
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,272 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,486 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,339 |
بررسی تأثیر انواع طنز بر ویروسی شدن پیامهای تبلیغاتی: سبک طنز و پیوندهای اجتماعی مصرف کنندگان در شبکه های اجتماعی | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 3، مهر 1401، صفحه 1-18 اصل مقاله (1021.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی (کمی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J018.2022.002 | ||
نویسندگان | ||
محمد رحیم اسفیدانی* 1؛ طهمورث حسنقلی پور یاسوری2؛ نیما برمر3 | ||
1استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران | ||
2گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشکده پردیس البرز، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در عصر حاضر که سرعت و رقابت دو اصل مهم در فعالیتهای تجاری و صنعتی به شمار میروند، تبلیغات در جلب توجه و متقاعدسازی مصرفکنندگان نقش بسیار مهمی پیدا کرده است. طنز یکی از انواع جاذبههای تبلیغاتی است و میتواند موجب برجسته شدن برند و تمایل مخاطبان به اشتراکگذاری تبلیغات و درنتیجه موجب گسترش پیام تبلیغاتی و ویروسی شدن آن شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر انواع طنز بر ویروسی شدن تبلیغات با توجه به سبک طنز مخاطب و پیوندهای اجتماعی مصرفکنندگان در شبکههای اجتماعی میباشد. برای رسیدن به هدف این تحقیق، از روش شبهآزمایشی استفاده شده است. در این تحقیق، با انتخاب هشت کلیپ تبلیغاتی برندهای مختلف (با توجه به نوع طنز بهکار رفته در هر یک از کلیپهای تبلیغاتی) پس از مشاهده این کلیپهای تبلیغاتی میزان تمایل مشارکتکنندگان برای به اشتراکگذاری کلیپهای تبلیغاتی اندازهگیری شد. در این آزمایش 236 نفر از مصرفکنندگان بهعنوان نمونه آماری مشارکت داشتند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که طنز و انواع طنز تأثیر معناداری بر ویروسی شدن تبلیغات دارد، همچنین متغیر پیوندهای اجتماعی مصرفکنندگان رابطه بین ویروسی شدن تبلیغات در شبکههای اجتماعی و انواع طنز را تعدیل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تبلیغات؛ تبلیغات ویروسی؛ طنز؛ انواع طنز؛ شبکههای اجتماعی | ||
مراجع | ||
منابع
تک رسا (1399). گزارش صنعت تبلیغات دیجیتال در ایران: نگاهی به تبلیغات دیجیتال و زیرساختهای اینترنت و موبایل در ایران، تهران: تک رسا.
حقیقینسب، منیژه؛ احدی، پری و حقدادی، الهام (1399). تأثیر پیوندهای اجتماعی بر پاسخ مصرفکنندگان به تبلیغات در شبکههای اجتماعی. مطالعات رفتار مصرفکننده، 7 (1)، 22-46.
خالوزادهمبارکه، سجاد؛ مانیان، امیر و حسنقلیپور، طهمورث (1398). طراحی مدل ارتقای تجربه و پاسخ مشتری با استفاده از بازاریابی رسانههای اجتماعی. مطالعات رفتار مصرفکننده، 6 (1)، 287-310.
عزیزی، شهریار و نصیری، مرضیه (1392). تحلیل محتوای جاذبهها و شیوههای اجرا در آگهیهای تلویزیونی ایران. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، 6 (1)، 85-103.
کیماسی، مسعود و خوشنویس، مژده (1400)، تحلیل رفتار مشتریان با رویکرد اندازهگیری توجه بصری کاربران به تبلیغات بنر وبسایت. مطالعات رفتار مصرف کننده، 8 (1)، 22-37.
References Attia, A. M., Fakhr, R. A., Shalaby, M., & Attia, H. (2018). Social media marketing and behavioural change: a showcase from Tunisia's Jasmine Revolution. International Journal of Islamic Marketing and Branding, 3(4), 324-340. Azizi, Shahriyar, Nasiri, Marziyeh (2013). Content analysis of TV ads: A focus on commercials’ appeals and methods of presentation. Quarterly Journal of Communication Research, 20 (1), 85-103. (In Persian) Bhattacharya, S., Gaurav, K., & Ghosh, S. (2019). Viral marketing on social networks : An epidemiological perspective. Physica A, 525, 478–490. https://doi.org/10.1016/j.physa.2019.03.008 Berger, J., & Milkman, K. L. (2012). What makes online content viral?. Journal of marketing research, 49(2), 192-205. Catanescu, C. & Tom, G. (2001). Types of Humor in Television and Magazine Advertising”. Review of Business-Saint Johns University, 22(1), 92–95. Cline, T. W., Altsech, M. B., & Kellaris, J. J. (2003). When does humor enhance or inhibit ad responses? - the moderating role of the need for humor. Journal of Advertising, 32(3), 31–45. https://doi.org/10.1080/00913367.2003.10639134 Chang, J. H., & Wang, S. H. (2019). Different levels of destination expectation: The effects of online advertising and electronic word-of-mouth. Telematics and Informatics, 36, 27-38. Dickey, I. J., & Lewis, W. F. (2010). The Evolution (Revolution) of Social Media and Social Networking as a Necessary Topic in the Marketing Curriculum: A Case for Integrating Social Media into Marketing Classes. University of Dayton - Management and Marketing Faculty Publications, 140–143. Duncan, W. J., Smeltzer, L. R., & Leap, T. L. (1990). Humor and Work: Applications of Joking Behavior to Management. Journal of Management, 16(2), 255–278. https://doi.org/10.1177/014920639001600203 Ferri, F., Grifoni, P., & Guzzo, T. (2012). New forms of social and professional digital relationships: the case of Facebook. Social Network Analysis and Mining, 2(2), 121–137. https://doi.org/10.1007/s13278-011-0038-4 Fotiadis, A. K., & Stylos, N. (2017). The effects of online social networking on retail consumer dynamics in the attractions industry: The case of ‘E-da’ theme park, Taiwan. Technological Forecasting and Social Change, 124, 283–294. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.06.033 Haghighi Nasab, M., Ahadi, P., & Haghdadi, E. (2020). The impact of social bonds on consumer responses to advertising on social networks. Consumer Behavior Studies Journal, 7 (1), 22 46. (In Persian) Harlow, S. (2013). It was a" Facebook revolution": Exploring the meme-like spread of narratives during the Egyptian protests. Revista de Comunicación, 12, 59–82. Huang, Y. (2020). Hyperboles in advertising: a serial mediation of incongruity and humour. International Journal of Advertising, 39(5), 719–737. https://doi.org/10.1080/02650487.2019.1686331 Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 Khalouzadeh Mobarakeh, Sajjad , Manian, Amir and Hasangholipour Yasori, Tahmoures, (2019). Designing a customer experience and response improvement model using social media marketing. Consumer Behavior Studies Journal, 6 (1), 287-309. (In Parsian) Keimasi, M and Khoshnevis, M (2021). Analyzing customers' behaviors with approach of measuring Visual Attention of Users to Websites Banner Advertising. Consumer Behavior Studies Journal, 8 (1), 23-37. (In Parsian) Kilian, T., Hennigs, N., & Langner, S. (2012). Do Millennials read books or blogs? Introducing a media usage typology of the internet generation. Journal of Consumer Marketing, 29(2), 114–124. https://doi.org/10.1108/07363761211206366 Luevano, V. X., Pablo, J. N., Velazquez, M. L., Chance, B., & Ramirez, B. (2021). Attachment as a predictor of attraction to humor styles. Personality and Individual Differences, 173, 110634. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110634 Martin, R. A., Puhlik-Doris, P., Larsen, G., Gray, J., & Weir, K. (2003). Individual differences in uses of humor and their relation to psychological well-being: Development of the Humor Styles Questionnaire. Physical Review A, 32(6), 3817–3820. https://doi.org/10.1103/PhysRevA.32.3817 Menéndez-Aller, Á., Postigo, Á., Montes-Álvarez, P., González-Primo, F. J., & García-Cueto, E. (2020). Humor as a protective factor against anxiety and depression. International Journal of Clinical and Health Psychology, 20(1), 38–45. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2019.12.002 Miczo, N., & Averbeck, J. M. (2020). Perceived partner humor use and relationship satisfaction in romantic pairs: The mediating role of relational uncertainty. Humor, 33(4), 513–534. Mills, A. J. (2012). Virality in social media: the SPIN Framework. Journal of Public Affairs, 12(1), 162–169. https://doi.org/10.1002/pa Mohsenin, S., Sharifsamet, S., Esfidani, M.R. and Skoufa, L.A. (2018), "Customer decision-making styles as a tool for segmenting digital products market in Iran", Journal of Islamic Marketing, Vol. 9 No. 3, pp. 560-577. https://doi.org/10.1108/JIMA-04-2017-0041 Petrescu, M. (2015). Viral Advertising and the Implications of Social Media. In Marketing and Consumer Behavior: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 1248-1267.). IGI Global. Reichhart, P., Spann, M., & Pescher. (2014). Consumer Decision-making Processes in Mobile Viral Marketing Campaigns. Journal of Interactive Marketing, 28, 43–54. Rothwell, E., Ellington, L., Planalp, S., & Crouch, B. (2012). Exploring challenges to telehealth communication by specialists in poison information. Qualitative Health Research, 22, 67–75. Seneviratne, D., & Molesworth, B. R. C. (2015). Employing humour and celebrities to manipulate passengers’ attention to pre-flight safety briefing videos in commercial aviation. Safety Science, 75, 130–135. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2015.01.006 Shin, H., & Larson, L. R. L. (2020). The bright and dark sides of humorous response to online customer complaint. European Journal of Marketing, 54(8), 2013–2047. https://doi.org/10.1108/EJM-08-2018-0522 Silvia, P. J., Rodriguez, R. M., & Karwowski, M. (2021). Funny selves: Development of the Humor Efficacy and Identity Short Scales (HEISS). Personality and Individual Differences, 182, 111093. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.111093 Tach Resa (2020). A report of digital advertising, infrastructes and mobile in Iran, Tehran: Tach Resa. (In Persian) Taecharungroj, V., & Nueangjamnong, P. (2015). Humour 2.0: Styles and Types of Humour and Virality of Memes on Facebook. Journal of Creative Communications, 10(3), 288–302. https://doi.org/10.1177/0973258615614420 Tellis, G. J., MacInnis, D. J., Tirunillai, S., & Zhang, Y. (2019). What Drives Virality (Sharing) of Online Digital Content? The Critical Role of Information, Emotion, and Brand Prominence. Journal of Marketing, 83(4), 1–20. https://doi.org/10.1177/0022242919841034 Terence A. Shimp. (2010). Advertising, Promotion, and Other Aspects of Integrated Marketing Communications. South-Western Cengage Learning, 2010. Vuorela, T., Alatalo, S., Oikarinen, E.-L., & Poutiainen, A. (2021). Young consumers’ views on humorous BELFcommunication. Corporate Communications: An International Journal, 26(2), 265–278. https://doi.org/10.1108/CCIJ-01-2020-0008 Yi, Y., Zhang, Z., & Gan, C. (2018). The effect of social tie on information diffusion in complex networks. Physica A: Statistical Mechanics and Its Applications, 509, 783–794. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.physa.2018.06.063 Zhang, Y., & Zinkhan, G. M. (2006). Responses to humorous ads: Does audience involvement matter? Journal of Advertising, 35(4), 113–127. Zhu, Y., Lynette Wang, V., Wang, Y. J., & Wei, J. J. (2022). How to craft humorous advertisements across diverse cultures? Multi‐country insights from Brazilian, Chinese and American consumers. International Journal of Consumer Studies, 46(3), 716-730.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,359 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 961 |