
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 357 |
تعداد مقالات | 3,464 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,390,543 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,069,802 |
برسی تاثیر هوش اجتماعی بر اعتماد اجتماعی و انزوای اجتماعی | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 3، آذر 1401، صفحه 20-1 اصل مقاله (494 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jam.2022.62499 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم رحیمی* 1؛ نجیبه عباسی رستمی2؛ فرانک صفری شاد3؛ لیلا حسینی4 | ||
1دکترای مدیریت منابع انسانی، عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشکده فنی و حرفه ای قم، قم، ایران. | ||
2کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3دکترای مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
4کارشناسی حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه فنی و حرفه ای اطهر اراک، اراک، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر هوش اجتماعی بر اعتماد اجتماعی و انزوای اجتماعی انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی است و جامعه آماری شامل دانشجویان رشته حسابداری دانشکده فنی و حرفه ای اطهر اراک می باشند که به دلیل کم بودن حجم جامعه آماری همه افراد به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. در این پژوهش برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شده است و برای تعیین اعتبار و پایایی از روش آلفای کرونباخ با میزان پایایی 738/.استفاده گردیده است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون t مستقل و مدلیابی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزارهای SPSS و Smart-PLS انجام شد. نتایج نشان داد که بین هوش اجتماعی و اعتماد اجتماعی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.در صورتیکه نتایج نشان دهنده ارتباط منفی و معنادار بین هوش اجتماعی و انزوای اجتماعی است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر هوش اجتماعی بر اعتماد اجتماعی و انزوای اجتماعی انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی است و جامعه آماری شامل دانشجویان رشته حسابداری دانشکده فنی و حرفه ای اطهر اراک می باشند که به دلیل کم بودن حجم جامعه آماری همه افراد به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. در این پژوهش برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شده است و برای تعیین اعتبار و پایایی از روش آلفای کرونباخ با میزان پایایی 738/.استفاده گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش؛ هوش اجتماعی؛ اعتماد اجتماعی؛ انزوای اجتماعی | ||
مراجع | ||
Abbasi, M., Darvishpour, A., & Mansouri, L. (2018). Spiritual well-being as a moderator of the relationship between social isolation and subjective well-being of female students, Islamic Research Journal of Women and Family, 6. 11, 9 - 28. Abbaszadeh, Mohammad. (2004). "Factors Affecting the Formation of Students' Social Trust", Quarterly Journal of Social Welfare, 4th Year, 15, 292-267. Afshani, A., & Shiri Mohammad Abad, H. (2015). "The Relationship between Social Trust and Social Health among Women in Yazd", Quarterly Journal of Social Sciences Studies and Research in Iran, 4, 2, 277-299. Aslami, Elaheh. (2018). The relationship between emotional intelligence and positive and negative effects of social networks with loneliness of adolescents in Shiraz, 5th International Conference on Psychology, Educational Sciences and Lifestyle, Qazvin, https://civilica.com/doc/815414 Bani Mahd, B., & Darvish, H. (2016). Social trust and auditors' attitudes about independence, accounting knowledge and management audit, 5, 19, 26-17. Bokharaei, Ahmad. (2019). Causes and factors of socio-political isolation, young sociologists, https://youngsociologists.com/ Bozan, Tony. (2005). "Capabilities of Social Intelligence", translated by Behnaz Kamali, Tehran: Negar Publications. Coleman, James. (1998). "Fundamental Sociological Theories", Translated: Farhang-e Ershad, Tehran: Bi-Ta. Dehghan, A., & Ghaffari, Gh. (2005). "Explaining the Socio-Cultural Participation of Students of Tehran University of Medical Sciences", Iranian Sociology Journal, 6th Period. 1. 2009-2019. Dong, O., Koper, R.G., & Collaço, C.M. (2008). “Social Intelligence, Self-esteem, and Intercultural Communication Sensitivity”. Intercultural Communication Studies. XVII (2). 162-165. Ebrahimpour, H., & Bahonar, F. (2016). "The Role of Managers' Social Intelligence in Organizational Trust, International Conference on Management Elites", Tehran, Karin Institute. Ghaderi, V., Irvani, M., & Farnia, M. (2013). "The Relationship between Managers' Cultural Intelligence and Productivity of Maskan Bank Branches in Urmia", His Interest Management, 7th Year, 25, 52-33. Ghadimi, Mehdi. (2007). "Study of social trust and its effective factors among students of Zanjan Universities", Humanities Research Journal. 53. 356-325. Ghorbani, Gholam Ali. (2014). "Social Trust", Iran Social Work Portal, http://www.madadkar.org/prevention-of-social-damage/social-trust.html. Goodarzi, Azar (2015). The relationship between emotional climate and loneliness with social intelligence in high school students, master's thesis, Islamic Azad University, Marvdasht. Gross, K., Sean A., & Paul R. B. (2004) "A Panel Study of Media Effects on Political and Social Trust After September 11, 2001", Published by: Sage, 4. Hajiyani, E., Rezaei, A.A., & Fallahzadeh, A.R. (2012). "Social Trust in Urban Management and factors affecting it", Quarterly Journal of Social Studies and Research in Iran. 1, 2, 90-55. Hosseinzadeh, A., Nabavi, A., & Fazelipour, M. (2016). The Effect of Alienation from Work, Social Isolation and Deviant Behaviors on Work Ethics) Studied by Employees of Shahid Chamran University of Ahvaz, Quarterly Journal of Contemporary Sociology Research, 5th Year. 8, 1 and 2, 2016 69-97. http://www.madadkar.org/prevention-of-social-damage/social-trust.html Kodila-Tedika, O., Asongu, S., & Azia-Dimbu, F. (2016). “The Sensitive Nature of Social Trust to Intelligence”, African Governance and Development. Marti, S.J., (2005). “Autonomous Interactive Intermediaries: Social Intelligence for Mobile Communication Agents”. Program in Media Arts and Sciences, Massachusetts Institute of Technology. P. 23. Mashhadi Farahani, M., Afsharian, S., & Kharrazi Afra, M. (2014). Investigating the Relationship between Standard Intelligence and Students' Social Trust, 1st International Conference on Psychology and Behavioral Sciences, Tehran, Mehr Eshragh Conference Center, University of Tehran Conference Center. Masoudnia E. (2019). “The effect of cyberspace dependence on social isolation of high school students. Social Issues of Iran”. 10 (2): 299-322 Mateen, Sh., & Jahan, Faezeh. (2019). Social loneliness prediction model based on interpersonal sensitivity and social intelligence mediated by self-critical, social psychology researches, Information. 35; 67 - 88. Mohseni Tabrizi, A., Moaeidfar, S., & Golabi, F. (2011). "A Survey of Social Trust with a Generational View to Society", Applied Sociology, 22, 1, 41-70. Naeimi, N., & Ebrahimpour, D. (2017). "The Relationship between Social Trust and Lifestyle among Female Teachers of District 4 of Tabriz Education District", "Sociological Studies", 9th Year, 36, 64-49. Niazi, M., Karsanji, M., Sakhaei, A., & Hosseinizadeh Arani, S. (2017). Meta-analysis of the relationship between internet and social isolation, Social Sciences of Shushtar 11. 3 (Serial 38). Rastegar Kh., & Bidgoly, A-S. (2018). Analysis of multiple groups of the role of social isolation on social health among Kurdish ethnicity, socio-cultural development studies, 7. 1, 87 -112. Rezaei, Akbar. (2010). "Tromso Social Intelligence Scale: Factor Structure and Reliability of Persian Version of Scale in Students' Community", Iranian Journal of Psychology, 5th Year, 20, 2008-2009. Saffarinia, M., & Nasim S. (2013), "Construction and Evaluation of Psychometric Properties of Social Trust Questionnaire", Journal of Social Psychology Research. 11, p. 47. Silvera, D.H., Martinussen, M., & Dahl, T.I., (2001). The Tromsø Social Intelligence Scale, a Self-report Measure of Social Intelligence, Scandinavian Journal of Psychology, 42, 313-319. Taqhavi S., Burqa, J., & Jahanbin, S. (2017). "The Effect of Spiritual Intelligence on Students' Social Trust Level", 1st National Student Congress of New Research in Psychology. Yamagishi, T. (2011). “Trust and Social Intelligence”, IFIP International Federation for Information Processing. 17–18, 2011. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 919 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,146 |