
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,582 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,381 |
استفاده از معیارهای ارگونومیک برای ارزیابی کیفیت آموزش الکترونیکی در دانشگاه کردستان | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 123-105 اصل مقاله (515.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرشاد ارغوانی* 1؛ خالد محمدی2؛ شهرام شریفی3؛ محمد میلاد جعفری4؛ عهدیه ارغوانی5 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2دکتری حرفه ای مدیریت کسب و کار(DBA)، آموزش و توسعه مدیران، معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان سنندج، ایران. | ||
3دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. | ||
4کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات، جهاد دانشگاهی کردستان، سنندج، ایران. | ||
5کارشناس ارشد.گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
اصطلاح "کیفیت" مفهوم گسترده و پیچیده ای است. بهترین تعریف برای کیفیت آن است که کاملاً منطبق با صدای مشتریان و بر اساس ارزیابی تجربه آنان باشد. کیفیت استفاده یا کیفیت ارگونومیک در واقع تمرکز را از کیفیت محصولی خاص به صورت جداگانه، به محصولات خاص، کاربران آنها، وظایف و زمینه ای که در آن استفاده می شود تغییر می دهد. کیفیت ارگونومیک محصولات و سیستم های تعاملی، شامل همه جنبه های نرم افزاری است که بر عملکرد کاربر در انجام کار تأثیر می گذارد. مفهوم کیفیت استفاده به جای کیفیت محصول مترادف با مفهوم کیفیت ارگونومیک است. در شرایط کرونایی اخیر که اکثر آموزش های دانشگاهی به صورت مجازی ارائه می گردد استفاده ویژه از علم ارگونومی برای توسعه کیفیت آموزش ها بسیار ضروری است. در این مقاله، یک ارزیابی کلی از کیفیت ارگونومیک آموزشهای پشتیبانی شده با فن آوری های مجازی توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه کردستان ارایه شده و همچنین نتیجه گیری و توصیه هایی برای بهینه سازی آن بیان شده است. مطالعه حاضر به روش توصیفی تحلیلی بین تعداد 135 نفر از دانشجویان و 75 نفر از اساتید دانشگاه کردستان به صورت نمونه گیری در دسترس از تمام دانشکده ها انجام شد. این افراد کارت های کیفیت ارگونومیکی را تکمیل و سپس این کارت ها جمع آوری، وارد SPSS و و به روش های توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این مطالعه کیفیت ارگونومیکی در ابعاد اثربخشی، کارایی، رضایتمندی و مجموع این فاکتورها(کلی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که به طور کلی معیار رضایتمندی یک وابستگی خطی مثبت را با ارزیابی دانشجویان و اعضای هیئت علمی نشان داد. بر طبق نتایج آموزش های الکترونیکی ارائه شده در دانشگاه کردستان دارای اثربخشی کافی بوده اما از نظر کارایی و رضایتمندی سطوح پایینتری بدست آمد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارگونومی؛ اثربخشی؛ کارایی؛ رضایمندی و آموزش های الکترونیکی&emsp | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 370 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 272 |