
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,591 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,814 |
بررسی رابطه جهتگیری هدف تحصیلی و مسئولیتپذیری دانشجومعلمان | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 8، فروردین 1403، صفحه 14-1 اصل مقاله (737.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2024.62295 | ||
نویسندگان | ||
یاسر صیادی* 1؛ حبیب سلیمانی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، ایران | ||
2استادیار گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، ، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
دانشگاه فرهنگیان باید شرایطی فراهم کند تا دانشجومعلمان بهتر تصمیم بگیرند و مسئولیت تصمیمهایشان را بپذیرند. تصمیمات باید بهگونهای باشد که آنان را به سمت موفقیت سوق دهد و مسئولیت انتخابی که کردهاند را بپذیرند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جهتگیری هدف تحصیلی و مسئولیتپذیری دانشجومعلمان پسر دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399-1400 بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجومعلمان پسر مقطع کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی کرمانشاه بودند که تعداد 219 نفر بهعنوان نمونه پژوهش و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق، از پرسشنامههای مسئولیتپذیری روانشناختی کالیفرنیا (CPI) و پرسشنامه جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور استفاده شد و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج ضرایب رگرسیون نشان داد که مؤلفههای هدف تسلط، هدف عملکردگرایشی، هدف عملکرداجتنابی (05/0≥P) میتوانند واریانس متغیر مسئولیتپذیری را بهصورت معنیدار تبیین کنند و جهتگیری هدف تحصیلی با 95/0 اطمینان میتواند تغییرات مربوط به مسئولیتپذیری را پیشبینی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
جهتگیری هدف تحصیلی؛ مسئولیتپذیری؛ دانشجومعلمان؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
مراجع | ||
Aghaie, Korosh. (2015). Relationship between organizational culture and organizational climate with the responsibility of the staff of Shiraz technical and vocational education centers, thesis for receiving a master's degree in educational managaement, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Marvdasht Branch. Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84 (3), 261-271. Bonyadi Hashemi, Haleh (2011). Investigating the Relationship between Goal Orientation and Academic Achievement in Female Students of Tabriz State Model High Schools in the Academic Year 2011-2012, M.Sc. Thesis, Islamic Azad University, Tabriz Branch. Bråten, I., & Strømsø, H. I. (2003). A longitudinal think-aloud study of spontaneous strategic processing during the reading of multiple expository texts. Reading and Writing, 16(3), 195-218. Chen, B. (2015), Basic psychological needs satisfaction, need frustration, and need strength across four cultures. Motive Emot, 39,216-236 Dweck, C. & Leggett, E. (1988). A social cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256- 273. Elliot. A. J. & Church, M. A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 218-232. Hellison, D. (2003). “Teaching responsibility through physical activity”. Champaign, IL: Human Kinetics. Jokaar, Bahram and Delavarpour, Mohammad Agha. (2007). The relationship between educational procrastination and development goals. New Thoughts, 3 (4-3), 80-61. Jokaar, Bahram., & Latifian, Morteza .(2006). Relationship between identity dimensions and goal orientation in a group of pre-university students in Shiraz and Yasouj, Journal of Social Sciences and Humanities, Shiraz University,. 49, 27-46. Kaplan, A., & Maehr, M. (2007). The contributions and prospects of goal orientation theory. educational Psychology Review, 19, 141-184. Kazempour, Ismail; Babapour Vajari, Maryam .(2017). The Impact of Peace Education on Student Responsibility, a New Approach in Educational Management, 32, 65-82. Khademi, Mohsen., & Noshadi, Nasser .(2006). Investigating the relationship between goal orientation and self-regulated learning and academic achievement in pre-university students in Shiraz, Journal of Social Sciences and Humanities, Shiraz University, No. 49, 63-78. Modares Yazdi, Elnaz., Jalali, Seyed Ahmad., & Tajli, Parisa .(2017). The Relationship between Attachment Styles and Identity Styles with Student Responsibility, Psychological Studies and Educational Sciences, :3, 1.3, 53-59. Mohammadi Darvishvand, Behnoosh; Salibi, Jacant (2016). A study of goal orientation with spiritual intelligence and responsibility of female students in the first year of the second year of high school in Tehran, Cultural Sociology, 7 ( 2), 69-102.
Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: A conception of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological Review, 91, 328-346. Nora Benjar, Mehdi., Sabunchi, Reza,. Kaykhosravi, Farideh., Hosseini, Seyed Ali.,& Hassanpour, Ghobad .(2009). The Relationship between Goal Orientation and Sources of Gaining Confidence in Athletes, Journal of Physical Education and Sports Science,. 1(7), 5-14. Pantrich, Paul R.. & Shank, Dale H. (2007). Motivation in Education: Theories, Research and Applications, translated by Mehrnaz Shahrarai, Tehran, Alam Publications. RamezaniNejad, Rahim .(2011). Physical education in schools, sixth edition, Samat Publications, Tehran. Rasooli, Khorshidi., Fatemeh, Bahrami., Masoumeh, Arab Ameri, Mohammad., & Yousefi, Azita (2016). Relationship between goal orientation and academic achievement, Journal of Psychological Studies and Educational Sciences,: 2 ( 2), 178-191. Symaco, L. P. & Tee, M. Y. (2019). Social responsibility and engagement in higher education: Case of the ASEAN, International Journal of Educational Development, Vol. 66, 184-192. Yaqubi, Leila (2011). Investigating social responsibility in the teachings of Islam and its educational implications for teachers. Master Thesis of Allameh Tabatabai University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 555 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 494 |