
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,354 |
کنشگری والدین و معلمان از چالشها و نوآوریهای آموزش در دوران پاندمی کووید 19 : پژوهشی کیفی مبتنی بر رهیافت پدیدارشناختی | ||
تدریس پژوهی | ||
دوره 9، شماره 4، دی 1400، صفحه 325-300 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرضیه شهریاری* 1؛ زهرا شیرازی2 | ||
1استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: دانش آموزان در شرایط فعلی در مواجهه با محیط عمومی و افراد جامعه دچار ترسها و هراسهایی هستند؛ بدین صورت که فکر میکنند ممکن است درمحیط آلوده جامعه اتفاق ناگواری برایشان بیفتد یا خطراتی آنها را تهدید کند که این مسئله ممکن است در سالهای آینده منجر به منزویتر شدن و ضد اجتماعی شدن آنها شود. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی چالشها و نوآوریهای آموزش در طول پاندمی کووید 19 میباشد. روش: روش تحقیق، کیفی از نوع پدیدارشناسی و با استفاده از راهبرد اکتشافی انجام شده است. جامعه پژوهشی شامل 10 خانواده (دارای فرزندان 6 تا 10 ساله) و 10 نفر از معلمان استان خوزستان میباشد که به روش نمونهگیری هدفمند و با لحاظ قاعده اشباع و حداکثر تنوع انتخاب شده است. یافتهها: تحلیل مضامین نشان داد که چالشهای آموزش مجازی شامل 8 مضمون، فرصتهای آن شامل6 مضمون، پیامدها شامل 5 مضمون و راهکارهای توسعه آموزش مجازی شامل 5 مضمون میباشد. با توجه به نتایج تحقیق میتوان گفت پاندمی کرونا از یک طرف باعث توسعه مهارت و تجربه یادگیری، افزایش مهارت و خلاقیت آموزشی کلیه ذینفعان شده و از طرفی پیادهای پرخاشگری، افسردگی و منزوی شدن و انزوای اجتماعی، رها شدن در فضای مجازی را موجب شده است که ظرفیت سازی این موضوع نیازمند آن است که روشهای آموزشی که معلمان بهکار میگیرند با توجه به شناختی که از ظرفیتهای یادگیری یادگیرندگانشان و تفاوتهای فردی که بین سبکهای یادگیری وجود دارد، میبایست محتوا را به نحوی ارائه کنند که یادگیرندگان به نحو اثربخشی آنرا بیاموزند. | ||
کلیدواژهها | ||
کووید 19؛ فرصت و چالشهای آموزش مجازی؛ کنشگری والدین و معلمان؛ تکانههای تحول آفرین؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
Abolhassani, M., Mirzaei, Y., & Hanifehzadeh, M. (2020). Challenges of e[1]learning in The Corona period. International Conference on Production Leap and its effects on the Iranian economy in the shadow of the Corona crisis, Tehran. Abolmaali Alhosseini, K. (2020). Psychological and Instructional consequences of Corona Disease (Covid-19) and coping strategies with them. Educational Psychology, 157(55), 16-19. doi:10.22054/jep.2020.52371.2993. Arandjelovic, A, Arandjelovic, K., Dwyer, K., & Shaw, C. (2020). COVID[1]19: Considerations for Medical Education during a Pandemic. MedEd Publish. 9(1):87, Doi 10.30476/JAMP.2021.89092.1363 Choobdari, A., Nikkhoo, F., & Fooladi, F. (2020). Psychological consequences of the new coronavirus (Covid 19) in children: A systematic review study. Quarterly Journal of Educational Psychology, 16(56), 63-51. [In Persian] Chalabi, M., & Amirkafi, M. (2004). Multilevel Analysis of Social Isolation. Iranian Journal of Sociology, 5 (2), 31-3. [In Persian] Debnath, K. (2021). Impacts of COVID-19 Pandemic on Medical Education and Students of Bangladesh. Strides Dev Med Educ.18 (1): e1073, Doi 10.22062/SDME.2021.196522.1073 Dalton, L., Rapa, E., & Stein, A. (2020). Protecting the psychological health of children through effective communication about COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(5), 346-347. Eskandarian, G. (2020). Evaluation of the consequences of coronavirus on lifestyle (with emphasis on cultural consumption pattern. Scientific-Specialized Quarterly. Social Impact Assessment, 1(2), (Special Issue of Coronavirus Outbreak Outcomes 19, 85-65. [In Persian] Engzell P., Frey A., & Verhagen M D. (2021). Learning loss due to school closures during the COVID-19 pandemic. Proc Natl Acad Sci U S A. 118 (17):e2022376118; .doi:10.1073/pnas.2022376118 [PMID: 33827987] [PMCID: PMC8092566] Farahati, M. (2020). Psychological Consequences of Coronavirus Outbreak in Society, Scientific-Specialized Quarterly. Social Impact Assessment, 1(2), (Special Issue of Coronavirus Outbreak Outcomes 19), 225-207. [In Persian] Hazrati Soomeh, Z. (2017). A Study of Social Factors Affecting Students' Social Isolation (Case Study: Islamic Azad University, Central Tehran Branch). Social Development Quarterly, 12(2), 142-109. [In Persian] Hajizadeh, A., Azizi, Q., & Kayhan, J. (2021). Analyzing the Opportunities and Challenges of Virtual Education in Corona Dozers: An Approach to the Development of Virtual Education in Post-Corona. Quarterly Journal of Teaching Research, 9 (1), 204-174. [In Persian] Papapanou, M, Routsi E, Tsamakis K, Lampros, F., Georgios, M., Irene, L., Marianna K., Theodore G, P., Dimitrios, T., Nikolaos, S., & Emmanouil, R., Dimitrios, S. (2021). Medical education challenges and innovations during COVID-19 pandemic. Education and learning, 10/1136, 1-7. Doi10.1136 : postgradmedj-2021-140032. Mazrouei, K.h., & Kamal Gharibi Mofrad, M. (2015). Post Modernism and Cultural Globalization: with an Emphasis on Lyotard Critical Perspective. Quarterly Journal of Political Studies, 7(26), 107-136. [In Persian]
Mishra, N.P., Sachi Das, S., Yadav, S., Khan, W., & Afzel, M. (2021). Global impacts of pre- and post-COVID-19 pandemic: Focus on socio-economic consequences. Sensors International 100042. Mouratidou, K., Karamavrou, S., Karatza, S., & Schillinger, M. (2020). Aggressive and Socially Insecure Behaviors in Kindergarten and Elementary 324 ? School Students: A Comparative Study Concerning Gender, Age and Geographical Background of Children in Northern Greece. Social Psychology of Education, 23 (1): 259-277. Memar, S., Adlipour, S., & Khaksar, F. (2012). Virtual Social Networks and Identity Crisis (with emphasis on Iran's identity crisis). Social Studies and Research in Iran, 1 (4), 176-155. [In Persian] Roccella, M. (2020). Children and Coronavirus Infection (Covid-19): What to Tell Children to Avoid Post-traumatic Stress Disorder (PTSD). The Open Pediatric Medicine Journal, 10(1). Sajed, A. N., & Amgain, K. (2020). Corona virus disease (COVID-19) outbreak and the strategy for Tajbakhsh, G. (2020). An analysis of the modern lifestyle in the post-Corona era. Strategic Studies of public policy, 10(35), 340-360. [In Persian] prevention. Europasian Journal of Medical Sciences, 2(1), 1-3. Viner, R. M., Russell, S. J., Croker, H., Packer, J., Ward, J., Stansfield, C., & Booy R. (2020). School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. The Lancet Child and Adolescent Health. Yadollāhi, S., Tavakoli Torghe, E., Poorsālehi Navide, M., & Āzartāsh, F. (2021). Online teaching problems during COVID 19 pandemic from teachers and parents’ viewpoints and suggesting practical solutions. Educational Innovations, 20(3), 117-145. Doi: 10.22034/jei.2021.258967.1722 [In Persian] 325 Yang, S. (2020). As teaching shifts online during the epidemic, it faces copyright issues. https://news.cgtn.com/news/2020-02-20/Copyright-concerns[1]as-teaching-shifts-online-during-epidemic-OejyJkh3xu/index.html. Giddens, Anthony (2008) Sociology, translated by Manouchehr Sabouri Kashani, Tehran: Ney Publishing. [In Persian | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 382 |