaget, J. (1992). Psychology and education Knowledge. Kardan, A. M. translation, Tehran: University Tehran. [In Persian] Sajadieh, N. (2018). Critical perspective on the curriculum, in the curriculum encyclopedia, Tehran, Curriculum Studies Association. [In Persian] Shafiee, N., & Yari D.M. (2016). Exploration on the professional identity of students of Farhangian University of Kerman. First Student Conference: Challenges and Opportunities, Kerman: Farhangian University. [In Persian] Seraji, F., & Paidar, H. (2018). Finding out of elected teachers live experiences from teaching in senior high school. Journal of Research in Teaching. 6(3): 64-82. [In Persian] Sergiewani, T. G., & Start, R. G. (2014). Supervision and educational supervision. Taheri, A., Shabani, M. Translation, Tehran: Avaye noor. [In Persian] Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hejazi, E. (2008). Research Methods in Behavioral Sciences. Tehran: Agah. [In Persian] Soltani Sarvestani, J., Salehi M., His eagle, A. H., & Nadi, MA. (2018). Confirmatory Factor Analysis of Spiritual Leadership Model in Higher Education. Journal of Research in New Approach in Educational Management, 8(4): 42-19. [In Persian] Vice Chancellor for Education and Research. (2012). Articles of association of Farhangian University. Tehran: Farhangian University. [In Persian] Walker, R. J. (2008). Twelve characteristics of an effective teacher: A longitudinal, qualitative, quasi-research study on in-service and pre-service teachers’ opinions. Educational Horizons, 87(1): 61-68. Williams, M. K. (2017). John Dewey in the 21st century. Journal of Inquiry and Action in Education. 9(1): 91-102 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 994 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 501 |