
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,272 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,486 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,339 |
تحلیل تجربههای زیسته از یادگیرهای پنهان در مواجهه با ویدئو گیمها و انیمیشنها (مطالعهای پدیدارشناسانه) | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مظهر بابایی1؛ سمیه کیارسی* 2 | ||
1عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
2گروه آموزش ابتدایی، واحد شادگان، دانشگاه آزاد اسلامی، شادگان، ایران | ||
چکیده | ||
بررسی چگونگی یادگیری پنهان رسانه ای کودکان همواره یکی از مهم ترین مسائل موجود در نظام تربیتی کشور بوده است . بر این اساس محققان در پژوهش حاضر به تحلیل تجربه زیسته دانش آموزان از یادگیری پنهان رسانه ای پرداخته اند. در پژوهش حاضر ، از رویکردی کیفی از نوع روش پدیدارشناسی توصیفی، و روش گردآوری اطلاعت اَسنادی-کتابخانهای، بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل 15 شرکت کننده (10پسر و 5 دختر) از دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان دزفول در زمستان 1399 بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه با آنها تا رسیدن به سطح اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش، مصاحبهی عمیق نیمه ساختاریافته محقق ساخته بوده و تحلیل مصاحبهها به روش هفت مرحلهای کلایزی تحلیل و مقولهبندی شدهاند. یافتههای پژوهش شامل 3 مضمون اصلی: 1) یادگیری درباره عناصر فریبنده محتوایی، 2) یادگیری درباره تکنیکهای فریبنده تولید، 3 ) یادگیری درباره انگیزه و اهداف تولیدگان و نیز 12 زیر مضمون بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفتکه یادگیری پنهان دانشآموزان از ویدئوگیمها و انیمیشنها در شکلدهی نگرش و رفتار آموزشی آنها نقش بهسزایی دارد. از اینرو، شناسایی مولفههای مذکور و سپس برنامهریزی و ارایه راهکارهای مناسب جهت پرورش مهارتهای تفکری سطح بالا و پیچیده در دانشآموزان، ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربههای زیستهی دانشآموزان؛ یادگیری پنهان؛ ویدئوگیمها و انیمیشنها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 230 |