
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,609 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,825 |
واکاوی تمایلات انتقادی در ارزیابی تضمین کیفیت کارآفرینی دانشجویان | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 2، مهر 1401، صفحه 47-27 اصل مقاله (480.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): doi.org/10.34785/J026.2022.014 | ||
نویسندگان | ||
سلمان دارابی* 1؛ نعمت اله عزیزی2؛ جمال سلیمی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، استان کردستان، ایران | ||
2استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، استان کردستان، ایران | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، استان کردستان، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از مولفههای سنجش بهروری، کیفیت و اثربخشی نظام آموزش عالی، پرورش روحیه کارآفرینی دانشجویان در هر دانشگاهی است. از مهمترین متغیرهای تاثیر گذار دراین مولفه، تفکر و تمایلات انتقادی و سبکهای تفکر میباشد. این مطالعه از نوع تحقیق توصیفی- همبستگی، و با هدف بررسی و واکاوی رابطه بین تمایلات انتقادی در پرورش روحیه کارآفرینی دانشجویان انجام شد. جامعهی آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه کردستان بودکه با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی طبقهای 224 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه تمایلات انتقادی کالیفرنیا(CCTDI) و پرسشنامه روحیه کارآفرینی بهره گرفته شد. نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین مولفههای کارآفرینیدر میان دانشجویان دانشگاه کردستان بالاتر از حد متوسط است و همچنین بین تمایلات انتقادی و روحیهکارآفرینی همبستگی بالایی (85%) وجود دارد. نتایج این مطالعه مؤید آن است که کسانی که دارای تمایلات انتقادی سطح بالایی هستند و حقیقتجویی، آزاداندیشی(روشنفکری)، تحلیلگری، نظامیافتگی فکری(نظاممندی)، اعتماد به نفس، کنجکاوی و بلوغ شناختی در آنها در سطح بالایی قرار دارد، از روحیه کارآفرینی بالاتری نیز برخوردار بوده و بیشتر به کارهای جدید ، بکر، خلق و توسعه ایده های نوینی که زمینه های رشد و بالندگی است، دست میزنند. کلید واژهها:تمایلات انتقادی، پرورش روحیه کارآفرینی، آموزش عالی، عوامل روانشناختی | ||
کلیدواژهها | ||
تمایلات انتقادی؛ پرورش روحیه کارآفرینی؛ آموزش عالی؛ عوامل روانشناختی | ||
مراجع | ||
Abrami, C., Borokhovski, E., Wade, A., & Michael A. (2008). “InstructionalInterventions Affecting Critical thinking skills and dispositions: a stage 1 meta-analysis”.Review of Educational Research. 78(4), 1102. Antoncic, B., & Hisrich, R. (2003). “Clarifying the enter Premiership Concept”. Journal of Small Business andEnterprise Development, 10 (1), 7-24. Asadi, Ali, & Ghasemi, J (2010), "Factor analysis of factors affecting the entrepreneurial spirit of graduate students". Journal of Agricultural Economics and Development, 24, 1,. 22-13. Athari, Z., Sadat, Sharif, M., Nematbakhsh, M., & Babam, M. (2009), "Evaluation of critical thinking skills and its relationship with the rank of the national entrance exam for students of Isfahan University of Medical Sciences". Iranian Journal of Science Education, Spring; (1): 5-12 Azadeh A., & Danesh Fard. (2020). "Explaining the empowerment indicators of the Technical and Vocational University based on the characteristics of the Entrepreneurial University". Karafen Scientific-Research Quarterly, 17, 3, p. 41-59 Badri, E. (2006), "Study of Entrepreneurship Ability of Isfahan University Students". Journal of Research and Planning in Higher Education, (2) 12, 73-90 Badzban, F., Rezaei, Moghadam, K., & Fatemi, M (2020). Entrepreneurship education and its impact on the performance of rural women businesses. Karafen Scientific-Research Quarterly, 17, 3, 94-79 Dearkins, D., & Freel, M. (2002). “Intrepreneurship and small firms”. Th ird edition. London: Mc Graw-Hill;. Edward, P. L. (2003). “Entrepreneurship Hoover Institution and Graduate School of Business”. Stanford: Stanford University. Guo, L., & Kristian, R. (2006). “Entrepreneurship management in health service: an integrative model. Journal of Health and Human Service Administration, 28 (4), 504-530. Gurel, E., Alting, L., & Daniele, R. (2010). “Tourism Students entrepreneurial intentions”. Annals of Tourism Research; 37(3), 646-69. Heilman, M., & Chen, J. (2003), “Entrepreneurship. As a solution: the Allure of Self- Employment for Women and Minonities”. Journal of Human Resourse management Review, 13 (2), 347- 364. Hejazi, G., & Borjali, Lou, S. (2012), "Critical Thinking, Identity Styles and Identity Commitment in Adolescents". Journal of Contemporary Psychology, 4, 2 Hisrich, R., Peters, M., & Shepherd, A. (2002), “Entrepreneurship”. 6ThEd. Boston: Mc Graw-Hill; Jafarabadi, T., & Abdoli, A. (2010), "The evolution of critical thinking in students of Ferdowsi University". Educational and Psychological Studies, 11 (2), 103-120 Jain, R., Wajid Ali, S., & Kamble, S. (2015). Entrepreneurial and Intrapreneurial Attitudes: Conceptualization, Measure Development, Measure Test and Model Fit. Management and Labour Studies: 40(1&2) 1–21. Jawarneh, M., Iyadat, W., Al-Sudafed, S., & Khasawneh, L. (2008). ” Developingcritical thinking skills of secondary student in Jordan utilizing Monro and Slater strategyand McFarland strategy”. IJAES-.3.1.No.84. Kovic, M. (2016). A generalized definition of critical thinking (p. 18). Swiss Skeptics Discussion Paper Series 1.1. Malekpour, K., & Delavar, A. (2017). The role of university education on creating an entrepreneurial spirit and ways to promote it. Journal of Educational Research,. 31, 58-33 Zahedi, M., Mazdeh, M., & Simin, M. (2020). Evaluating the characteristic elements of entrepreneurship in students of Iranian University of Science and Technology. . Karafen Scientific-Research Quarterly, 17. 3. 139-154 Morris, M., Vuuren, J., Cornwall, J., & Scheeper, R. (2009). Propertie of Balance: A Pendulum Effect in Corporate Entrepreneurship”. Journal of Business horizons, 52 (5), 429-440. Movahedi, Y., & Khodavardian, Z. (2010), "Study of entrepreneurial spirit of agricultural students and ways to improve entrepreneurship education". Journal of Agricultural Extension and Education Research, 3, 3. Nasrabadi. N., Reza Ali, & Habibi. N. (2005), "New ideas in the philosophy of education". Samaqalam Publications, Tehran. Nigg, C., Lippke, S., & Moddock, J. (2009). “Factorial invariance of the theory of planned behavior applied to physical activity across gender, age, and ethnic groups”. Psychology of Sport and Exercise, 10(4), 219-25. Nyello, R., Kalufya, N., Rengua, C., Nsolezi, M. J., & Ngirwa, C. (2015). “Effect of entrepreneurship education on the entrepreneurial behavior: The case of graduates in the higher learning institutions in Tanzania”, Asian Journal of Business Management, 7 (2), 37-42 Otadi, M., & Safari, S. (1398). Investigating the effect of personality and behavioral characteristics in explaining students' entrepreneurial intent. Journal of Entrepreneurship Development, 12, 4. 520-500 Page, D., & Mukherjee, A. (2007). “Promoting Critical thinking skills by usingnegotiationexercises”. Journal of Education for Business, 82 (5), 251-257. Pourkiani, M., & Abdolali, B. (2009). “Examining Relationship between Organizational Climate of Sport Faculties and Departments and Entrepreneurship Spritsbetween Male Students”. Journal of Research in Sport Sciences, 23, 123-136. Rahimi, H., & Aghababaei, R. (2013), "Analysis of the relationship between entrepreneurship components and organizational dimensions". Journal of Higher Education, 6. 24: 53-70 Rahimi, H. (2001), "The need for entrepreneurship education in universities". Abstract of the articles of the forty-fourth meeting of the heads of universities and scientific-research centers of the country, Tehran: Institute of Higher Education Research and Planning, p.61. Razzaqi, S. (2008), "What is Entrepreneurship". (June 12, 2010). Available on the site of Amirkabir University of Technology Entrepreneurship Center. Samadi, P., Shirzadi E., & Homa. (2007), "Study of the relationship between school organizational climate and entrepreneurship in students". Educational Innovation Quarterly,. 16, 5, 2, 2007. Sezer, R. (2008). “Integration of critical thinking skills into elementary school teaching education courses in mathematics”. Education. 128(3), 349. Shahrakni, S. (2005). "Entrepreneur Characteristics". Tadbir Scientific-Educational Monthly, 16, 160. Shariatmadari, A. (2001). "Criticism and Creativity in Thought", Cultural Institute of Contemporary Knowledge and Thought, Tehran. Sharifzadeh, M., & Zamani, Gh. (2006). "Entrepreneurship Spirit in Agricultural Students". Iranian Journal of Agricultural Sciences, 37, 1, 1-10 Vee, D., & Dykstra, E. (2008). “Integrating critical thinking and memorandum writing into course curriculum using the internet as a research tool”. College Student Journal, 42(3), 920-932. Weeks, W., & Weinberger, S. (2004). “Evolution in health care business”. Journal of Health Care Finance, 31(2), 53-61. Wright, M. (2016). Understanding the social role of entrepreneurship. Journal of Management Studies, 53(4), 610-629 Zampetakis, A., Leonidas, A., Beldekos, A., & Panagiotis, S. (2009). "Day-to-day" entrepreneurship within organizations: the role of trait emotional intelligence and perceived organizational support. European Management Journal, 27, 165-175 Zeki, A. (2015). The effects of microteaching on the critical thinking dispositions of pre-service teachers. Australian Journal of Teacher Education. 40(6), 140- 153. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 264 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 286 |