
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,573 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,811 |
واکاوی چالش های نظام آموزش الکترونیکی در آموزش عالی: تجارب دانشجویان و اعضای هیئتعلمی در بحران کووید 19 | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، تیر 1401، صفحه 26-1 اصل مقاله (564.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): doi.org/10.34785/J026.2022.007 | ||
نویسندگان | ||
مریم سادات قریشی خوراسگانی* 1؛ محسن نظرزاده زارع2 | ||
1استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف واکاوی چالشهای نظام آموزش الکترونیکی دانشگاه الزهرا (س) در بحران پاندمی کووید 19 انجامشده است. بر این اساس، پژوهشگران از رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی استفاده کردند. جامعه هدف، دانشجویان و اعضای هیئتعلمی دانشگاه الزهرا (س) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی و در نظر گرفتن اشباع نظری در یافتهها تعداد 20 عضو هیئتعلمی و 30 دانشجو بهعنوان نمونه مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادهها به روش تحلیل محتوای استقرایی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. برای بررسی اعتبار یافتهها از دو روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان در پژوهش و روش بازبینی توسط همکاران استفاده شد. یافتهها نشان داد، از مجموع 380 کد استخراجشده؛ 210 کد مربوط به چالشهای نظام آموزش الکترونیکی از منظر دانشجویان و 170 کد مربوط به چالشها از منظر اعضای هیئتعلمی بود. براین اساس، چالشهای نظام آموزش الکترونیکی در دانشگاه الزهرا از منظر دانشجویان و اعضای هیئتعلمی در شش طبقه شامل: چالش زمان، چالش زیرساختها و خدمات پشتیبانی، چالش انگیزه، چالش مهارتهای پیشنیاز، چالش فنی و چالش اجتماعی طبقهبندی شدند. شایانذکر است، با شناسایی چالشها بهعنوان رویکردی مهم برای اصلاح و تغییر در کیفیت نظام آموزش الکترونیکی، میتوان در مورد میزان موفقیت و عدم موفقیت شیوه آموزش الکترونیکی دانشگاه موردمطالعه اظهارنظر کرد تا در جهت تدوین برنامههای آتی و کاهش و رفع چالشهای مذکور، سیاستهای لازم اتخاذ شود. | ||
کلیدواژهها | ||
"آموزش الکترونیکی"؛ "دانشگاه"؛ "چالشها"؛ "کووید 19" | ||
مراجع | ||
Aboagye, E, Yawson, J.A., & Appiah, K.N. (2020). COVID-19 and E-Learning: the Challenges of Students in Tertiary Institutions. Social Education Research, 1(1), 109-115. Alborzi, M., & Khoshbakht, F. (2020).Students lived Experience of University E-learning During the Corona Crisis. National Conference on the Exchange of Experiences of Universities and Educational Centers in the Implementation of E-Learning in the Covid Crisis 19, 11-13 August 2020, K. N. Toosi University of Technology (In Persian). Almaiah, M.A, Al-Khasawneh, A., & Althunibat, A. (2020). Exploring the Critical Challenges and Factors Influencing the E-learning System Usage during COVID-19 Pandemic. Education and Information Technologies, 22, 1-20. Bailey, D.R., & Lee, A.R. (2020). Learning from Experience in the Midst of COVID-19: Benefits, Challenges, and Strategies in Online Teaching. Computer-Assisted Language Learning Electronic Journal, 21(2), 178-198. Bazargan, A., Farasatkhah, M. (2020). Monitoring and Evaluation in Higher Education. Third Edition, Tehran: Samat Publications (In Persian). Bazargan, A., & Bazargan, K. (2020). Corona’s Free Notion to Higher Education for Using Digital Technology: The Need for Planning toward Digital Transformation in Universities in the Post-Corona. In Discussions in Higher Education, Science and the Corona Crisis in Iran, Mirzaei, H. Tehran: Research Institute for Cultural and Social Studies (In Persian). Brazendale, K, Beets, M. W, Weaver, R. G, Pate, R. R, Turner-McGrievy, G. M, Kaczynski, A. T., & Von Hippel, P. T. (2017). Understanding Differences between Summer vs. School Obesogenic Behaviors of children: the Structured Days Hypothesis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(1), 100. Dehghan, Z., & Zahedi, H. (2020). E-learning in the Covid Age 19: Challenges and Opportunities. National Conference on the Exchange of Experiences of Universities and Educational Centers in the Implementation of E-Learning in the Covid Crisis 19, 11-13 August 2020, K. N. Toosi University of Technology (In Persian). Darabi, S, Neyestani, M., & Babri, H. (2014). Identifying and Prioritizing Strategic Planning Components in Virtual Education (A Qualitative Study in the Virtual School of Isfahan University). Media, 5 (3), 47-56 (In Persian). Edelhauser, E., & Dima, L.L. (2020).Is Romania Prepared for eLearning during the COVID-19 Pandemic? Sustainability, 12(5438), 1-29. Ghorbankhani, Mm, & Salehi, K. (2017). Representing the Challenges of Virtual Education in the Iranian Higher Education System: A study by phenomenological method, Information and Communication Technology in Educational Sciences, 7 (2), 123 – 148 (In Persian). Lin, H. (2015). Computer-Mediated Communication (CMC) in L2 Oral Proficiency Development: A Meta-Analysis. ReCALL, 27(3), 261-287. Mirzaeian, V. (2020).Challenges of Online Language Teaching in Universities during the Corona. National Conference on the Exchange of Experiences of Universities and Educational Centers in the Implementation of E-Learning in the Covid Crisis 19, 11-13 August 2020, K. N. Toosi University of Technology (In Persian). Mirzaei, H. (2020). Essays in Higher Education, Science and the Corona Crisis in Iran, First Edition, Tehran, Research Institute for Cultural and Social Studies (In Persian). Musavi, S.M. (2020). Students' Attitudes toward Virtual Education Offered at Yazd University. National Conference on the Exchange of Experiences of Universities and Educational Centers in the Implementation of E-Learning in the Covid Crisis 19, 11-13 August 2020, K. N. Toosi University of Technology (In Persian). Owolabi, T. O, Oyewole, B. K., & Oke, J. O. (2013). Teacher Education, Information and Communication Technology: Prospects and Challenges of E-teaching Profession in Nigeria. Journal of Humanities and Social Sciences, 1(2), 87-91. Payne, J. S. (2020). Developing L2 Productive Language Skills Online and the Strategic Use of Instructional Tools. Foreign Language Annals. https://doi.org/10.1111/flan.12457. Rapanta, C, Botturi, L, Goodyear, P, Guàrdia, L., & Koole, M. (2020). Online University Teaching During and After the Covid-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activity. Postdigital Science and Education, 2,923–945. Raheem, B.R., & Khan, A. (2020). The Role of E-learning in Covid-19 Crisis.International Journal of Creative Research Thoughts (IJCRT), 8(3), 3135-3138. Khadivar, S., & Rahmani, Y. (2014). Virtual University Obstacles and Challenges in the Electronic City. Bimonthly Artificial Intelligence and Instrumentation, 8(4), 186-205 (In Persian). Khorsandi Taskoh, A. (2020). The Concept of Advanced Virtual Higher Education in the Post-Corona Era. In Discussions in Higher Education, Science and the Corona Crisis in Iran, Mirzaei, H. Tehran: Research Institute for Cultural and Social Studies (In Persian). Khatib Zanjani, N, Zandi, B, Farajollahi, M, Sarmadi, M. R, Ebrahim Zadeh, I. (2012). The Structured Analysis of Requirements and Challenges of E-Learning and Proposing a a Practical Model for Successful Implementation of E- Courses in Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 11 (8),995-1009 (In Persian). Shahzad, A, Hassan, R, Aremu, A.U, Hussain, A. & Lodhi, R.N. (2020). Efects of COVID‑19 in E‑learning on Higher Education Institution Students: the Group Comparison between Male and Female. Quality & Quantity, 1–22. Soni, V.D. (2020).Global Impact of E-learning during COVID 19. SSRN Electronic Journal, 1-13. Seraji, F., & Seyfi, A. (2015). Investigating the Role of E-Learning Skills on the Virtual Students’ Academic Achievement and Satisfaction, Technologi of Instuction and Learning, 1 (2), 21-57 (In Persian). UNESCO (2020). COVID-19 Educational Disruption and Response.https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences; https://en.unesco.org/covid19/educationresponse; https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/globalcoalition. Retrieved Nov 2020. Wang, C, Hsu, H. C. K, Bonem, E. M, Moss, J. D, Yu, S, Nelson, D. B, & LevesqueBristol, C. (2019). Need Satisfaction and Need Dissatisfaction: A Comparative Study of Online and Face-to-Face Learning Contexts. Computers in Human Behavior, 95, 114-125. Xia, J, Fielder, J., & Siragusa, L. (2013). Achieving Better Peer Interaction in Online Discussion Forums: A Reflective Practitioner Case Study. Issues in Educational Research, 23(1), 97-104. Zamani, B, Parhizi, R., & Kaviani, H. (2015). Identify Challenges and Performance Assessment of Students E-courses. Educational Technology, 9(3), 199-206 (In Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 356 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354 |