
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,580 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,381 |
واکاوی مبانی مشروعیت نماز میت غیابی در فقه مذاهب اسلامی | ||
مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 8، فروردین 1401، صفحه 156-124 اصل مقاله (765.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): doi.org/10.34785/j023.2022.007 | ||
نویسنده | ||
مرتضی رحیمی* | ||
دانشیار، گروه علوم قرآن و فقه، دانشکده الهیات، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
مذاهب فقهی اسلامی درباره حکم نماز میت غایب اختلاف دارند ، این اختلاف از علل چندی ناشی شده است، از جمله آنها روایاتی است که درباره نماز پیامبر(ص) بر نجاشی سخن گفته اند، از همین رو هدف از پژوهش حاضر بررسی مبانی فقهی نماز میت غیابی در فقه مذاهب اسلامی است ، نتایج تحقیق حاکی از آن است که ، مذاهب فقهی که به جواز نماز میت غایب و صحت روایات نماز نجاشی معتقد هستند، در مصادیق میت غایب اختلاف دارند، زیرا برخی از ایشان این نوع نماز را تنها درباره مردگانی جایز دانسته اندکه ویژگی برجسته ای دارند، اما برخی از آنها چنان دامنه میت غایب را وسیع گرفته اند که مردگان کرونایی ، مفقود شدگان، غرق شدگان و مانند آنها را نیز میت غایب دانسته اند، از سویی درباره نماز میت غایب در بلاد کبیره نیز دیدگاههای گوناگونی به چشم می خورد. امامیه و برخی از مذاهب فقهی اهل سنت نماز بر میت غایب جایز ندانسته اند، این دیدگاه درست است، زیرا با توجه به امکان تفسیر «صلاة» به دعا، پیامبر(ص) برای نجاشی دعا کرده اند؛ بر فرض که صلاة به معنای نماز باشد ، جنازه نجاشی برای پیامبر(ص) حاضر شده و حضرت بر میت حاضر نماز خوانده اند، همه مذاهب فقهی حذف برخی از شروط نماز میت را در شرایط اضطراری جایز دانسته اند. پژوهش حاضر به استناد منابع کتابخانه ای و با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نماز غایب؛ حضور میت؛ نجاشی؛ میت غایب | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,436 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 301 |