
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,543 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,365 |
تبیین مفهومی روایت «اکرموا اولادی الصالحون لله و الطالحون لی» و پیامدهای فقهی آن | ||
مطالعات تطبیقی فقه و اصول مذاهب | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 8، فروردین 1401، صفحه 261-237 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): doi.org/10.34785/j023.2022.011 | ||
نویسندگان | ||
زینب محمدزاده* 1؛ علیرضا کدخدایی2 | ||
1استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق و اندیشه امام خمینی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، گروه عرفان، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در طول تاریخ اسلام، سیادت اشخاص، همواره نقش مهمی در حیات سیاسی - اجتماعی آنان داشته است. فرزندان پیامبر یا به تعبیر رایج، سادات، در جوامع اسلامی از احترام ویژهای برخوردار بوده و هستند. در آیات و روایات بسیاری نیز به اکرام سادات سفارش شده است که قدرمتیقن آنها، سادات صالح و باتقوا هستند. بااینوجود بسیاری از فقها در استحباب و مطلوب بودن اکرام سادات، تفاوتی میان سادات صالح و غیرصالح قائل نشدهاند. ایشان بهمقتضای روایت «اکرموا اولادی الصالحون لله و الطالحون لی» به احکام مشابهی برای همه فرزندان پیامبر (صالح و غیرصالح) فتوا دادهاند. در مقابل، شماری از فقها با استناد به ضعف سندی روایت از یکسو و مخالفت مضمون آن با کتاب و سنت، ادله امربهمعروف و نهی از منکر و حدود و تعزیرات از سوی دیگر، حجیت و اعتبار روایت را انکار کردهاند. این نوشتار با رویکرد توصیفی- تحلیلی، به تبیین مفهومی روایت نامبرده و پیامدهای فقهی آن میپردازد. نتایج نشان میدهد که گرچه سند روایت مرسل است، اما مضمون آن هیچ تعارضی با آموزههای دینی ندارد؛ بلکه موافقت حدیث با عمومات، جبرانکننده ضعف سند آن و اساس فتوا و عمل فقها بر اساس آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
اکرام؛ اولاد؛ صالح؛ طالح؛ سادات | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 802 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 322 |