تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,822 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,306,499 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,377,618 |
بررسی توان اشتغال زایی بخش های مختلف اقتصاد ایران به تفکیک جنسیت و رشته های تحصیلی با به کارگیری جدول داده_ستانده | ||
سیاست ها و تحقیقات اقتصادی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، شهریور 1401، صفحه 113-142 اصل مقاله (874.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.34785/J025.2022.017 | ||
نویسندگان | ||
مینا منصوری* 1؛ ایوب فرامرزی2؛ عباس مرادی3 | ||
1کارشناس ارشد اقتصاد، گروه برنامهریزی و توسعه اقتصادی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استادیار علوم اقتصادی، گروه آمارهای اقتصادی، پژوهشکدهی آمار ایران، تهران، ایران | ||
3دکتری ریاضی، گروه ریاضی، دانشکده علوم، دانشگاه شیراز، فارس، ایران | ||
چکیده | ||
در این مطالعه توان اشتغالزایی بخشهای مختلف اقتصاد با استفاده از جدول متقارن تجمیع شده داده ستانده (IO) مرکز آمار ایران سال 1395 با روش سنتی، سنجیده شده است. در این راستا ضرایب فزاینده اشتغال بااستفاده از الگوی تقاضامحور لئونتیف محاسبه شده است. نتایج نشان میدهد برای شاغلین 10 ساله و بیشتر، بخشهای سایر خدمات، فعالیتهای حرفه ای، علمی و فنی، و فعالیتهای اداری و خدمات پشتیبانی به ترتیب دارای بیشترین ارزش سرمایه گذاری به لحاظ توان اشتغالزایی هستند. از میان شاغلین نام برده، برای افرادی که دارای تحصیلات عالی بوده اند، بیشترین اشتغالزایی در فعالیتهای حرفه ای، علمی و فنی، و آموزش صورت گرفته است. در مقایسه توان اشتغالزایی برحسب جنسیت، فقط فعالیت آموزش و فعالیتهای مربوط بهسلامت انسان و مددکاری اجتماع اشتغالزایی مستقیم بیشتری برای زنان داشتهاند. اشتغالزایی غیرمستقیم همه فعالیتها برای مردان بیشتر بوده است. از میان 21 رشته تحصیلی، سهم مربوط به شاغلانی که دارای تحصیلات در رشتههای مهندسی و حرفه های مهندسی، بازرگانی و امور اداری، و علوم انسانی بوده اند؛ بیش از سایرین بوده که در این میان، بیشترین اشتغالزایی در رشته فعالیت های حرفهای، علمی و فنی صورت گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
جدول متقارن داده_ستانده (IO)؛ توان اشتغالزایی؛ الگوی لئونتیف؛ ضرایب فزاینده اشتغال | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 303 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 202 |