
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,341,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,041,497 |
بررسی تجربههای زیسته از یادگیریهای پنهان در استفاده از ویدئو گیمها و انیمیشنها (مطالعهای پدیدارشناسانه) | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 8، فروردین 1403، صفحه 145-120 اصل مقاله (1006.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2024.62329 | ||
نویسندگان | ||
سمیه کیارسی1؛ مظهر بابایی* 2 | ||
1استادیار گروه آموزش ابتدایی، واحد شادگان، دانشگاه آزاد اسلامی، شادگان، ایران. | ||
2استاد یار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
بررسی چگونگی یادگیری پنهان رسانهای کودکان همواره یکی از مهمترین مسائل موجود در نظام تربیتی کشور بوده است. بر این اساس محققان در پژوهش حاضر به تحلیل تجربه زیسته دانش آموزان از یادگیری پنهان رسانهای پرداختهاند. در پژوهش حاضر، از رویکردی کیفی از نوع روش پدیدارشناسی توصیفی و روش گردآوری اطلاعت اَسنادی-کتابخانهای، بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل 15 شرکتکننده (10 پسر و 5 دختر) از دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان دزفول در زمستان 1399 بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه با آنها تا رسیدن به سطح اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش، مصاحبهی عمیق نیمه ساختاریافته محقق ساخته بوده و تحلیل مصاحبهها به روش هفت مرحلهای کلایزی تحلیل و مقولهبندی شدهاند. یافتههای پژوهش شامل 3 مضمون اصلی: 1) یادگیری درباره عناصر فریبنده محتوایی، 2) یادگیری درباره تکنیکهای فریبنده تولید، 3 ) یادگیری درباره انگیزه و اهداف تولیدکنندگان و نیز 12 زیر مضمون بود. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که یادگیری پنهان دانشآموزان از ویدئوگیمها و انیمیشنها در شکلدهی نگرش و رفتار آموزشی آنها نقش بسزایی دارد. ازاینرو، شناسایی مؤلفههای مذکور و سپس برنامهریزی و ارائه راهکارهای مناسب جهت پرورش مهارتهای تفکری سطح بالا و پیچیده در دانشآموزان، ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربههای زیستهی دانشآموزان؛ یادگیری پنهان؛ ویدئوگیمها و انیمیشنها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 267 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |