
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,641 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,878 |
واکاوی سبک رهبری دانشگاههای جامع تهران بر مبنای الگوی سایبرنتیک | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 8، فروردین 1403، صفحه 69-42 اصل مقاله (934.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2024.62259 | ||
نویسندگان | ||
هانیه سیداحمدیان1؛ هدی سادات محسنی* 2؛ مریم سادات قریشی خوراسگانی3 | ||
1کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران | ||
2استادیار ، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، واکاوی سبک رهبری دانشگاههای شهر تهران بر اساس الگوی دانشگاهی سایبرنیتک بود. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ رویکرد، کمی و به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل4447نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاههای جامع شهر تهران بود که با استفاده از نمونهگیری طبقهای نسبتی، تعداد354نمونه تعیین شد. گردآوری داده-های پژوهش از طریق پرسشنامه محققساخته با الهام از پرسشنامه استانداردBirnBaum(1988) و بر اساس دیدگاه متخصصان این حوزه تدوین شد. پرسشنامه مذکور بر مبنای 6مؤلفه اساسی براساس طیف پنجدرجهای لیکرت تنظیم و توزیع گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط چند تن از متخصصان و اعضای هیئتعلمی این حوزه، ارزیابی و پس از اعمال اصلاحات، تأیید شد. پایایی پرسشنامه برمبنای آلفای کرونباخ محاسبه و 83/.به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش، با استفاده از نرمافزار SPSS24 انجام شد. یافتهها نشان داد، وضعیت دانشگاههای جامع دولتی شهر تهران به لحاظ میزان همسویی با مؤلفههای الگوی سایبرنتیک در مؤلفههای کنترل، رهبری، سلسله مراتب و تصمیم گیری در وضعیت مناسبی قرار داشتند. بر اساس نتایج پژوهش، مؤلفه کنترل، بالاترین میزان همسویی با الگوی سایبرنتیک را دارا بود که نشان از تأکید مدیران دانشگاهی بر تبعیت از دستورالعملها و قوانین است. در مؤلفه تعاملات و مؤلفه ی پیوندهای سست و سخت که بر ارتباط دانشگاهها و نیاز جامعه تأکید دارد، از وضعیت مناسبی برخوردار نبود. لذا ایجاد بستر مناسب و عدم ایستادگی مدیران دانشگاهی در برابر تغییرات، رکن اساسی بهبود وضعیت موجود است. ازاینرو، شایسته است دانشگاههای موردمطالعه در زمینه پیوندها و تعاملات تلاش بیشتری انجام دهند و برای بهبود مؤلفههای مذکور، برنامهریزی کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت؛ سبک رهبری؛ الگوی سایبرنتیک؛ دانشگاه؛ آموزش عالی | ||
مراجع | ||
Alenezi, O. Y. (2022). University leadership styles using the Kaizen approach. Journal of Amazonia Investiga, 11(50), 109-121. Alvani, M., & shahgholian, K. (2010). Application of System Dynamics in Business Process Management, Journal of The First Executive Management Conference, Tehran. [in Persian] Amini Sheikhahmadloo, Sh. (2020). Investigating the Use of Cybernetics Management Model in Education And Its Effect on Reducing The Cognitive Burden of Payame Noor University Students, Journal of 4th National Conference on Research in Accounting and Management. [in Persian] Bazrafshan, M., Sabaghian, Z., Araste, H., & Shabani, B. (2007). Application of Cybernetic Model into higher education management (Case: Ferdowsi University of Mashhad). Research in Clinical Psychology and Counseling, 8(1). [in Persian] Birnbaum, R. (1988). How'm I Doing?: How College Presidents Assess their Effectiveness, The Leadership Quarterly,1, Hamidreza araste (translator). (2011). Tehran: Higher Education Research and Planning Institute. [in Persian] Bojnec, S. (2013), "Cybernetic systems in defence management applications", Kybernetes, 42 (4), 593-603. Bush, T., Bell, L., & Middlewood, D. (Eds). (2019). Principles of Educational Leadership & Management. SAGE Publications Limited. Cleary, T. (2018). Social Work Education and the Marketisation of UK Universities. The British Journal of Social Work, 48(8), 2253-2271. Davarpanah, S. H., Siadat, S. A., & Yadollahi, A. (2021). Causal Relationship between Leadership Worldview and Organizational Innovation across Organizational Mindfulness: Administrative Staff at University of Isfahan. The Journal of Productivity Management, 15(1), 107-136. [in Persian] Dekamei, M., Shahrakipour, H., & Imani, M. T. (2021). Providing a Model for Evaluating Cultural Management Indicators in Islamic Azad Universities of Tehran and Alborz Provinces. Islamic Life Journal, 5(1), 97-107. [in Persian] Delshad, A., Ghorchian, N., Jafari, P. (2020). Effective Leadership Model of Comprensive University of Applied Sciences. Journal of New Approaches in Educational Administration, 10(4), 290-311. [in Persian] Douglas, P.A. (2013). A Study of Birnbaum's Theory of the Relationship between the Constructs of Leadership and Organization as Depicted in His Higher Education Models of Organizational Functioning: A Contextual Leadership Paradigm for Higher Education. PhD thesis. The George Washington University. Ghayouri, Z., & Baradar, R. (2017). Investigation and Relationship between knowledge Management and Cybernetics in Public Libraries Foundation. Journal of Knowledge and Information Management. 4(4).41-52. [in Persian] Hamidian, S. (2020). Cybernetic Management, A Case Study of East Azarbaijan Azad University, Journal of The Second National Conference on Basic Research in Management and Accounting, Tehran. [in Persian] Hashembeik, N., Siadat, A., & Hoveida, R. (2012). A study of the extent of application of cybernetic model indices in management of the Isfahan University of Medical Sciences in the 2009-2010 academic years. Journal of Health Administration. 15 (49), 47-57. [in Persian] Jamalirovesht, S., & Radmard, S. (2020). Monitoring the Role of Cybernetic Management Functions in Preventing Organizational Inertia, with Emphasis on the Role of Mediating Knowledge Sharing among Employees of Tax Affairs Organization of East Azerbaijan Province. Quarterly Journal of Public Organzations Management, 8(4), 25-42. [in Persian] Isfahani, K., Solimani, N., Torani, H., Sabahi, P. (2019). Factors Affecting the Professional Development of School Managers at 1404 Horizons. Journal of School Administration, 7(4), 241-210 [in Persian] khaki, GH. (1991). Cybernetics and its application in management. Jornal of Management Studies in Development and Evolution, 1(1), 62-88. [in Persian] Kral, P. & Kralova, V. (2016). Approaches to changing organizational structure: The effect of drivers and communication, Journal of Business, Research, 69(11), 5169-5164. Markoullia, M., Lee, C. I. S. G., Byingtona, E., & Felpsa, W. A. (2017). Mapping human resource management: Reviewing the field and charting future directions. Human Resource Management Review, 27(3), 367-396. Mohseni, H. S. (2019). Rethinking Educational Administration Studies in the Past Two Decades: Lessons for the future. Journal of School Administration, 7(4), 177-135. [in Persian] Mohammadi Mirazizi, M., & Kamali, N., & Dawodi, R. (2021). Investigating the Effective Factors on Total Quality Management in Universities Journal of Medical Sciences, 27(12), 23-31. [in Persian] Okooboh, K.M., & Clement, O.B. (2014). Applying cybernetic thinking to becoming a learning organization, Kybernetes, 43(9/10),1319-1329. Pahlevanzadeh, M., & Nooshinfard, F. (2021). Application of Cybernetic Management Principles on Organizational Flexibility (Case Study: West Tehran Tax Affairs Organization). Quarterly Knowledge and Information Management Journal.7 (2), 11-22. [in Persian] Drucker, P. F. (2001). Management Challenges for the 21st Century. Mahmoud Tolunik (translator), Tehran: rasa. Schwaninger, M. (2004). What can cybernetics contribution to the conscious eution of organization and society? Journal systems Research and Behavioral science, Syst. Res. 21. Toroghi Bidabadi, J. (2005). Improving Managers, a University for Tomorrow's University. Esfahan: Kankash. Zamani, M. A., & Farajpahlou, A. (2018). The Application of Cybernetic Model Indices in the Colleges’ Management at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, During 2016-2017. Quarterly Knowledge and Information Management Journal, 3(4), 11-19. [in Persian] Zeayter, M. H. (2021). How Cybernetic Can Enhance Organizational Intelligence?. Management Studies and Economic Systems, 6(1/2), 1-10. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 370 |