
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,543 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,802 |
رابطه اخلاق حرفهای و سلامت سازمانی با کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، تیر 1401، صفحه 136-107 اصل مقاله (542.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): doi.org/10.34785/J026.2022.010 | ||
نویسندگان | ||
صلاح الدین ابراهیمی* 1؛ کمال خلیل بیگی2؛ مستوره فتحی3؛ پیوند محمدیان4 | ||
1دکتری مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی ، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت و بهسازی منابع انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، مهاباد، ایران | ||
4کارشناسی آموزش ابتدایی، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، مهاباد، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی اخلاق حرفهای و سلامت سازمانی و رابطه آن با کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بوده است که از میان آنها تعداد 201 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون، پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیلدمن و پرسشنامه اخلاق حرفهای که بر مبنای مولفههای پژوهشهای مختلف بدست آمده بود، پاسخ دادند. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و سازه استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (اخلاق حرفهای «92/0»، سلامت سازمانی 84/0» و کیفیت زندگی کاری «81/0») ارزیابی شد. نتایج نشان داد که وضعیت اخلاق حرفهای و کلیه مؤلفههای اخلاق حرفهای به غیراز مؤلفه عدالت که در حد متوسط میانگین فرضی پژوهش قرار دارد در حد بالاتر از متوسط قرار دارد. همچنین وضعیت سلامت سازمانی به غیراز مؤلفههای انسجام نهادی و حمایت منابع که تفاوت معناداری با میانگین فرضی پژوهش ندارد در ابعاد دیگر در حد بالاتر از میانگین فرضی پژوهش قرار دارد. همچنین نتایج گویای این است که وضعیت کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در سطحی متوسط قرار دارد. نتایج ماتریس همبستگی نشان داد که سلامت سازمانی و اخلاق حرفهای رابطه مثبت و معنی-داری با کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ اخلاق حرفهای؛ سلامت سازمانی؛ کیفیت زندگی کاری؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
مراجع | ||
Ahmad, S. (2013). Paradigms of Quality of Work Life. Journal of Human Values, 19(1), 73-82. Aziz, R. A. Nadzar, F. M. Husaini, H. Maarof, A. Radzi, S. M. & Ismail, I. (2011). Quality of work life of librarians in government academic libraries in the Klang Valley, Malaysia.The International Information & Library Review, 43(3), 149-158. Behroozi, M. Qasemi, L. & Fadaiyan, B. (2014). Individual and Organizational Factors Affecting on the Professional Ethics: Staff of Bushehr Custom Main Office. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 143, 325-329. Farstakhah, M. (1385). Scientific ethics is the key to promoting higher education; The position and mechanisms of "scientific professional ethics" in guaranteeing the quality of higher education. The Quarterly Journal of Ethics in Science and Technology, No. 1, pp. 1-15. (In Persian) Haj-Khazimeh, M. (2014). Investigating the relationship between teachers' professional ethics and organizational health in government boys' primary schools in Tehran. Master's thesis in the field of educational management, University of Tehran. (In Persian) Hosseini, S. J. (2013). Investigating the relationship between professional ethics and the quality of work life of Tehran University faculty members. Master's thesis in educational management, University of Tehran. (In Persian) Igbeka,J.U.& Okoroma,F.N.(2017). Awareness and practice of Professional ethias amongst librarians in Nigeria.academic Journals: Educational Research and Reviews.Vol 8(15).pp.1270- 1293. Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Monson, V. (2012). Cooperation-Competition and Constructive Controversy in Developing Professional Ethics in Law School Classes. U. St. Thomas LJ, 10, 317. Kanten, S. & Sadullah, O. (2012). An empirical research on relationship quality of work life and work engagement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 62, 360-366. Khaki, Gh. (2012). Management of professional ethics in the organization in a gentlemanly manner. Tehran: Fujan Publications. (In Persian) Kumar, R. (2014). Professional Ethics in Teacher Education: Need and Importance. Darpan International Research Analysis, 1(8), 1. Maxim, S. T. (2014). Ethics: Philosophy or Science?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 149, 553-557. McCraw, H. Moffeit, K. S. & O’Malley Jr, J. R. (2009). An analysis of the ethical codes of corporations and business schools. Journal of business ethics, 87(1), 1-13. Mirsepasi, N. (2016). Strategic management of human resources in labor relations. Tehran: Mir Publications. (In Persian) Narehan, H. Hairunnisa, M. Norfadzillah, R. A. & Freziamella, L. (2014). The Effect of Quality of Work Life (QWL) Programs on Quality of Life (QOL) among Employees at Multinational Companies in Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences,112, 24-34. Noor, S. M. & Abdullah, M. A. (2012). Quality Work Life among Factory Workers in Malaysia.Procedia-Social and Behavioral Sciences, 35, 739-745. Puiu, S., & Ogarca, R. F. (2015). Ethics Management in Higher Education System of Romania. Procedia Economics and Finance, 23, 599-603. Rahimi, H., & Aghababai, R. (2012). The relationship between organizational culture and professional ethics; Faculty members of Kashan University. Education strategies in medical sciences, 6th period, number 2. pp. 51-63. (In Persian) Rajabifarjad, H., & Malmir, A., & Taheri, A. (2013). Investigating the relationship between organizational health and organizational justice with organizational commitment among the employees of Hamadan tax affairs departments. Quarterly Journal of Development of Human Resource Management and Support. ninth year No. 31. pp. 23-44. (In Persian) Sadri, H. (2010). Professional Ethics in Architecture and Responsibilities of Architects towards Humanity. Journal of Business Ethics, Volume 5, Sayı Issue 9, s. pp. 86-96. Sivapragasam, P., & Raya, p. (2013). Organizational Health: Knowledge Based Sectoral Employees. SCMS Journal of Indian Management, October – December. Soleimani, N. (2011). Dimensions of the quality of work life of academic staff members in the mirror of research (research environment of Islamic Azad University, Garmsar Branch). A scientific research quarterly of a new approach in educational management. Fourth year, number 3, pp. 171-192. (In Persian) Tadin, M. (2017). The relationship between managers' professional ethics and organizational climate with the job performance of Amirkabir University of Technology employees. Master's Thesis in Educational Management, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran. (In Persian) Teutsch, F., Gugglberger, L., & Dür, W. (2018). School health promotion providers’ roles in practice and theory: Results from a case study. Health Policy, 119(1), 82-87. Triyuwono, I. (2015). Awakening the Conscience Inside: The Spirituality of Code of Ethics for Professional Accountants. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172, 254-261. Warnick, B. R. & Silverman, S. K. (2011). A framework for professional ethics courses in teacher education. Journal of Teacher Education, 62(3), 273-285. Wilkerson,B. (2010). mental health in the workplace at OBJS mayors lecture. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 529 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 303 |