
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,619 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,868 |
استفاده از معیارهای ارگونومیک برای ارزیابی کیفیت آموزش الکترونیکی در دانشگاه کردستان | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 8، فروردین 1403، صفحه 119-101 اصل مقاله (806.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2024.62269 | ||
نویسندگان | ||
فرشاد ارغوانی* 1؛ خالد محمدی2؛ شهرام شریفی3؛ محمد میلاد جعفری4؛ عهدیه ارغوانی5 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2دکتری حرفه ای مدیریت کسب و کار(DBA)، آموزش و توسعه مدیران، معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان سنندج، ایران. | ||
3دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. | ||
4کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات، جهاد دانشگاهی کردستان، سنندج، ایران. | ||
5کارشناس ارشد.گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
اصطلاح "کیفیت" مفهوم گسترده و پیچیده ای است. بهترین تعریف برای کیفیت آن است که کاملاً منطبق با صدای مشتریان و بر اساس ارزیابی تجربه آنان باشد. کیفیت استفاده یا کیفیت ارگونومیک در واقع تمرکز را از کیفیت محصولی خاص به صورت جداگانه، به محصولات خاص، کاربران آنها، وظایف و زمینه ای که در آن استفاده می شود تغییر می دهد. کیفیت ارگونومیک محصولات و سیستم های تعاملی، شامل همه جنبه های نرم افزاری است که بر عملکرد کاربر در انجام کار تأثیر می گذارد. مفهوم کیفیت استفاده به جای کیفیت محصول مترادف با مفهوم کیفیت ارگونومیک است. در شرایط کرونایی اخیر که اکثر آموزش های دانشگاهی به صورت مجازی ارائه می گردد استفاده ویژه از علم ارگونومی برای توسعه کیفیت آموزش ها بسیار ضروری است. در این مقاله، یک ارزیابی کلی از کیفیت ارگونومیک آموزشهای پشتیبانی شده با فن آوری های مجازی توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه کردستان ارایه شده و همچنین نتیجه گیری و توصیه هایی برای بهینه سازی آن بیان شده است. مطالعه حاضر به روش توصیفی تحلیلی بین تعداد 135 نفر از دانشجویان و 75 نفر از اساتید دانشگاه کردستان به صورت نمونه گیری در دسترس از تمام دانشکده ها انجام شد. این افراد کارت های کیفیت ارگونومیکی را تکمیل و سپس این کارت ها جمع آوری، وارد SPSS و و به روش های توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این مطالعه کیفیت ارگونومیکی در ابعاد اثربخشی، کارایی، رضایتمندی و مجموع این فاکتورها(کلی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که به طور کلی معیار رضایتمندی یک وابستگی خطی مثبت را با ارزیابی دانشجویان و اعضای هیئت علمی نشان داد. بر طبق نتایج آموزش های الکترونیکی ارائه شده در دانشگاه کردستان دارای اثربخشی کافی بوده اما از نظر کارایی و رضایتمندی سطوح پایینتری بدست آمد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارگونومی؛ اثربخشی؛ کارایی؛ رضایمندی و آموزش های الکترونیکی&emsp | ||
مراجع | ||
Bastien, J. M. C., D. L.Scapin, C. Leulier. Looking for usability problems with the ergonomic criteria and with the ISO 9241-10 dialogue principles. Bastien, J. M.C., D. L.Scapin. Ergonomic criteria for evaluating the ergonomic quality of interactive systems. Behavior & Information Technology, vol. 16, 4/5, 1997, pp. 220-23. C Clark, B. R. (1998). Creating entrepreneurial universities: Organizational pathways of transformation. Issues in higher education. Elsevier Science Regional Sales, 665 Avenue of the Americas, New York, NY 10010 (paperback: ISBN-0-08-0433545; hardcover: ISBN-0-08-0433421, $27). Chambers, R., Lo, B. C. Y., & Allen, N. B. (2008). The impact of intensive mindfulness training on attentional control, cognitive style, and affect. Cognitive therapy and research, 32(3), 303-322. Cheng, M. (2017). Reclaiming quality in higher education: a human factor approach. Quality in Higher Education, 23(2), 153-167. Correa-Burrows, P., Burrows, R., Blanco, E., Reyes, M., & Gahagan, S. (2016). Nutritional quality of diet and academic performance in Chilean students. Bulletin of the World Health Organization, 94(3), 185. Harvey, L., & Green, D. (1993). Defining quality. Assessment & evaluation in higher education, 18(1), 9-34. Heidegger, M. (1968). What is called thinking? Hira, D. S. (1980). An ergonomic appraisal of educational desks. Ergonomics, 23(3), 213-221. doi:10.1080/00140138008924735 Hoque, A. S. M., Parvez, M. S., Halder, P. K., & Szecsi, T. (2014). Ergonomic design of classroom furniture for university students of Bangladesh. Journal of Industrial and Production Engineering, 31(5), 239-252. doi:10.1080/21681015.2014.940069 Kao, H. S. R. (1976). On Educational Ergonomics. Ergonomics, 19(6), 667-681. doi:10.1080/00140137608931582 Karamanska, D. Quality of e-learning – anergonomicapproachtoitsassessment. Proceedings fromtheFifth National E-Learning Conferenceat Higher Education Institutions, Russe, Bulgaria, 2014, pp. 290-294. Karamanska, D., I. Yoshovska. Ergonomic research for the Quality of the Engineering Training. 9th International Congress MTM, Symposium “Industrial Design Engineering & Ergonomics 2012”, Vol. 2, 2012, pp. 27-30 Karamanska, D., M. Todorova. Ergonomics in E-Learning. MTM International Journal, Year IX, ISSUE 11/2015, p.44-47. Koleva, L., E. Koleva, V. Dzharov, M. Todorova. Investigation of the satisfaction from the education in UCTM – Sofia. Proceedings international scientific conference “Post - crisis management in business”, November 27, 2015 Sofia, Bulgaria, Volume ІІ, pp. 399-406.
Noesgaard, S.S., R. Ørngreen. The Effectiveness of E-Learning: An Explorative and Integrative Review of the Definitions, Methodologies and Factors that Promote e-Learning Effectiveness. Electronic Journal of e-Learning, Vol. 13, Issue 4, 2015. Okulova, L. (2018). Students and teachers of a modern higher educational establishment: ergonomic requirements and satisfaction in learning and work. Espacios, 39(40), 13-15. Pérez-Gosende. (2019). Evaluation of classroom furniture design for Ecuadorian university students: An anthropometry-based approach. dvances in Science, Technology and Engineering Systems, 4, 163-172. Puangmalee, N., Hussaro, K., Boonyayothin, V., & Khedari, J. (2015). A field of the thermal comfort in university buildings in Thailand under air condition room. Energy Procedia, 79, 480-485. Ramalho, R., Adams, P., Huggard, P., & Hoare, K. (2015). Literature review and constructivist grounded theory methodology. Paper presented at the Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research. qualitative-research Vol 16(3). rghavani, F., Alizadeh, H., Rahmani, K., Rezai, L., Bidarpoor, F., & Bigi, F. (2016). Prevalence and causes of musculoskeletal pain among middle school students in Sanandaj, Iran. Journal of Research and Health, 6(5), 465-470. Smith, T. (2007). The ergonomics of learning: educational design and learning performance. Ergonomics, 50(10), 1530-1546. Smith, T. J. (2001). Educational ergonomics: educational design and educational performance. Int. Soc. Occup. Ergon. Saf. Todorova, M., L. Koleva, E. Koleva, V.Iliev. Organization and optimization of e-learning at UCTM. Proceedings international scientific conference “Post - crisis management in business”, 27 November 2015, Sofia, Bulgaria, Volume ІІ, pp. 438-446. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 427 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 348 |