
تعداد نشریات | 31 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 3,274 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,073,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,879,358 |
طراحی الگوی سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی: رویکرد فراترکیب | ||
مدیریت دانشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 3، مهر 1401، صفحه 26-1 اصل مقاله (567.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معصومه داستانی1؛ غلامعلی منتظر* 2 | ||
1دکترا مدیریت دولتی(منابع انسانی)، رئیس گروه مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها دانشگاه تربیت مدرّس،تهران، ایران | ||
چکیده | ||
دانشگاهها علاوه بر نقش محوری خود درتربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، نقش مهمی در رشد و ارتقای علم و فنّاوری و نیز توسعة کشور دارند. در این میان مدیران دانشگاه بهعنوان یکی از ارکان مهم پیشرفت دانشگاه و همراستایی این نهاد با برنامههای ملّی، ضامن تحقق اهداف، رشد و تعالی کشور است لذا شایسته سالاری در انتصاب افراد در مسؤولیتهای مختلف مؤسسههای علمی، نخستین گام در پیریزی مدیریت کارامد و اثربخش است. تحقق این موارد مستلزم کاربست الگویی علمی برای شایسته گزینی در نظام علمی کشور است لذا در این مقاله تلاش شده تا الگویی جامع با هدف سنجش شایستگی مدیران مؤسسههای علمی طراحی شود. بدین منظور با به کارگیری رویکرد فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافتههای پژوهشهای پیشین پرداخته شد. در تحقیق حاضر روش نمونهگیری نظری و جامعة آماری شامل همة پژوهشهای منتشر شده در حوزة شایستگی مدیران در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی به منظور دستیابی به اشباع نظری است. شاخصها پس از استخراج در معرض نظر صاحبنظران حوزههای آموزش، پژوهش و فنّاوری قرارگرفت و با تعیین میزان اهمیت هر یک از شاخصها روایی محتوایی آن تأیید و الگوی سنجش شایستگی مدیران در پنج مؤلفه و 57 شاخص ارائه شده است. مهمترین ویژگی این الگو، جامعیت آن در تلفیق مفاهیم همگون و پوشش تمام شاخصهای سنجش شایستگی پژوهشهای پیشین است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیران دانشگاهی؛ نهادهای علمی؛ سنجش شایستگی؛ الگو؛ فراترکیب | ||
مراجع | ||
Alaayari, R., Abolghasemi, M., Ghahraman, M., & Khorasani, A. (2015). Designing an efficient competency model for managers of science and technology parks in Iranian public universities, 8 (4): 729-748. (in Persian). American Association of State Colleges and Universities (AASCU). (2016). Competencies for State College and University Presidents. New York: NW. Bartram, Dave. (2005). The Great Eight competencies: a criterioncentric approach to validation. The Journal of applied psychology, 90 (6), 1185-1203. Brumbach, G .B. (1998), Some ideas, issues and predictions about informance management, Public Personnel Management, pp:387-402 Caupin, Gilles and Co. (2006). ICB-IPMA Competence Baseline Version 3.0, International Project Management Association. Chicago state university. (2019). Leadership.vs. manager. https://www.csu.edu/humanresources/empdev/leader.htm (acceced 28 July. 2019) Chitsaz, E. (2012). Competency model of cultural and social managers of universities and higher education institutions, Tehran: Ministry of Science, Research and Technology, Deputy Minister of Culture and Social Affairs. (in Persian). Davali, M ,M., Zamahni, M., Darvish, H., & Azar, A. (2017). Designing a Competency Model for the Heads of Centers and Units of Payame Noor University, Quarterly Journal of Human Resources Management Research, Imam Hossein University (AS) 9 (3): 97-123. (in Persian). Dubois, David., and William J. Rothwell. (2004). Competency-Based Human Resource Management: Discover a New System for Unleashing the Productive Power of Exemplary Performers. Nicholas Brealey Publishing. Draganidis, Fotis., and Gregoris Mentzas. (2006). Competency-Based Management: A review of system and approaches, In formation Management and Competency Security, 14(1): 51-52 Dyer .G, Michelle Dyer.(2017). “Strategic leadership for sustainability by higher education: the American College & University Presidents' Climate Commitment” journal homepage: Journal of Cleaner Production 140 Javan Jafari, A., & Sultanabadi M.A. (2012). A Practical Guide to Developing Human Resources Competencies, Tehran: Iran Industrial Training and Research Center. (in Persian). Gonzalez, Elsa. M. (2004). Perceptions of selected senior administrators of institutions in Mexico regarding needed administrative competencies. published Doctoral Dissertation, Texas A & M University. Higher Education Supervision and Assessment Center, Ministry of Research and Technology. (2017). The form of evaluation of the presidents of the heads and institutions of higher education, research and technology. (in Persian). Kyoung-Joo, Lee., and Kim Eun-Young. (2018). A leadership competency model of science and technology parks:the case of Chungbuk Techno Park in Korea. Journal of Technology Management & Innovation, 13(4). Ley, T., D. Albert. and S.Lindstaedt. (2006). Connecting competence and performance in competency management: modeling, assessment, validation and use. Idea Group publishing. Lii kamaa, K. (2015). Developing a Project Manager’s Competencies: A Collective View of the Most Important Competencies. University of Turku, 6th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics and the Affiliated Conferences. Liu L, Hong X, Wen W, et al. (2020). Global university president leadership characteristics and dynamics. Studies in Higher Education, 45(10), 2036-2044 Lucia, Annotoinette D., and Richard lepsinger. (1999). The ort and Science of competency models, joissey-Bass peeiffer Mahmoudi, S., M, Hassan., Zarei M., & Sedigheh, B. (2012). Identify and explain the merits of university executives. Management magazine at Islamic University, 1 (1): 114-143. (in Persian). Mohd Noor, K & ,.Dola, K . 2009 .Job Competencies for Malaysian Managers in Higher Education Institution .Asian Journal of Management and Humanity Sciences .240-226. Nourishah, N. (2008). Competitions for the University Presidency and their relative importance in terms of educators of higher education in Iran, research and planning in higher education, 48: 27-47. (in Persian). Pounder, James.S. (2001). New Leadership and University Organizational Effectiveness: Exploring the Relationship, Leadership & Organization Development Journal, 22(5/6):281-91. Rad, S.E., Faqihi, A., Natghi F., Moinikia, M. (2016). Designing a sustainable university model based on studies conducted in Iran, Management Quarterly in Islamic University, 14 (2). (in Persian). Rezayat, G.H., Yemeni Dozi Sorkhabi, M., Kiamanesh, A., & Naveh Ibrahim, A.R 2011. Iranian Higher Education Quarterly, 4 (1): 47-84. (in Persian). Rowley, Jennifer. (1997). Academic leaders: made or born?, Industrial and Commercial Training, 29(3): 78–84. Saatchi, M., & Azizpour, A. A. (2005). Designing an effective university leadership model. Scientific and Research Monthly of Shahed University, 12 (11). (in Persian). Sanchez, Jose. C. (2010). University training for entreprencurial competencies: Its impact on intention of creation. Springer Science Business Media. Spencer, Lyle .M. J and Singne .M. Spencer. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance, John Wiley & Sons, New York: NY. Spendlove, Marion. (2007). Competencies for Effective Leadership in Higher Education, International Journal of Educational Management, 21(5): 407-417 Supreme Council for Cultural Revolution. (2014). Islamic University document. Https://sccr.ir/pro/1950/ (accessed on 13/2/2020). (in Persian).
Vilkinas, T., B. Leask, and T. Rogers. (2017). Developing the leadership capability of academic coordinatirs, in enhancing higher education. Publisged by Higher Education Research and Development Society of Australasia Wesselink, R., Blok, V., Van Leur, S., Lans, T. & Dentoni,. D. (2016). Individual Competencies for Managers Engaged in Corporate Sustainable Management Practices. Journal of Cleaner Production, 106, pp. 497-506. Weng S S, Liu Y, Dai J, Chuang Y C. (2020). A Novel Improvement Strategy of Competency for Education for Sustainable Development (ESD) of University Teachers Based on Data Mining. Sustainability, 12(7): 26-79. Wisniewski, Mary.A. (2004). Leadership in Higher Education ,Academic leadership 8(4). Wolverton, M., R. Ackerman and S. Holt. (2005). Preparing for Leadership what Academic Department Chairs Need to know, Journal of HigherEducation Policy and Management, 27(2): 227-38. Xuejun, Qiao .(2009). Managerial Competencies for Middle Managers: Some Empirical Findings from China, Journal of European Industrial Training, 33(1): 69-80. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 466 |