
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,563 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,368 |
بررسی تأثیر بهرهگیری از ابزارهای فضای مجازی بر وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: بانک شهر استان سمنان) | ||
مطالعات رفتار مصرفکننده | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 1، بهمن 1401، صفحه 156-172 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.34785/J018.2022.018 | ||
نویسندگان | ||
علی فائض* 1؛ سید محسن طباطبایی مزدآبادی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه پیشرفتهای اخیر در حوزه تکنولوژی، بهخصوص در زمینه فضاهای مجازی باعث شده است که افراد و سازمانها برای دستیابی به اهداف شخصی و سازمانی خود در فضاهای مجازی با یکدیگر در تعامل باشند. اهمیت این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست که فعالیتهای بازاریابی در فضای مجازی تأثیر بهسزایی را در بازارهای امروز بر جای میگذارد و باعث میشود مسئله مشتریان بیشازپیش اهمیت یابد و هر نام تجاری تصویری از خود در اذهان مشتریان بر جای بگذارد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر بهرهگیری از ابزارهای فضای مجازی بر وفاداری مشتریان در بانک شهر استان سمنان میباشد. تحقیق حاضر، از نظر زمان انجام تحقیق نه ماه اول سال 1400، از نظر هدف، کاربردی و از نوع همبستگی و از لحاظ ماهیت، توصیفی - پیمایشی میباشد. جامعه تحقیق این پژوهش شعب بانک شهر استان سمنان و نمونه آماری در این تحقیق، مشتریان وفادار با سابقه بیش از 5 سال همکاری پیوسته که از طریق بانک به محققان اعلام شده است به تعداد 132 نفرانتخاب شدند. دادهها از طریق نرمافزار PLS Smart تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان دادند فقط میان متغیرهای آگاهی از ارزش و آگاهی از برند، رابطه معناداری وجود ندارد و میان متغیرهای بازاریابی از طریق فضاهای مجازی، آگاهی از برند و آگاهی از ارزش بر وفاداری مشتریان رابطه معنادار وجود دارد. بر این اساس، یافتههای این مطالعه میتواند در تدوین استراتژیهای مدیریت ارتباط با مشتری و فعالیتهای بازاریابی مورداستفاده مدیران بانکها قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابزارهای فضای مجازی؛ وفاداری مشتریان؛ رفتار مصرف کننده؛ بانک شهر؛ استان سمنان | ||
مراجع | ||
منابع
اخوان، امیرناصر (1396). شرایط کسبوکار در فضای مجازی. نشریه رهیافت پیشگیری، 0(1)، 54-46.
چشمهنور، مرتضی؛ پوریانی، جابر و نصیری، معصومه (1398). فضای مجازی و سواد رسانهای. چاپ دوم، تهران: انتشارات پشتیبان.
خالدی، اسد و سقایی، بهرام (1397). بررسی تأثیر فضای مجازی (مبتنی بر تلفنهمراه) بر سلامت اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر رودان. فصلنامه آموزشپژوهی، 4(14)، 34-15.
داوری، علی و رضازاده، آرش (1393). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. چاپ سوم، تهران: جهاد دانشگاهی واحد تهران.
دستغیب، سیده راضیه؛ ترکفر، احمد؛ میرحسینی، سیدمحمدعلی و جمشیدیان، لیلا (1400). تأثیرات روانشناختی تبلیغات در فضای مجازی بر آمیخته بازاریابی و ارزش برندهای ایرانی. نشریه مدیریت ورزشی، 13(3)، 815-797.
سهرابی، الهه؛ داداشیان، فاطمه و سیداصفهانی، میرمهدی (1394). تحلیل رفتار خرید مجازی مصرفکنندگان پوشاک با استفاده از مدل رفتار برنامهریزیشده. اولین همایش بینالمللی مدیریت، اقتصاد و توسعه، تهران.
موحدنسب، سعید (1397). شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای ارتقای سواد رسانهای دانشجویان در فضای مجازی براساس الگوی بازاریابی اجتماعی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و مدیریت، گرایش مدیریت بازرگانی، دانشگاه امام صادق (ع).
نکوفر، حسن و قلاوند، زهره (1397). تأثیر فضای مجازی بر اخلاق و هویت کودکان. همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیشدبستانی.
هومن، حیدرعلی (1387). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. چاپ هشتم، تهران، سمت.
References
Adam, M. B. (2018). Improving complex sale cycles and performance by using machine learning and predictive analytics to understand the customer journey (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).
Aydinliyim, T., Pangburn, M. S., & Rabinovich, E. (2017). Inventory disclosure in online retailing. European Journal of Operational Research, 261(1), 195-204.
Akhwan, A. (2016). Business conditions in cyberspace. Journal of Prevention Approaches, 0(1), 54-46. (In Persian)
Blasco-Arcas, L., Hernandez-Ortega, B. I., & Jimenez-Martinez, J. (2016). Engagement platforms: The role of emotions in fostering customer engagement and brand image in interactive media. Journal of Service Theory and Practice, 26(5), 559-589.
Cheung, C. M., Shen, X. L., Lee, Z. W., & Chan, T. K. (2015). Promoting sales of online games through customer engagement. Electronic commerce research and applications, 14(4), 241-250.
Chouaib Dakouan, M., & Redouane Benabdelouahed, M. (2019). Digital inbound marketing: particularities of business-to-business and business-to-customer strategies. In Strategic Innovative Marketing and Tourism: 7th ICSIMAT, Athenian Riviera, Greece, 2018 (pp. 119-128). Springer International Publishing.
Chowdhury, N., Katsikas, S., & Gkioulos, V. (2022). Modeling effective cybersecurity training frameworks: A delphi method-based study. Computers & Security, 113, 102551.
Cheshme Noor, M., Pouriani, J., & Nasiri, M. (2018). Virtual space and media literacy. 2nd edition, Tehran: Support publications. (In Persian)
Davari, A., & Rezazadeh, A. (2013). Structural equation modeling with PLS software. Third edition, Tehran: Academic Jihad, Tehran branch. (In Persian)
Dastgheib, S, R., Torkfar, A., Mirhosseini, S, M, A, & Jamshidian, L. (2021). Psychological effects of advertising in cyberspace on Iranian brand equity and marketing mix. Sport Management Journal, 13(3), 797-815. (In Persian)
Gottlieb, U., & Bianchi, C. (2017). Virtual trade shows: Exhibitors’ perspectives on virtual marketing capability requirements. Electronic Commerce Research and Applications, 21, 17-26.
Hapsari, R., Clemes, M. D., & Dean, D. (2017). The impact of service quality, customer engagement and selected marketing constructs on airline passenger loyalty. International Journal of Quality and Service Sciences, 9(1), 21-40.
Harrigan, P., Evers, U., Miles, M., & Daly, T. (2017). Customer engagement with tourism social media brands. Tourism management, 59, 597-609.
Homan, H, A. (2009). Modeling structural equations using Lisrel software. 8th edition, Tehran: Samt. (In Persian)
Kotler, P., & Armstrong, G. (2010). Principles of marketing. Pearson education. (in Persian)
Kunz, W., Aksoy, L., Bart, Y., Heinonen, K., Kabadayi, S., Ordenes, F. V., ... & Theodoulidis, B. (2017). Customer engagement in a big data world. Journal of Services Marketing.
Khaledi, A., & Saqaei, B. (2017). Investigating the effect of virtual space (based on mobile phones) on the social health of high school students in Rodan city. Educational Research Quarterly, 4(14), 15-34. (In Persian)
Martín-Consuegra, D., Díaz, E., Gómez, M., & Molina, A. (2019). Examining consumer luxury brand-related behavior intentions in a social media context: The moderating role of hedonic and utilitarian motivations. Physiology & behavior, 200, 104-110.
Mazurek, G. (2012). Virtualization of marketing. Contemporary Management Research, 8(3), 195.
Mishra, B., & Prashar, A. (2021). Customers' readiness for a paradigm shift towards cyberspace: an exploratory investigation in Indian retail banking. International Journal of Financial Innovation in Banking, 3(1), 1-25.
Movahednasab, S. (2017). Identifying and prioritizing the components of improving students' media literacy in virtual space based on the social marketing model. Master's thesis in the field of Islamic studies and management, majoring in business management, Imam Sadiq University (AS). (In Persian)
Nakofer, H., & Qalavand, Z.(2017).The effect of virtual space on the morality and identity of children. National conference on the identity of children of Islamic Iran in the preschool period. (In Persian)
Stephen, A. T. (2016). The role of digital and social media marketing in consumer behavior. Current opinión in Psychology, 10, 17-21.
Subrahmanyam, S. (2019). Social networking for entrepreneurship. International Journal of Commerce and Management Research, 5(1), 117-122.
Sohrabi, A., Dadashian, F., & Seyed Esfahani, M. (2014). Analysis of the virtual shopping behavior of clothing consumers using the planned behavior model. The first international conference on management, economy and development, Tehran. (In Persian)
Thakur, R. (2018). Customer engagement and online reviews. Journal of Retailing and Consumer Services, 41, 48-59.
Tripathi, K. (2020). Protection of Privacy in Cyberspace: A Comparative Analysis Between India and USA. Available at SSRN 3611622.
Verhagen, T., Swen, E., Feldberg, F., & Merikivi, J. (2015). Benefitting from virtual customer environments: An empirical study of customer engagement. Computers in Human Behavior, 48, 340-357.
Zhang, M., Guo, L., Hu, M., & Liu, W. (2017). Influence of customer engagement with company social networks on stickiness: Mediating effect of customer value creation. International Journal of Information Management, 37(3), 229-240.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 478 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 444 |