
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,619 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,399 |
شناسایی چالشهای نظام یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 40-14 اصل مقاله (499.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نارنجی ثانی* 1؛ محمد رضا کرامتی2؛ پریسا مهماندوست3؛ سمانه حجازی4 | ||
1استادیار مدیریت آموزشی، گروه آموزشی علوم تربیتی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
2دانشیار مدیریت آموزشی، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف شناسایی چالشهای نظام یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی انجامشده است. روش پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری یافتهها با استفاده از رویکرد کیفی و بهکارگیری روش تحقیق پدیدارشناسی توصیفی صورت پذیرفته است. میدان پژوهش شامل کلیه اعضای هیئتعلمی تماموقت و وابسته است که در مؤسسه آموزش عالی مهر البرز بهعنوان اولین نهاد آموزش عالی الکترونیکی ایران مشغول به کار بودهاند که علاوه بر تخصص در حوزه یادگیری الکترونیکی دارای بیش از 5 سال سابقه تدریس در محیط الکترونیکی نیز بودهاند. یافتههای پژوهش از طریق ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و پس از حصول اطمینان از اشباع نظری با استفاده از روش تحلیل محتوا موردبررسی عمیقتر قرارگرفتهاند. نتایج تحلیل یافتهها منجر به شناسایی 12 چالش مرتبط با نظام یادگیری الکترونیکی شده است که عبارتاند از؛ چالشهای مرتبط با مدرس، فراگیر، دستیار آموزشی، روش تدریس در محیط الکترونیکی، تولید محتوی الکترونیکی، شیوه ارزشیابی در محیط الکترونیکی، نظام پشتیبانی در محیط الکترونیکی، تعامل در محیط الکترونیکی، نظام آموزش و توانمندسازی ذینفعان کلیدی، اهداف و استراتژیهای دانشگاه، فرهنگ یادگیری الکترونیکی و درنهایت چالشهای مرتبط با فناوری. با توجه به نتایج تحقیق حاضر ضروری است متصدیان و سیاستگذاران مؤسسه عالی مهر البرز در راستای افزایش میزان اثربخشی و بهبود مستمر کیفیت فرایند یاددهی-یادگیری در محیط الکترونیکی، سازوکارهای عملیاتی بر اساس اهم چالشهای شناساییشده طراحی، اجرا و مورد ارزیابی مستمر قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری الکترونیکی؛ فرایند یاددهی-یادگیری؛ چالش؛ نظام آموزش عالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 656 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 533 |