
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,561 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,368 |
تدوین دست نامه راهنمای هنر درمانی مادر-محور و آزمون اثر آن بر رابطه مادر و کودک برای خانوادههای دارای کودکان دچار اختلالات طیف درخودماندگی | ||
مشاوره و روان درمانی خانواده | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 31، شهریور 1400، صفحه 75-104 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: پژوهش اصیل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/fcp.2021.62340 | ||
نویسندگان | ||
کیانا زاده محمدی1؛ علی زاده محمدی* 2؛ هاله افقی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
2دانشیار پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
اختلالات طیف درخودماندگی بهعنوان یکی از وخیمترین و پیچیدهترین اختلالات روانشناختی کودکان شناختهشده است که با مشکلاتی چون نقص کیفی در روابط اجتماعی، کلامی و رفتارها، حرکات تکراری، کلیشهای و محدود همراه است. این مشکلات در روند ارتباط و تعاملات این کودکان با سایرین و اعضای خانواده بهخصوص مادران آنها اثر منفی و آسیبزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف تدوین دست نامه راهنمای هنر درمانی مادر-محور و چگونگی اثربخشی آن بر رابطه مادر و کودک انجامگرفته است. روش مورداستفاده در پژوهش حاضر، روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون، همراه با گروه کنترل و پیگیری (دوماهه) است. تعداد بیست مادر و کودک دارای اختلالات طیف درخودماندگی از میان مادران و کودکانی که به کلینیک آموزش و پژوهش کودکان با اختلال ویژه دانشگاه شهید بهشتی مراجعه کردهاند، انتخابشده و بهطور تصادفی در دو گروه دهنفره آزمایش و کنترل قرار داده شدند. هر دو گروه در سه مرحله، پیش و پس از مداخله و دو ماه بعد از مداخله به مقیاس رابطه مادر و کودک پیانتا (Pianta, 1992) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و روشهای آماری t استیودنت و تحلیل واریانس آمیخته استفادهشده است. یافتهها نشان داد که دست نامه راهنمای هنر درمانی مادر-محور بهطور معناداری رابطه مثبت مادر و کودک را در گروه آزمایش افزایش داده است؛ افزایش صمیمیت (F=8.49,sig<0.001) کاهش تعارض (F=47.52,sig<0.001) و کاهش وابستگی (F=13.29,sig<0.001). بهعبارتدیگر تعارض و وابستگی در رابطه مادر و کودک دارای اختلالات طیف درخودماندگی کاهش و نزدیکی افزایشیافته است. درنتیجه اثربخشی دست نامه راهنمای هنر درمانی مادر-محور مورد تائید است. | ||
کلیدواژهها | ||
درخودماندگی؛ دست نامه راهنمای هنر درمانی مادر-محور؛ هنر درمانی؛ رابطه مادر و کودک | ||
مراجع | ||
Abareshi, Z., Tahmasian, K., Mazaheri, M., & Panaghi, L. (2009). The impact of psychosocial Child Development training program, done through improvement of mother-child interaction, on parental self-efficacy and the relationship between mother and child under three. Journal of Research in Psychological Health, 3(3), 49-58. https://doi.org/20.1001.1.20080166.1388.3.3.5.5 [Persian] Aali, Sh., Amin Yazdi, A., Abdkhodaei, M., Chamanabad, A., & Moharrari, F. (2015). Designing a family-centered combination therapy based on the integrated human transformation model and comparing its effectiveness with fluor time play therapy on behavioral symptoms of children with autism spectrum disorder and parenting stress. Journal of Psychological Achievements, Educational Sciences and Psychology, 4 (22), 25-46. https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=301839[Persian] Azizi, M., Afrooz, Gh., Hassanzadeh, S., Qhobaro Bonab, B., & Arjomandnia, A. (2015). Designing a program for pre-verbal skills training and evaluating its effectiveness in improving the social skills of high-functioning autistic children. Children Empowerment Quarterly, 6(3), 13-23. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320079 [Persian] Baron Cohen, S. (2010). Autism and Asperger Syndrome, Translated by Ganji,M. Tehran: Savalan Publications. (Original Release Date2008). [Persian] Baron-Cohen, S. (2008). Precursors to a theory of mind: Understanding attention in others. In A. Whiten, Ed., Natural theories of mind: Evolution, development, and simulation of everyday mindreading. Cambridge, MA: Basil Blackwell, 26(1), 233-251.https://psycnet.apa.org/record/1995-98053-000. Baker, M., Stahmer A.,& Burns, A. (2007). Child demographics associated with outcomes in a community-based pivotal response training program. Journal of Positive Behavior Interventions, 9(1), 52-60. https://doi.org/10.1177/10983007070090010601 Case, C., & Dalley, T. (2008). Art Therapy with Children from Infancy to Adolescence. https://www.routledge.com/Art-Therapy-with-Children-From-Infancy-to-Adolescence/Case-Dalley/p/book/9780415386302 Case, C., & Daly, T. (2014). Children's art therapy. Translated by Salimi, H. Tehran: New World Publishing. (Original Release Date, 2008). [Persian] Cook, A., Ogden, J., & Winstone, N. (2018). The impact of a school-based musical contact intervention on prosocial attitudes, emotions, and behaviors: a pilot trial with autistic and neurotypical children. 23(4):933-942. https://doi.org/10.1177/1362361318787793 Durrani, H (2014). Facilitating Attachment in Children With Autism Through Art Therapy: A Case Study. Journal of Psychotherapy Integration 2019 American Psychological Association, 2(29), 44–108. https://my.mtmary.edu/ICS/icsfs/Durrani%2c_Huma.pdf?target=e8f46f22-9c31-4cf8-b1c4-77a18dc20858[Persian] Emery, M. J. (2004). Art therapy as an intervention for autism. Journal of the American Art Therapy Association, 21(1), 191-191. https://eric.ed.gov/?id=EJ682598 Evans, K., & Dubowski, J. (2001). Art therapy with children on the autistic spectrum: Beyond words. https://www.amazon.com/Art-Therapy-Children-Autistic-Spectrum/dp/1853028258 Fancourt, D., & Finn, S. (2019). What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review. Health Evidence Network synthesis report, No.67. https://doi.org/ 13: 978-92-890-5455-3 Gabriels, L. R., & Gaffey, J. L. (2012). Art therapy with children on the autism spectrum. https://psycnet.apa.org/record/2012-03899-015 Hosseini, M. (2003). Advice of parents on educational issues, and children's education with educational warnings. Tehran: Asatir Publications. [Persian] Hatamzadeh, A., Pouretemad, H. R., & Hassanabadi, H. (2010). The effectiveness of parent-child interaction therapy for children with high functioning autism. Journal of Procedia Social and Behavioral Sciences, 5(1), 994-997. https://dx.doi.org/10.1007%2Fs10803-008-0567-5. [Persian] Kuhn, J. C., & Carter, A. S. (2006). Maternal self-efficacy and associated parenting cognitions among mothers of children with autism. American Journal of Orthopsychiatry, 76(4), 564-575.https://doi.org/10.1037/0002-9432.76.4.564 Khoramabadi, R., Chimeh, N., Pour-Etemad, H., & Tahmasian, K. (2009). Comparison of parenting stress among mothers of children with autism spectrum disorder and mothers of normal children. Journal of Family Studies, 5(19), 387-399.https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=103709 [Persian] Liu, J., Yao, L., Zhang, W., & Xiao, Y. (2017). Gray matter abnormalities in pediatric Autism spectrum disorder: a meta-analysis with signed differential mapping. Euro Child Adolesc Psychiatry, 26, 411-95. https://doi.org/10.1007/s00787-017-0964-4 Landgarten, H. (2008). Clinical Art Therapy. Translated by Hashemian, k., & AbuHamza, A. Tehran: Danjeh Publishing. (Original Release Date, 2015). Liebman, M. (2014). Art therapy for groups; Handbook of art therapy topics and exercises. Translated by Zadeh Mohammadi, A., & Tavakoli, H. Tehran: Qatreh Publications, (Original publication date,2012). Moghaddam, K. (.2016). Designing and evaluating the effectiveness of a family-centered art therapy program on verbal skills, social interactions, and stereotyped behaviors of selfish children and their parents' marital satisfaction. Ph.D. Thesis in Psychology, Exceptional Children, Islamic Azad University, Tehran Branch. [Persian] Moghaddam, K., Estaki, M., Pishyareh, A., Farahbod, M., & Gharib, M. (2010). The effect of teaching visual arts on visual perception skills of students with impaired arithmetic. Special issue of pediatric nerve rehabilitation. https://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=152966 [Persian] Moghaddam, K., Sharifi, P., Afroz,G., & ZadehMohamadi, A. (2015). Evaluation of the effectiveness of family art therapy program on marital satisfaction Mothers and fathers of autistic children. Journal of Empowering Children, 3 (15), 119-132. https://ijph.tums.ac.ir/index.php/ijph/article/view/7095. [Persian] Martin, N. (2004). Art therapy and autism: Overview and recommendations. Journal of the American Art Therapy Association, 26, 181– 140. https://doi.org/10.1080/07421656.2009.10129616 Malchiodi, C. (2012). The art and science of art therapy. Malchiodi (Ed.), Handbook of art therapy (.1_9). https://www.academia.edu/8449655/Handbook_of_art_therapy Riley, S., & Malchiodi, C. A. (1994). Integrative approaches to family art therapy. Chicago: Magnolia Street. Rogers.https://www.amazon.com/Integrative-Approaches-Family-Art-Therapy/dp/1890374032 Samadi, S. A., Mahmoodizadeh, A., & McConkey, R. (2012). A national study of the prevalence of autism among five-year-old children in Iran. Autism, 16 (1), 5-14. https://doi.org/10.1177%2F1362361311407091 [Persian] Silvers, J. B. (2008). Art Therapy Workbook for Children and Adolescents with Autism. A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Arts in Art Therapy & Counseling. https://etd.ohiolink.edu/apexprod/rws_etd/send_file/send?accession=urs1210046722&disposition=inline Silvers, J. (2013). Art therapy for children and adolescents with autism. Translated by Tavakoli Targhi, A., & Shafieifar, A. Tehran: Fararavan Publications. (Original Release Date,2008). Schweizer, C., Knorth, EJ., & Spreen, M. (2014). Art therapy with children with autism spectrum disorders: a review of clinical case descriptions on “what works”. Arts Psychother. https://doi.org/10.1016/j.aip.2014.10.009 Vaiouli, P., & Andreou, G. (2018). Communication and language development of young children with autism: a review of research in music. https://doi.org/10.1177%2F1525740117705117 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 584 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 391 |