
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,532 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,356 |
بررسی برنامه درسی قصد شده دوره دوم ابتدایی بر اساس مطابقت با ملاکها و نشانگرهای تفکّر جانبی دوبونو در کتابهای علوم | ||
تدریس پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 31، فروردین 1401، صفحه 80-49 اصل مقاله (1.45 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.003 | ||
نویسندگان | ||
مریم عسگری1؛ محمد جوادی پور* 2؛ کیوان صالحی3؛ علی زارعی4 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2عضو هیات علمی گروه روشها و برنامه های درسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3عضو هیأتعلمی، بخش تخصصی پژوهش و سنجش؛ دانشکده روان شناسی و علومتربیتی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری تخصصی برنامهریزی درسی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت ملاکهای تفکّر جانبی دوبونو در برنامه درسی قصدشده دوره دوم ابتدایی است. بدینمنظور از رویکردی کمّی با استفاده از روش پیمایشی استفاده شد. یافتهها نشان داد که از کل ملاکهای شناسایی شده تنها 25 درصد در کتاب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی رعایت شده است و بهرغم اهمیت و امکان آموزش مابقی ملاکها، نسبت به ملاکهایی نظیر 1. بادبزن مفهوم 2. انگیزش اتفاقی 3. تحریک و جنبش 4. برداشت محصول 5. ایجاد انگیزهها 6. قضاوت معوق 7.ایدههای حاکم و عوامل قطعی 8.اشیاء اتفاقی 9.واژه تصادفی10. برخورد با ایدهها در تدوین این کتاب بیتوجهی شده است. نتایج نشان داد که بهرغم اهمیت تفکّر جانبی، متأسفانه نهتنها نسبت به ارائه کامل و متناسب ملاکها و نشانگرهای تفکّر جانبی در کتاب علوم تجربی دوره دوم کمتوجهی شده است، بلکه در ارائه آموزشهای مناسب کمتوجهی شده و این ملاکها به دانشآموزان بهطور کاربردی آموزش داده نشده است. این امر زمینهای را فراهم آورده که دانشآموزان دوره دوم ابتدایی از میزان عملکرد متوسطی در تفکّر جانبی برخوردار باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی قصد شده؛ دوره ابتدایی؛ ملاکها و نشانگرها؛ تفکّر جانبی | ||
مراجع | ||
Abedi, A., & Shavakhi, A. (2010). Comparison of Quantitative and Qualitative Research Methodology in Behavioral Sciences, Strategy Quarterly, (1), 18, 168-153. Abolmaali, k. (2021). Qualitative research from theory to practice. Publisher of Science. Aggarwal, M. (2012). Effectiveness of training module in provocative operation on lateral thinking of student teachers, Kurukshetra University, http://hdl.handle.net/10603/32683 Akhondi, T. (2010). Guidance and counseling psychology. Payam Noor University. Berelson, B. (1971). Content Analysis in Communication research. New York: Hafner Cripendorf, K. (2011). Content analysis of methodological foundations. Translator: Houshang Naibi. Ney Publications De Bono, E. (1990). Lateral thinking the multimillion-copy bestseller be more creative & productive. http://www.edarcipelago.com/classici/debono.pdf Doha, E. (2019). A suggested hybrid model of vertical and lateral thinking approaches. Volume 33, 100589. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1871187119301063 Fisher, R. (2011). Teaching thinking to children, translator, Afsan Najarian, Masoud Safaei, Moghaddam Ali Aslani. Rasesh. Holstey, L. R. (2019). Content analysis in social sciences and humanities. Translated by Nader Salarzadeh Amiri. Allameh Tabatabai University Press. Jain, M. (2014). Thinking Vs Vertical Thinking, DELIBERATIVE RESEARCH/Volume-24/Issue-1/Oct.-Dec., 2014 ISSN: 0976-1136 Joyce, B. (2008). New teaching patterns. Translated by Mohammad Reza Behrangi, Taban Publications. Koose Gharavi, S., Arasteh, B., & Abdolhadi, A. (2015). Methods of motivating students in elementary school. The first national congress on community empowerment in the field of sociology, educational sciences and social and cultural studies. León Corrales, H. V. (2010). The use of lateral thinking puzzles to improve opinion paragraph writing.: thinking puzzles to unpuzzle thinking (Master's thesis, Universidad de La Sabana). Matti, L., Matti, K., Jussi, T., Olli, P., & Tuomo, K. (2012). Commercializing Emerging Renewable Energy: A Case Study,. https://doi.org/10.1177/SAGE-JOURNALS-UPDATE-POLICY Moir, P. E. (1986). TRAINING CONTINUING EDUCATORS FOR DIVERGENT THINKING, university of Washington. Naji, S., & Khatibi Moghadam, S. (2010). Teaching Thinking to Children A Way to Achieve World Peace, Thinking & the Child No. 2 Fall and Winter 2010 Page 141-121 Nourian, M. (2010). Curriculum Analysis of Iranian Elementary School. New Dialect Publications. Rafati, M. (2012). Investigating the Relationship between Thinking Styles and Learning Styles in High School Students in Tehran. Thought and Child, Institute of Humanities and Cultural Studies. Third year, second issue of autumn and winter 91, pp. 1-17 Ramezani, A. (2009). A Survey of Students 'Creativity with Parents' Parenting Attitudes in Talented Boys 'and Girls' Middle Schools in Urmia. Thesis. Urmia University Part-time Training Center. Saif, A. (2002). Educational psychology (learning and teaching). Informed Publications. Sarmad; Z., Bazargan, A., & Hejazi, E. (2021). Research Methods in Behavioral Sciences. Agah. Sarukhani, B. (2993). Research methods in social sciences. Publication of the Didar. Shabani, H. (2010). Advanced teaching methods. Tehran. Organization for the Study & Compilation of University Humanities Books (Samt). Shamshiri, B. (2007). Explain the basic elements of thinking. New Educational Thoughts, Volume 3, Numbers 3 and 4, pp. 41-60, Fall and Winter 2007. Shariatmadari, A. (2015). Principles and philosophy of education. Amir Kabir Publications. Shlomo, W. (1997). Lateral Thinking and Technology Education, Journal of Science Education and Technology, Vol. 6, No. 4, pp. 245-255. Yarmohammadian, M. (2016). Principles and principles of curriculum planning. Book Memorial Publications. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,620 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 511 |