
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,611 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,393 |
تحلیلی بر تاثیر پذیری رفتار خریداران سازمانی از مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها (مطالعه موردی سازمان های دولتی استان کردستان) | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 3، مهر 1401، صفحه 19-33 اصل مقاله (963.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی (کمی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J018.2022.004 | ||
نویسندگان | ||
فریدون احمدی* 1؛ ناصر توره2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ، گروه مدیریت | ||
2استادیار مدیریت دولتی ، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه دقت در خریدهای سازمانی به ویژه برای سازمان های دولتی با توجه به حساسیت ها و نظارت های قانونی متعددی که وجود دارد از اهمیت خاصی برخوردار است. واحدهای تولیدی هم با اطلاع از این نوع حساسیت ها، تلاش می کنند تا با تشخیص نیازهای واقعی خریداران سازمانی و ارجحیت های نگرشی و رفتاری آنان، جایگاه مثبتی از خود در ذهن این نوع از مشتریان خاص ایجاد نمایند. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی به عنوان رویکردی مناسب در جهت موضع یابی شرکتی، بر رفتار خریداران سازمانی در سازمان های دولتی استان کردستان انجام شده است. برای تحقق این هدف تعداد 100 نفر از کارشناسان خرید و تدارکات سازمان های دولتی در استان کردستان به شیوه قضاوتی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پژوهش حاضر، بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. از دو روش کتابخانه ای و میدانی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. در روش میدانی جمع آوری داده ها بوسیله ی پرسشنامه انجام شد و 100 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار های SPSS و Smartpls استفاده شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها با تاثیر بر ترجیحات و کیفیت ادراکی برند، بر رفتار خریداران سازمانی، در سازمان های دولتی استان کردستان تاثیر مثبتی گذاشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
خریداران سازمانی؛ مسئولیت پذیری اجتماعی؛ ترجیحات برند؛ کیفت ادراکی برند | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، ابوالقاسم و علوی، سیدمسلم (1396). اثر ابعاد مسئولیتپذیری اجتماعی بر ترجیح برند با استفاده از طرح چهارگروهی سالومون. چشمانداز مدیریت بازرگانی، 16 (30)، 13-31.
اسماعیلپور، مجید؛ صیادی، امرالله، داورای احمدپور، مرضیه و موسوی شورگلی، سولماز (1396). تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر وفاداری به برند به واسطة اعتبار برند (مورد مطالعه: بانک صادرات ایران، شهر بوشهر(. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، 7 (4)، 57-76.
رجبیفرجاد، حاجیه و قاسمیهمدانی، ایمان (1392). تاثیر مسئولیتپذیری اجتماعی و کیفیت ادراکشده برند بر ترجیح برند در شعب بانک صادرات شهر آمل. خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، 4 (2)، 17-25.
روستا، احمد؛ ونوس، داور و ابراهیمی، عبدالحمید (1386). مدیریت بازاریابی، انتشارات سمت.
روشن، سید علیقلی و فرزانهحسنزاده، ژاله (1393). تأثیر مسئولیت اجتماعی بر کیفیت و پیامدهای رابطه سازمانی. مطالعات رفتار سازمانی. 2 (3)، 136-109.
عباسی، عباس؛ زندیلک، مسعود و خلیفه، مجتبی (1394). تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر اعتماد به برند و ترجیح برند با نقش میانجی کیفیت ادراکشده و ارزش برند. چشمانداز مدیریت بازرگانی، 14 (25)، 31-44.
References
Abbasi, A., Zand Lack, M., & Khalifa, M. (2015). The Impact of Social Corporate Responsibelty To Trust Brand and Brand Preference with a mediating Quality Perceived and brand value. Business Management Perspectives, 14(25), 31-44. (In Persian)
Abd Rahim, R. Waheeda Jalaludin, F. & Tajuddin, K. (2011). The importantce of corporate social responsibiblity on concumer behaviore in malasyia. Asian Academy of Management, 16(1), 119-139. Afsar, B. (2014). Effect of perceived Price, Brand Image, perceivedQuality and Trust on Consumer’s buying Preferences. Journalof Economics and Business Research, 1, 7-20 .
Baek, T. H., & King, K. W. (2011). Exploring the consequences of brand credibility in services. Journal of Services Marketing, 25(4), 260–272.
Chatterji, A.; Levine, D. & Toffel, M. (2009). How Well Do Social Ratings Actually Measure Corporate Social Responsibility? Journal of Economics & Management Strategy, 18(1), 125–169.
Choi, Beet-Na, Hyen-Ho Lee, and Hoe-Chang Yang (2014). "Impacts of value inclination and self-expressive consuming propensity upon eco-friendly product purchasing intention." Asian Journal of Business Environment 4.4: 39-49.
Dimmler, L. (2017). Linking social determinants of health to corporate social responsibility: Extant criteria for the mining industry. The Extractive Industries and Society, 4(1), 216-226.
Ebrahimi, A., & Alavi, S. M. (2016). The effect of social responsibility dimensions on brand preference using Salomon's four-group design. Business Management Perspectives, 16 (30), 13-31. (In Persian)
Esmaeilpour, M., Sayyadi, A., Delvari Ahmadpour, M., Mousavi Shourgoli, S. (2017). The Impact of Corporate Social Responsibility on Brand Loyalty through Brand Credibility (Case Study: Saderat Bank of Iran, Bushehr City). New Marketing Research Journal, 7 (4), 57-76. (In Persian)
Gomez-Carrasco, P., & Osma, E. G.-S. (2016). the illusion of CSR: drawing the line between core and supplementary CSR. Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, 7(1), 125-151.
Ismailpour, Majid and Borjoui, Sahebeh (2016). The effect of corporate social responsibility and image on brand equity. Quarterly Journal of New Marketing Research, Volume 6, pp. 79-94.
Jain, R., & Moya, M. D. (2013). Global, Local, or Glocal: Investigating CSR Strategies of Best Corporate Citizens in India. International Journal of Strategic Communication, 7(3), 207–226.
Jamali, D. (2008), a stakeholder approach to corporate social responsibility: fresh insights into theory vs. practice, Journal of Business Ethics, 82(1), 213-31.
Kerin, R. A., Berkowitz, E. N., Hartley, S. W., & Rudelius, W, Marketing (8th ed.), McGraw-Hill, 2004.
Kotler, P, Marketing Management (Millennium ed.), Prentice-Hall Inc, 2002.
Lai, C.-S.; Chiu, C.-J.; Yang, C.-F. & Pai, D.-C. (2015). the Effects of Corporate Social Responsibility on Brand Performance: The Mediating Effect of Industrial Brand Equity and Corporate Reputation. Journal of Business Ethics, 14(4), 457-469.
Liu, J., & Smeesters, D. (2014). Have you seen the news today? The effect of death-related media contexts on brand preferences. Journal of Marketing Research, 47(2), 251-262.
Lun Li (2020). Advertising, Brand Preferences, and Market Structure, American Economic Review, Vol. 84, pp. 157{177.
McCarthy, S., Oliver, B., & Song, S. (2017). Corporate social responsibility and CEO confidence. Journal of Banking & Finance, 75(1), 280-291.
Rajabi Farjad, H., & Ghasemi Hamedani, I. (2013). The effect of social responsibility and perceived brand quality on brand preference. Iranian Journal of Public Administration Mission, 4 (2), 17-25. (In Persian)
Roshan, S. A., & Farzaneh Hassanzadeh, J. (2014). The effect of social responsibility on the quality and consequences of the organizational relationship. Organizational Behavior Studies, 2(3), 109-136. (In Persian)
Rusta, A., Venus, D., & Ebrahimi, A. (2007). Marketing Management. Tehran: Samat Publications. (In Persian)
Samudro, A., Sumarwan, U., Simanjuntak, M & Yusuf, E. (2020). Assessing the effects of perceived quality and perceived value on customer satisfaction.Management Science Letters, 10(5), 1077-1084.
Shapiro, Bradley, Guenter J. Hitsch, and Anna Tuchman (2018) \Generalizable and Robust TV Ad Effects," SSRN Electronic Journal.
Solomon Olajide, F. (2014). Corporate Social Responsibility (CSR) Practices and Stakeholders Expectations: The Nigerian Perspectives. Research in Business and Management, 1(2), 240-261.
Tri Cuong (2020). Influence of Brand Trust, Perceived Value on Brand Preference and Purchase Intention, Journal of Asian Finance, Economics and Business Vol 7 No 10 (2020) 939–947.
Tuan, L. T., & Ngoc, L. T. (2014). CSR-based model of clinical governance. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 8(1), 62-97.
Van Doorn, Jenny; Verhoef, Peter C.; Risselada, Hans. 2020. "Sustainability Claims and Perceived Product Quality: The Moderating Role of Brand CSR" Sustainability 12, no. 9: 3711.
Wetzels, Martin, Gaby Odekerken-Schröder, and Claudia Van Oppen (2009). "Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration." MIS quarterly, 177-195.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 520 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 548 |