
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,618 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,399 |
برساخت و بازنمایی سوبژکتیویته در آثار ویلیام فاکنر (با تمرکز بر رمان خشم و هیاهو) | ||
جامعه شناسی فرهنگ و هنر | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 12، مهر 1401، صفحه 20-1 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): doi.org/10.34785/J016.2022.027 | ||
نویسنده | ||
بختیار سجادی* | ||
دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
چگونگی روند برساخت سوبژکتیویته و هویت همواره یکی از دغدغههای محوری برای رهیافتهای گوناگون انتقادی در علوم انسانی بهطور عام و در جامعهشناسی و روانتحلیلگری بهطور خاص بوده است و از منظرهای متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله حاضر بر آن است تا به بررسی فرایند شکلگیری ذهنیت و بازنمایی هویت شخصیتهای رمان خشم و هیاهو اثر ویلیام فاکنر از منظر پارادایم ساختارگرای لاکانی بپردازد. تمایزات نظری فروید و لاکان به مثابهی دو نظریهپرداز بزرگ حوزهی روانکاوی، راه را برای تحلیلهای متفاوت در این خصوص گشوده است. مبانی نظری پژوهش حاضر عبارت است از بررسی مفاهیم انتقادی و تمایزات نظام اندیشهی فروید و لاکان به ویژه دربارهی تعریف امر ناخودآگاه و بازتاب آن در زندگی اجتماعی سوژه و نیز نخستین مراحل روند انقیاد سوژه در محیط اجتماعی. بدین منظور رمان خشم و هیاهو اثر ویلیام فاکنر از میان شاهکارهای ادبیات داستانی به عنوان مورد مطالعاتی انتخاب شده است. بررسی حاضر نشان میدهد شیوه مواجهه والدین و بزرگترها با کودکان و نوجوانان نقش به سزایی در برساخت سوبژکتیویته و هویت آنها ایفا میکند. با به کارگیری مفاهیم نظری رویکرد مورد استفاده در پژوهش حاضر نظیر امیال سرکوب شده، ساختار ناخودآگاه، بیگانگی زبانشناختی، قانون نام پدر به مثابهی نیروی ناگزیر اجتماعی و نیز دالهای بزرگ نظام زبانی در نقد و بررسی رمان مذکور، نقش محوری و تاثیر اجتنابناپذیر محیط اجتماعی در روند شکلگیری هویت سوژهها بیش از پیش نمایان میشود. بستر اجتماعی-فرهنگی که در آن فرزندان کامپسون پرورش یافتهاند در امیال ناخودآگاه و رفتار ملموس آنها قابل ملاحظه است. | ||
کلیدواژهها | ||
ناخودآگاه؛ سوبژکتیویته؛ محیط اجتماعی؛ ساحت نمادین؛ زبان | ||
مراجع | ||
بدالهی، معاذ و عبدالهی، جوانمیر. (1399). واکاوی رویکرد جرم شناسی فرهنگی به نژاد و جنسیت. جامعه شناسی فرهنگ و هنر، ٢(٤): ٢٢-٤٠. یوسفی، رسول و همکاران. (1401). تأثیر طبقه و سرمایههای اجتماعی و فرهنگی بر سلایق هنری. جامعه شناسی فرهنگ و هنر، ٤(١): ١٢٧-١٤٦. Althusser, Louis (1969). For Marx. Trans. Ben Brewster. London: Verso. Aristotle (1997). Poetics. Trans. Malcolm Heath. London: Penguin Classics. Chiesa, Lorenzo (2007). Subjectivity and Otherness: A Philosophical Reading of Lacan. Cambridge, MA: The MIT Press. Easthope, Anthony (1999). The unconscious. London: Routledge. Ebileeni, Maurice (December 2014). Benjy’s Howl: From Symptom to Sinthome in William Faulkner’s The Sound and the Fury. E-rea, Open Edition, DOI: 10.4000/erea.3949 Faulkner, William (1954). The Sound and the Fury. 3rd Edition. London: Chatto and Windus. Felman, Shoshana (Winter 1980-1). The Originality of Jacques Lacan. Poetics Today, (2)1b, 45-57. Fink, Bruce (1995). The Lacanian Subject: Between Language and Jouissance. Princeton: Princeton University Press. Fowler, Doreen (1997). Faulkner and Return of the Repressed. University of Virginia Press. Charlottesville and London. Freud, Sigmund. (1949). An Outline of Psychoanalysis. Trans. James Strachey. New York: W. W. Norton. ---. (1989). Civilization and Its Discontents. Trans. James Strachey (ed). New York: W. W. Norton. ---. (2005). The Unconscious. Trans. Graham Frankland. London: Penguin. Hannon, Charles (2005). Faulkner, William. Jay Parini. Retrieved from The Oxford Encyclopedia of American Literature website: http://www.oxfordamericanliterature.com/entry?entry=t197.e0083 Kartiganer, Donald M. and Ann J. Abadie, eds (1994). Faulkner and Psychology. Jackson, MI: UP of Mississippi. Kuminova, Olga (2010). Faulkner's The Sound and the Fury as a Struggle for Ideal Communication. Literature Interpretation Theory, (21)1, 41-60, DOI: 10.1080/10436920903547406 Kurzweil, Edith (1981) Jacques Lacan: French Freud. Theory and Society, (10)3, 419-438. Lacan, Jacques (1978) The Seminar of Jacques Lacan, Book XI: The Four Fundamental Concepts of the Psychoanalysis. Jacques-Alain Miller (ed), Trans. Alan Sheridan. New York: W. W. Norton. ---. Écrits. (2006). Trans. Bruce Fink. New York: W. W. Norton. ---. (2004) Psychanalse et medicine, Lettresde I’ Ecole freudienne I, quoted in Critical Keywords in Literary and Cultural Theory, Julian Wolfreys (ed.), New York: Palgrave MacMillan. McEntyre, Marilyn Chandler (October 1997). The Sound and the Fury. Journal of the Association of the American Medical Colleges, (72)10, S31-S32. Polk, Noel (1993). New Essays on The Sound and the Fury. The American Novel Series. Cambridge: CUP. Shamsi, H. & Booryazade, A. (September 2014). The Sound and the Fury: A Collapse of Miss-Under-Stood Identities. International Journal on Studies in English Language and Literature (IJSELL), (2)9, 36-43. Storhoff, Gary (Summer 1996). Jason's Role-Slippage: The Dynamics of Alcoholism in "The Sound and the Fury. The Mississippi Quarterly, (49) 3, Special Issue: William Faulkner, 519-535.GARY STORHOFF Zeitlin, Michael (1998). Returning to Freud and The Sound and the Fury. Faulkner Journal (8)1, 57-76. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 350 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 689 |