
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,577 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,381 |
شناسایی موانع و راهکارهای توسعۀ اشتغالپذیریِ فارغالتحصیلانِ کارشناسی در دورههای علوم رفتاری | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 3، مهر 1401، صفحه 100-73 اصل مقاله (557.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرتضی فرنگ* 1؛ محمد قهرمانی2؛ محمود ابوالقاسمی2؛ فرنوش اعلامی3 | ||
1دانشجوی دکترا، رشته مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف کلی پژوهش، شناسایی موانع و راهکارهای توسعۀ اشتغالپذیریِ فارغالتحصیلان از دیدگاه اساتید، کارفرمایان و صاحبنظران حوزه اشتغال برای مقطع کارشناسی در دورههای علوم رفتاری است. پژوهش حاضر یک تحقیقِ کیفی از نوع پدیدارشناسی میباشد. مشارکت-کنندگان این پژوهش را اساتید، کارفرمایان تشکیل میدهد. روش نمونهگیری در تحقیق کیفی، روش نمونه-گیری هدفمند از نوع نمونهگیری نظری میباشد. از میان شرکتکنندگان در مصاحبه 15 نفر از اساتید و 12 نفر از کارفرمایان بودند. گردآوری دادهها از طریق انجام مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت. روایی محتوایی ابزار مصاحبهها توسط 5 نفر از صاحبنظران آموزش عالی بررسیشده و پس از تأیید به کار گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش تحلیلمضمون میباشد. تحلیل اولین مصاحبه با کدگذاری باز آغاز گردید و در نهایت در مصاحبه 27 به اشباعنظری رسید. در مجموع 109 مضمون مرتبط با چالشها و موانعِ توسعۀ اشتغالپذیری فارغالتحصیلان از این مصاحبهها احصا شد. سرانجام، در 6 مانع اصلی از قبیل: «موانع فردی»، «موانع دانشگاهی»، «موانع اجتماعی»، «موانع فرهنگی»، «موانع اقتصادی»، «موانع سیاسی» و 21 مانع فرعی شامل: مشکلات شناختی-رفتاری، ضعف انگیزشی، زیادهخواهی، فقدان مهارتهای کارآفرینی، ضعف شایستگیهای تحصیلی و شغلی، عدم کیفیت دورههای آموزشی، ضعف دانشگاهی، نقصان برنامه درسی، فقدان بسترهای اجتماعی مناسب، ناسازگاری سازمانها، ضعف فرهنگی، کمبود برنامههای شغلی، ناعدالتی در استخدامیها، نیازسنجی نامناسب، ضعف اقتصادی، ناهماهنگی سرمایه انسانی و بازار کار، عدم ارتباط با بازار کار، کمبود منابع مالی، نبود مدیریت اثربخش، سیاستهای ناکارآمد، و کاهش تعاملات بینالمللی طبقهبندی گردید. نتایج نشان داد که مهم-ترین راهکارِ توسعۀ اشتغالپذیری از نظر اساتید و کارفرمایان، ضرورت اصلاح و بازنگری در برنامههای درسی است. | ||
کلیدواژهها | ||
موانع؛ اشتغالپذیری؛ فارغالتحصیلان؛ کارشناسی؛ علوم رفتاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,322 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 791 |